Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Keramikugn.  (läst 17158 gånger)

Rakel

  • Inlägg: 152
    • Gotland
Keramikugn.
« skrivet: 03 apr-05 kl 23:00 »
Hallå gott folk.

Skulle någon gång i framtiden vilja småpyssla med att göra lerkrus, tallrikar, konst i keramik. En ugn, vad kan det kosta, och finns det att få tag på, billigt? Drejskiva är inget av intresse, men en ugn behövs ju =) Och någon som vet vart jag kan få tag i lera, ej för långt transporterad?

Mvh../Ingrid

kraka

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
Re:Keramikugn.
« Svar #1 skrivet: 19 maj-05 kl 10:50 »
Keramikexpertena finns i Malmö, kolla med dem. Billigast är att gräva lera själv, men ett jävla jobb... Billiga ugnar tror jag inte att det finns, de kostar från ca 20000 och uppåt, men man kan ju bränna i gropar, tunnor och liknande.

Karin Berg

  • Inlägg: 6
    • Gotland
Re:Keramikugn.
« Svar #2 skrivet: 09 aug-05 kl 22:00 »
Hej!
Vill bara uppmuntra vad gäller ugn- jag köpte en 400-litersugn för 4500 kr förra sommaren, så det går att hitta begagnade ugnar. Ett bra tips är att kolla med skolor och förskolor, om de har nån gammal keramikugn stående nånstans!
Annonsera på Blocket, där finns ju det mesta.

kram
Karin

Ola

  • Gäst
Re:Keramikugn.
« Svar #3 skrivet: 13 aug-06 kl 21:56 »
 :)Hej nattmara har en ugn tillsalu titta under rubriken övrigt finnes.Ola

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:Keramikugn.
« Svar #4 skrivet: 24 sep-06 kl 03:59 »
Ja, jag hittade en liten 40-liters på blocket för 1500 kr! känns lagom att börja med! Lycka till*
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Keramikugn.
« Svar #5 skrivet: 16 maj-07 kl 10:24 »
är inte 40 liter i minsta laget???
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Krukmakaren

  • Inlägg: 13
  • Handen, Anden och Tanken
    • Västmanland
    • Kopparbergs Krukmakeri
Re:Keramikugn.
« Svar #6 skrivet: 26 maj-07 kl 21:09 »
Var uppmärksamma på slitna elemet i ugnarna. Det är lätt att hitta en billig ugn men det är inte kul att byta element. Om man inte vet hur man själv lindar kantaltråd så kan det gå på många tusenlappar att få det gjort. Den enda (som jag känner till) som bygger egna el ugnar för försäljning är Ulf Hinas på gotland, hos honom kan man få nya ugnar till fruktansvärt bra pris.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:Keramikugn.
« Svar #7 skrivet: 27 maj-07 kl 02:04 »
är inte 40 liter i minsta laget???



naturligtvis är det för litet. men bättre det än inte alls. har inte ens använt den än, men har bränt en liten skål i öppna spisen. den blev sotig;)
Det man vill är ibland något annat än det som är.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser