Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ugn o temperatur  (läst 3559 gånger)

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Ugn o temperatur
« skrivet: 24 sep-06 kl 04:10 »
Kanske fånig fråga, men detta är min första ugn så jag vet inte så noga om saker o ting. Har köpt en liten toppmatad elugn begagnad, 40 liter. 220 v i tre olika kontakter, ska gå till 1050 grader som mest.  Termometer finns ej, och min fråga är: är ordnat på något vis att temperaturökningen blir "rätt" gradantal om man stoppar i kontakterna med något visst tidsintervall, eller finns det något jag borde ha vetat innan jag köpte ugnen som t ex att det inte alls går att använda den utan termometer?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Ugn o temperatur
« Svar #1 skrivet: 26 sep-06 kl 12:46 »
Hej!
Man brukar ha en automatik till ugnen som sköter bränningen efter en särskild kurva, så att temperaturökningen går lagom fort, att ugnen stannar på topptemperatur en viss tid o.s.v. Sådan automatik går nog att köpa löst också, från t.ex. cebex eller Cerama. Men det är möjligt att det går att bränna utan sånt med vissa ugnar.

H
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

rikard p

  • Inlägg: 8
Re:Ugn o temperatur
« Svar #2 skrivet: 30 sep-06 kl 09:36 »
Hej,om du vill bränna utan automatik så rekomenderar jag dig att köpa orton eller seger käglor som man ställer i ugnen ,de är gjorda av keramiskt material och smälter/böjer sig vid en given tempratur.man bör ha ett titthål in i ugnen så att man har koll på när de böjer och man kan stänga av ugnen i tid.ett annat tips är att packa ugnen ganska tätt då det ochså påverkar bränningen och resultatet..

lycka till

mvh Rikard Palmquist keramiker i Rejmyre.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:Ugn o temperatur
« Svar #3 skrivet: 14 okt-06 kl 02:25 »
Tack för svaren!

har hittat en bok på loppis från 50-talet, den beskriver förloppet väl! automatik beskrivs som något exklusivt och ovanligt, här står om i o ur med säkringar o kontakter och kontroll med käglor. perfekt!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Ugn o temperatur
« Svar #4 skrivet: 14 okt-06 kl 14:39 »
På loppis kan man verkligen fynda! Där har jag köpt böcker om både batik och växtfärgning från 70-talet!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser