Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilluft till vedspis  (läst 3635 gånger)

lamas

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
Tilluft till vedspis
« skrivet: 11 dec-18 kl 15:56 »
Bor i en timrad Västerbottensgård från 1860 med Husqvarna vedspis i köket som vi eldar dagligen för extra värme. Har även en kakelugn som eldas under helgerna och dagligen när det kryper under -18 ute. Huset är något dragit med orginalfönster och endast en asfaltsboard + vindpapp som tilläggsisolering mellan timmer och panel. Mullbänk i köket och torpargrund i resten av huset. Element med direktel under fönster som står på grundvärme 16c.

Jag upplever att vi får ökat drag från fönster och mellan golvbrädet och golvlister när vi eldar och får undertryck i huset. Visst är det bra med naturlig ventilation, men jag undrar om det går att styra ventilationen utan att ingreppet saboterar. Jag funderar på att ta upp ett tillufts hål i timmerväggen bredvid köksspisen för att minska kallraset rakt ner i kökssoffan vid köksbordet eller tjuvdraget vid fötterna vid fåtöljen. Gör det själv, inga omkostnader.

Har läst på en del, sammanfattar:

Negativt:
- Kalluft in i kaminen = sämre förbränning och verkningsgrad?
- Kondensproblem i tilluftsrör
- Om ventilationen inte stängs efter brasan slocknat blir det kallt.
- Ännu ett hål i huset.
- Laga något som "fungerat" i 150 år.

Positivt:
- Varmare upplevd rumstemperatur
- Varmare golv med minskat tjuvdrag
- Varm kökssoffa

Inte övervägande positivt. Någon som har något att tillägga? Någon som står/stått inför samma fråga?


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #1 skrivet: 11 dec-18 kl 16:58 »
Kondensproblem i tilluftsrör bör du inte få. Luften värms på väg in och kan därmed hålla mer fukt än den kan när den är kall som ute. I diagrammet nedan kan du se att om det är +5 C och 100% luftfuktighet (dimma) så kommer den luften, när den värmts till 20 C att ha en luftfuktighet på ca 40%, dvs en ganska torr inneluft.





Luften torkar alltså på vägen in så du får inte kondens i röret när spisen brinner.
Om du på något sätt får luft att strömma ut genom röret så är det stor risk för kondens med fuktpåslag i röret.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #2 skrivet: 11 dec-18 kl 18:36 »
Gör hellre ett hål i golvet än i väggen.
Hade själv ungefär samma problem efter att jag tilläggs isolerade mitt torp. Asfabord runt hela huset då blev det så tätt att när jag eldade så drog den in luft från badrummet. Genom takventilen som egentligen skulle dra luft ut. Drog så med luft att det hängde istappar på väggen.
Då jag har murstocken i mitten av huset så var det enklast att gå ner genom golvet. Då ökar man ju även ventilationen där nere och får även in lite varmare luft.
Har ventilen öppen året om. Funkar kalas nu. Visst murstocken kyls ner snabbare men hellre det än kalldrag.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #3 skrivet: 11 dec-18 kl 23:47 »
Jag har byggt tilluft till eldstad och tycker egentligen jag bara ser ett direkt problem. Att man glömmer stånga till tilluften. Det gör att draget sugen in KALL luft som kyler ner.

Åandra sidan är det ju bara att stänga till. Precis som med spjäll.  Då tycker jag det är Kanon!

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #4 skrivet: 12 dec-18 kl 10:37 »
Ta du upp ett hål i väggen, det tror jag blir bra. Det ska sitta lågt så att där inte drar ut varmluft. Var noga med att stänga spjäll och drag efter eldning. Imventilen ovanför spisen ska du ha stängd, använd den bara när du vill ventilera ut os. Ibland finns det en stor minimiventilationsspinga på imventilen, den tycker jag ska vara igensatt på vintern. Annars drar den bara ut en massa värme så länge skorstenen är varm.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #5 skrivet: 12 dec-18 kl 12:30 »
Ta du upp ett hål i väggen, det tror jag blir bra. Det ska sitta lågt så att där inte drar ut varmluft. Var noga med att stänga spjäll och drag efter eldning. Imventilen ovanför spisen ska du ha stängd, använd den bara när du vill ventilera ut os. Ibland finns det en stor minimiventilationsspinga på imventilen, den tycker jag ska vara igensatt på vintern. Annars drar den bara ut en massa värme så länge skorstenen är varm.

Om du menar luckan som sitter högt upp på skorsten när du säger imventil, så har jag den öppen året runt för att få fräschare klimat/luft inomhus via ventilation med självdrag utom när jag gör eld för att minska risken att det ryker in innan det börjat brinna riktigt.

Luften in kommer via lämpligt glesa fönster och en ventil i skafferiet som sitter i högt upp.
Den ventilen går att reglera, för att få lämpligt svalt i skafferiet.
Det fungera på sommaren med då den svala luften söker sig neråt i skafferiet.

Har inga problem med kallras vid fönsterna och inga dragiga golv.
Enda gången det blir dragiga golv är när källardörren är öppen och luften kommer in nerifrån.

lamas

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #6 skrivet: 13 dec-18 kl 08:18 »
Tack för bra svar! Rätt om kondensen, det är när luften går åt andra hållet.

Då sätter jag en ventil ca 2-3dm ovanför golvet. Men jag drar den direkt ut genom väggen, inte golvet, då vi har mullbänk..

Imventilen är tyvärr igenmurad. Den ventilationskanalen fick ge plats åt rökkanalen från en kakelugn. Köksfläkten ska gå direkt ut på väggen istället.

Funderar på en "rosettventil" av något slag. Har en över från kakelugnsbygget i mässing. Även om det vore snyggare med gjutjärn just där.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #7 skrivet: 13 dec-18 kl 10:36 »
Hej

Jag skulle sätta inloppet högre. Ett lågt inlopp kan skapa ett fantastiskt kallt golvdrag. Så länge murstocken är varm kommer du i alla fall att ha undertryck i huset och ventilen fungerar som tillopp oavsett hur högt den sitter.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #8 skrivet: 13 dec-18 kl 10:44 »
Du har inte möjlighet att dra en spiro eller annat rör i grunden som tar luft utifrån?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #9 skrivet: 13 dec-18 kl 14:28 »
Du har inte möjlighet att dra en spiro eller annat rör i grunden som tar luft utifrån?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Se slutet på andra stycket i inlägg #6 i denna tråd.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #10 skrivet: 13 dec-18 kl 18:04 »
Se slutet på andra stycket i inlägg #6 i denna tråd.
jo som jag förstod det vill hen inte ta luften från mullbänken. därför föreslår jag en spiro/rör (underförstått) genom/under mullbänk o ta luft utifrån grund.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #11 skrivet: 15 dec-18 kl 23:20 »
Bor i en timrad Västerbottensgård från 1860 med Husqvarna vedspis i köket som vi eldar dagligen för extra värme. Har även en kakelugn som eldas under helgerna och dagligen när det kryper under -18 ute. Huset är något dragit med orginalfönster och endast en asfaltsboard + vindpapp som tilläggsisolering mellan timmer och panel. Mullbänk i köket och torpargrund i resten av huset. Element med direktel under fönster som står på grundvärme 16c.

Jag upplever att vi får ökat drag från fönster och mellan golvbrädet och golvlister när vi eldar och får undertryck i huset. Visst är det bra med naturlig ventilation, men jag undrar om det går att styra ventilationen utan att ingreppet saboterar. Jag funderar på att ta upp ett tillufts hål i timmerväggen bredvid köksspisen för att minska kallraset rakt ner i kökssoffan vid köksbordet eller tjuvdraget vid fötterna vid fåtöljen. Gör det själv, inga omkostnader.

Har läst på en del, sammanfattar:

Negativt:
- Kalluft in i kaminen = sämre förbränning och verkningsgrad?
- Kondensproblem i tilluftsrör
- Om ventilationen inte stängs efter brasan slocknat blir det kallt.
- Ännu ett hål i huset.
- Laga något som "fungerat" i 150 år.

Positivt:
- Varmare upplevd rumstemperatur
- Varmare golv med minskat tjuvdrag
- Varm kökssoffa

Inte övervägande positivt. Någon som har något att tillägga? Någon som står/stått inför samma fråga?
Kallluft brinner inte sämre än varm. Båda har syret som är det som behövs. Kondensproblem bör inte uppstå. Ett hål du kan stänga till är väl inget större problem.

Tycker fördelarna väger tyngre.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #12 skrivet: 16 dec-18 kl 17:15 »
Jag tror att det är storleken på ventilen som bestämmer hur dragit det blir. Tilluftsdon sätts numera lågt för att slippa utsläpp av varm luft.
kretslopp

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #13 skrivet: 27 dec-18 kl 18:50 »
Du skriver att du tänkte ta upp ett hål i väggen bredvid vedspisen. Kan du på något sätt leda den kalla inluften in över spishällen så du får den uppvärmd innan den rinner ner på fötterna ?

Om du eldar flitigt i vedspisen och har tex 20 gr C på 1 m höjd över golvet så har du förmodligen 25-30 gr i taknivå. Ett sätt kan vara att ta upp ett hål i väggen nertill och dra ett luftrör upp i taknivå och släppa ut kalluften så den kan blanda sig med den varma luften i taket. Varmluften i taket vill inte gå ner i det kalla röret, det blir en fälla som stoppar varmluften att gå ut där samtidigt som kalluften hinner värmas upp lite. Tar du bara upp ett hål i väggen så kommer det att rulla in kalluft ut på golvet.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Tilluft till vedspis
« Svar #14 skrivet: 31 jul-20 kl 12:19 »
Om skorstenen har flera pipor går det att använda skorstenen som värmeväxlare.

På taket måste anordningar göras för att hindra att röken kommer i kontakt med inluften.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser