Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor  (läst 21303 gånger)

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #20 skrivet: 17 okt-07 kl 20:54 »
Hello :)

Tror jag har en synkronmotor i garaget med hög verkningsgrad  ;)
 Förstår inte varför jag sågat sönder väl fungerande cyklar tidigare. Självklart ska jag bara montera magneter på främre kedjedrevet, och sätta en skiva med spolar intill. Med ett batterie på pakethållaren har jag en tvåhjuling med hjälpmotor!

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #21 skrivet: 17 okt-07 kl 23:50 »
100 watt får jag också för en cykel vid 20 km/h. 200 watt borde räcka för 25 km/h.

En strömlinjeformad cykelbil gör drygt 30 km/h på 100 watt och 200 watt räcker för drygt 45 km/h. Med en motor på 250 watt och "specialdäck" gör en sådan cykelbil närmare 60 km/h och med en tvåhjulig strömlinjeformad lowracer kommer man upp i närmare 70 km/h.

Med en motor som en vanlig bil (ca: 100 kW) gör cykelbilen 480 km/h och tvåhjulingen 630 km/h. Med motor som en muskelbil (ca: 600 hk) gör cykelbilen 790 km/h och tvåhjulingen 1030 km/h.  :D

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #22 skrivet: 18 okt-07 kl 17:59 »
Effekten på elcykeln:
Ok, kring 100 Watt då, +-50 %. Men vid vissa situationer kan elmotorn dra fantastiskt mycket mer förstår ja! Exempelvis från stillastående och full acceleration, och helst då om det är uppförsbacke!

Nästa fråga man då kan ställa är… hur stor ström ska säkringen och eventuell elektronisk motor kontroll( fartreglage ) egentligen klara av(värsta fallet)?

 

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #23 skrivet: 18 okt-07 kl 18:37 »
Kinesiska cykeln var lite dum i uppförsbackar. Då när man bäst behövde kraften dog motorn pga att överbelastningsskyddet ut.

Då fick man dra av "gasen" och dra på igen och trampa som besatt för att klara backen utan alltför många avbrott.

Det var väl ett sätt att rädda motorn från för hög värme. Ganska vanligt när man väljer för liten motor att den inte klarar att köra för fullt.

Hasse

  • Gäst
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #24 skrivet: 18 okt-07 kl 18:57 »
Problemet med de flesta elektriska cyklar är att de har en navmotor med direktdrift utan växlar. Då blir det som du skriver, att när man mest vill ha hjälp av elmotorn, fungerar den inte.
En bra elcykel ska driva genom växlarna, jag har kört en sådan och det var jättehärligt!
Man kan köpa sig en byggsats enligt nedan, inte så farligt dyrt, 348 dollar för satsen och 60 dollar för begränsaren, 408 dollar + tull + moms blir nog 3500 spänn eller så. Går att köra som olaglig moped om man vill.

http://www.cyclone-tw.com/
http://www.bicyclestore.com.au/Cyclone-Electric-Kit-with-Recommended-Bike-p-36.html

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #25 skrivet: 19 okt-07 kl 00:15 »
Wow! Med den motorn kommer min cykelbil att göra 100 km/h!  :D
« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 00:19 av Zigge »

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #26 skrivet: 14 nov-07 kl 17:45 »
Green machine III  

The Killacycle blev nästan en riktig Dödsmaskin(13 sep-2007)…

Men all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet!
Föraren kommenterar kraschen...


Green machine, nu i bättre form än aldrig förr!!(Nov-2007)

Och här är Batterierna till Green machine…


Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #27 skrivet: 28 nov-07 kl 17:25 »
Ursäkta att jag stör igen här, men denna lite skruvade elcykel måste ändå få vara med också!

Elcykel med en skruv lös...



...El Mobil Bonus...



Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #28 skrivet: 02 dec-07 kl 18:11 »
Citera
Internet resource for those seeking information related to powering a bicycle or scooter with an electric motor, gas engine (two-stroke, four-stroke, rotary), or even a hydrogen powered fuel cell battery


http://bicycle-power.com/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Re:En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #29 skrivet: 12 jan-08 kl 03:19 »
Är kul med oavancerade (ofta dödfödda) hemprojekt oxå...
Tog en gång för länge sen en vanlig containercykel, svetsade(denna gång UTAN batterier ::))dit fästen för 2 gamla 12volts bilbatterier på sidan av bakhjulet, en vanlig huvudbrytare på ramen som 'gas', och satte på en gammal fiat 126-likströmsgenerator som drev uppepå framdäcket via ett plasthjul på generatoraxeln som var 'svarvat' med vinkelslipen till ca 5cm diameter.
Åbäket var lite lätt instabilt i nerförsbackar men gick med olätta mig ca 2mil i 30-35 km/h på en laddning när det inte regnade för mycket. Härligt! Och kostade nästan inget varken att sätta ihop eller att använda. Med min 50kgs ex-svåger gick den 3 mil :-[...
Glädjen att åka på nåt man gjort själv av skit andra slängt har för mig ofta varit större än när jag köpt färdiga grejor.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #30 skrivet: 29 maj-09 kl 15:31 »
Citera
Den här elmotorn byggs in i ramen på den egna cykeln. Då är det ingen som ser att du inte själv står för racerfarten i uppförsbacken.


http://www.dn.se/ekonomi/hjalp-i-uppforsbacken-1.874515

http://www.gruberassist.com/





« Senast ändrad: 29 maj-09 kl 15:50 av Foppas fot »

Huggorm

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #31 skrivet: 01 jun-09 kl 00:16 »
Om man ville bygga om sin cykel till elektrisk hjälpdrift, vad skulle man använda för motor då? Jag tänker mig någon motor man kan ta från någon gammal bil eller lastbil. Och hur monterar man enklast? Jag skulle vilja ha lite draghjälp uppför de brantaste backarna, vore det inte för dom skulle jag kunna cykla hur långt som helst

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #32 skrivet: 01 jun-09 kl 06:09 »
Man kan köpa ett framhjul med elmotor i navet, plus batteri och "datorpaket" för ca 300 dollar, från Asien.  En hel sådan cykel inköpt i Sverige är  nästan tre gånger dyrare än en EU-moppe här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #33 skrivet: 01 jun-09 kl 06:51 »
Och i Sverige går de att hitta för drygt 3000kr. 250w navmotor-kit
Fast den verkar vara slut, men det finns en 500w modell för 3 595,00 kr
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Huggorm

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #34 skrivet: 01 jun-09 kl 10:08 »
Jo, men så skall det ekras om också, plus att jag har generatorn till cykelljuset i framnavet på min cykel. Skulle man vilja konvertera tillbaka så är det kört.

Hade tänkt mig något slags hemmabygge, vet bara inte exakt hur

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #35 skrivet: 01 jun-09 kl 10:25 »
Elmotorer för hembygge hittar man i lite större bilars elfläktar, både för kupé och motorkylning.
På buss- och lastbilssidan finns rejäla grejor för 24 volt men sannolikt kostar de också därefter på skroten.
Styrelektronik för 24 volt behöver bara hantera hälften av strömmen av motsvarande 12-voltsmotor och förlusteffekterna (värmen) behöver bara bli omkring en fjärdedel. Till 24 volt finns massor av färdiga kraftenheter, men de kostar förstås...

Det svåraste för hembyggaren är troligen att ordna en transmission som anpassar motorn till cykelhjulen. Vindrutetorkarmotorer har oftast en växellåda men då det är en självlåsande snäckväxel blir det problem om man inte lägger till någon form av frihjul. Kanske montera en torkarmotor med kort kedja till ett bakhjulsnav som man sätter fram på cykeln. Elfläktmotorerna kan ibland vara på flera hundra watt men då brukar de också ha rejäla varvtal som kräver en växellåda för att passa cykeln.

Det blir en del pyssel om man ska göra eget lågbudgetbygge...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #36 skrivet: 01 jun-09 kl 10:26 »
Det blir en del pyssel om man ska göra eget lågbudgetbygge...

Jo det blir väll tyvärr det

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #37 skrivet: 01 jun-09 kl 20:01 »
Det finns eller fanns ju mopeder som var cykel med hjälpmotor, driften överfördes av gummitrissor till framhjulet, en elektrisk variant kanske inte är så väldigt svårt att snickra ihop.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

  • Gäst
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #38 skrivet: 01 jun-09 kl 20:37 »
Det finns eller fanns ju mopeder som var cykel med hjälpmotor, driften överfördes av gummitrissor till framhjulet, en elektrisk variant kanske inte är så väldigt svårt att snickra ihop.

Jag läste någonstans på forumet att någon byggt en sådan variant med en likströmsgenerator från en gammal fiat. Tanken är ju inte helt fel

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: En-, två- och trehjulingar med hjälpmotor
« Svar #39 skrivet: 01 jun-09 kl 21:49 »
Kanske det finns någon lämplig motor här. http://www.el-scooters.se/
Klicka på reservdelar och motorer.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser