Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inte populärt av okunniga  (läst 13729 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
inte populärt av okunniga
« skrivet: 26 sep-18 kl 03:01 »
 :D...Vet att jag inte är populär bland utrotare av rovdjur...MEN FÖR ATT NATUREN SKA FUNGERA BEHÖVS ROVDJUR....rOVDJUR MÅSTE HA EN VISS MÄNGD INDIVIDER FÖR ATT KLARA FRAMÅTSTÅENDE PRÖVNINGAR...VI MÄNNISKOR BEHÖVDE DET...VARFÖR SKA INTE ROVDJUREN FÅ DEN CHANSEN....MÅSTE VARA HÖGT ANTAL FÖR ATT KLARA FRAMTIDEN,,,vARFÖR FÖHINDRA ROVDJURENS EXISTENS.... jag är sportfiskare och har inget intresse i at förstöra eventuella förökningar.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #1 skrivet: 26 sep-18 kl 07:18 »
skål

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #2 skrivet: 27 sep-18 kl 20:15 »
Håller med tror jag, det blir nog bättre balans på det mesta om vi människor tänkte till lite bättre o inte va så egon

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #3 skrivet: 27 sep-18 kl 20:57 »
Fast naturen fungerade inte märkbart sämre under de århundraden då vargen var utrotad?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #4 skrivet: 27 sep-18 kl 22:35 »
Visst fungerar naturen sämre utan varg...Men vi får inte prata om varg...Vill man trotsa...Kan ju vara i trotsålder  :D... Viktiga med vargen är att den är en typ överskottsjägare...Plus att den sållar ut sjuka typ blinda älgar...Den är väl högst i näringskedjan...Håller efter mindre rovdjur t.ex...Man ser ju att Järven mår bättre med varg....Tillåts varg i renland så kommer även fjällrävarna att gynnas...Dom behöver kadaver efter vargen... Man ser ju även om man inte är helt blind att det blir enorma skador på skogen med klövdjur som kan stå i lugn och ro och bara gnaga utan risk för rovdjur...Som skogsägare ska man vara väldigt glad för rovdjur...Räven tar sork som förstör träd t.ex...Att räven tar en massa rådjur som finns i överflöd är bara struntprat...Den är en sorkjägare...Den bästa vi har...Vi tar ju gärna på oss dom svarta stövlarna och anklagar andra länder...Typ Indien för deras tigrar...Men dom verkar lyckas bra med att öka tigerstammen...Problemet verkar ju vara oss själva med våra svarta stövlar...typ bror duktig... Tittar vi på Järven..finns typ 6-700 järvar...Hur ska dom klara miljöförändringar när dom är så få...finns ju inte tillräckligt urval...Trots det så brukar naturvårsverket tillåta skyddsjakt på dom...Total skandal...Dom ska skämms och inget annat...Alla som verkar i naturen har ett ansvar för våra rovdjur...T.ex är man jägare får man använda sina grå celler...Finns inget som säger att man ska döda rovdjuren när dom är så få...Bara att tänka om...Vill man ha en Svensk bra djurfauna...Göra som Indierna så kommer man framåt...För övrigt Skål Landet  ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #5 skrivet: 27 sep-18 kl 22:50 »
Ja, ingen djuret mår väl egentligen bra av att man plockar bort de största och starkaste djuren. Ändå tillåts mängder av klövvilt i produktion att skjutas varje år. Det är klart att vi behöver hålla nere stammen, men Därvidlag är vargen en avsevärt bättre viltvårdare när de bara går på de svaga individerna. Nu sprider sig en dödlig men utdragen sjukdom bland älgarna. Hade vi haft varg som tog dem innan de självdör året om så hade spridningen nog begränsats bättre och djuren lidit mindre. Naturen är ganska så bra på att reglera själv.

Med det inte sagt att vi inte behöver gå in och justera stammarna lite ibland. Vi är för många människor för att det skall gå att kunna låta bli. För en begränsning av mäniskostammen är inte aktuell även om naturen mått bäst av det.

Jag spår att denna tråden stängs innan sida 5. Håll nivån i diskussionen på en rimlig nivå och bevisa att jag har fel.

Mvh
Magnus

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #6 skrivet: 27 sep-18 kl 23:56 »
Problemet med varg, som jag ser det, är att de som förordar varg sällan bor i de byar där vargen stryker kring knuten. Ändrade man bara jaktreglerna för varg så att alla vargar nära boningshus eller djurfållor fick skjutas utan pardon skulle vi få en stam som var rädd för folk och höll sig i skogen. Problem solved.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #7 skrivet: 28 sep-18 kl 00:13 »
Vi kanske skulle avla, eller varför inte genmodifiera, fram ett rovdjur som håller efter människan. Tar blinda och sjuka, och håller stammen i balans? Det skulle vi må bra av...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #8 skrivet: 28 sep-18 kl 07:21 »
Vi kanske skulle avla, eller varför inte genmodifiera, fram ett rovdjur som håller efter människan. Tar blinda och sjuka, och håller stammen i balans? Det skulle vi må bra av...

Säkert bra, både för vår planet och för vår art. men inte aktuellt. Hur många röster skulle ett parti som förordar ett sånt projekt få? Skulle du rösta på dem?

Mvh
Magnus

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #9 skrivet: 28 sep-18 kl 07:59 »
Vi kanske skulle avla, eller varför inte genmodifiera, fram ett rovdjur som håller efter människan. Tar blinda och sjuka, och håller stammen i balans? Det skulle vi må bra av...
Alliansen  o:)

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #10 skrivet: 28 sep-18 kl 08:28 »
Egentligen förstår jag inte rädslan för varg. Vad jag vet finns en dödlig vargattack på människa i modern tid en jogga de tjej i Kanada för ett par år sedan i övrigt har jag inte hört sett eller läst nåt men vargarna är så hemska! Björn däremot nadas problemas men där hör man om attacker varje år om än inte alltid med dödlig utgång. Så hur kommer det sig att vi är så dödens rädda varg men inte björn? Nå hur som helst tror jag på en balans på allt o vill vi inte orsaka total ekologisk kollaps mer än vi gjort bör vi nog vara med rädda om alla varelser.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #11 skrivet: 28 sep-18 kl 08:51 »
Egentligen förstår jag inte rädslan för varg. Vad jag vet finns en dödlig vargattack på människa i modern tid en jogga de tjej i Kanada för ett par år sedan i övrigt har jag inte hört sett eller läst nåt men vargarna är så hemska! Björn däremot nadas problemas men där hör man om attacker varje år om än inte alltid med dödlig utgång. Så hur kommer det sig att vi är så dödens rädda varg men inte björn? Nå hur som helst tror jag på en balans på allt o vill vi inte orsaka total ekologisk kollaps mer än vi gjort bör vi nog vara med rädda om alla varelser.

Postat med Alternativ.nu´s app
Jodå, vargattacker förekommer. Här är en sammanställning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attack
Men problemet är inte attacker på människor, problemet är att bönder inte får ha sina djur ifred. Det innebär att bondelivet blir allt svårare, folk ger upp och betesmarkerna planteras i ännu större skala med gran och naturkatastrofen fortsätter.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #12 skrivet: 28 sep-18 kl 09:02 »
Ett par rättelser.
Räv tar mycket rådjur, dock handlar det om kid så länge geten lämnar dem i lega.
Angående tigern, olika källor olika siffror, 85 per år eller 50-250 människor döda av tiger, huruvida det bör anses som lyckat eller inte får man avgöra själv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #13 skrivet: 28 sep-18 kl 09:42 »
Vargen ställer till mycket problem på landsbygden. Att hålla djur på bete när man när som helst kan mötas av total förödelse i hagarna är inte kul. Men vargen är ett stort rovdjur som när tillfälle ges kan välja ett annat byte, och det inskränker framför allt barnens utevistelse på landsbygden. Det går att räkna sannolikhet på förmodat inkomstbortfall på fåren, men de flesta har nolltolerans när det gäller barnen.

Den nedärvda rädsla vi har för stora rovdjur är äkta och har fortfarande sin funktion för de som kommer i kontakt med sådana djur, men sitter man i sin bil eller på annat sätt fjärmat sig från naturen så kan rädslan vara oförståelig. Ett barn som i Sverige är rädd för spindlar får man försöka lära att de inte är farliga här, medan ett barn i Värmlands landsbygd som inte törs gå hem från kompisen när det blivit mörkt bör skjutsas.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #14 skrivet: 28 sep-18 kl 12:34 »
Ehh jag är inte avfjärmad tror jag jag bor i skogen har mött både varg björn järv lo räv grävling o jag har full förståelse för barn som inte törs gå hem i mörker. Jag förstår oxå problemet med att vargen tar boskap men jag anser ändå att det bästa vore om  vi lärde oss att samexistera utan att utrota det ena o det andra.

Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #15 skrivet: 28 sep-18 kl 14:37 »
Ni som inte ser problematiken med varg och andra stora rovdjur, hur mycket betesdjur (eller ska jag säga bytesdjur?) har ni själva? Jag tänker mest på får och getter, men även småkalvar, som kan bli vargmat.
Jag har fått höns tagna av rovfåglar många gånger, men det är ändå fullt möjligt att bygga en höksäker hönsgård. Det är betydligt svårare att hägna in en massa hektar betesmark på ett varg- eller lo- eller björnsäkert sätt, för att inte säga omöjligt. Det har förekommit rätt många dödliga attacker även på djur som gått innanför s k rovdjursavvisande stängsel. 
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

piggetröska

  • Gäst
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #16 skrivet: 28 sep-18 kl 15:00 »
Det är tråkigt att två viktiga djurgrupper ställs mot varandra i den sk civiliserade människans försök att hantera natur o ekologi.

Å ena sidan: rovdjur, som varg järv lo

Å andra sidan: lantraser av kor får getter

Hade det (enligt min mening) funnits en större samhällsinsikt om lantrasernas betydelse för ett hållbart lantbruk så hade man på allvar hjälpt naturbrukarna att skydda dessa sina djur, UTAN att det gått ut över rovdjuren.

Som det är nu så får visst naturbrukare använda dagar åt att fylla i blanketter till länsstyrelsen för att kunna få ut en medioker ersättning för rivna djur.

Dessutom: pengar kan inte ersätta enstaka viktiga avelsdjur, om just de skulle bli rivna.

Piggetröskan

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #17 skrivet: 28 sep-18 kl 15:48 »
Felet i jämförelse med utlandet är att i sverige så skickas djuren ut i hagen och dom ska ha tur om dom får mänsligt besök en gång om dagen. Behövs dom inte vattnas så kanske det blir ett besök först när nån ringer och säger att dom rymt. I utlandet så går det en person med djuren. En fåraherde.
Bör hamna i kategorin för statens utlovade gröna jobb.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #18 skrivet: 28 sep-18 kl 19:00 »
I Stockholm är vargar farliga för barn.
Citera
Länsstyrelsens miljödirektör Göran Åström menar att det var oron bland lokalbor och Viltskadecenters bedömning att Södertörnsvargen skulle kunna angripa barn som gjorde att man sköt vargen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #19 skrivet: 28 sep-18 kl 19:47 »
Verkade som det var en moderat politiker som var orolig inte folket där...Moderata politikern mer eller mindre tjatade ihjäl länsstyrelsen för att få till skyddsjakt...Påstås det...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser