Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ved eldad ugn  (läst 6356 gånger)

piraten

  • Gäst
ved eldad ugn
« skrivet: 19 jan-06 kl 13:47 »
kan någon hjälpa mig var kan man få ritningar till en ved eldad ugn?????mvh piraten...... :)

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:ved eldad ugn
« Svar #1 skrivet: 20 jan-06 kl 22:14 »
Snabb sökning gav följande ritningar, lycka till!

http://hem.passagen.se/perk/index2.html

För fler alternativ samt historiska förebilder kontakta länsmuseet hos dig, antikvariska avdelningen. Dom ansvarar för bla byggnads och hantverkshistoria.


Krukmakaren

  • Inlägg: 13
  • Handen, Anden och Tanken
    • Västmanland
    • Kopparbergs Krukmakeri
Re:ved eldad ugn
« Svar #2 skrivet: 26 maj-07 kl 21:43 »
Rhodes heter författaren Kilns heter boken...där har du allt!!!

Olav

  • Inlägg: 11
  • jag ger mig inte,promenadstråk skall anläggas där
    • Skåne
SV: ved eldad ugn
« Svar #3 skrivet: 02 feb-10 kl 22:08 »
F.Olsen Boken heter The kiln Book. ISBN 0-8019-7071-7.
en bra bok om du läser engelska.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: ved eldad ugn
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 23:24 »
kan någon hjälpa mig var kan man få ritningar till en ved eldad ugn?????mvh piraten...... :)

Sök på Youtube : 'wood fired ceramic kiln' eller liknande,  så hittar du massa inspiration.

Googla på samma sökord så hittar du massa mer.

Alla ugnar ser lite olika ut, olika storlek, olika användningssätt, anpassade för olika behov ... och en del bättre och en del sämre.

Leta upp alla gobitarna och kompromissa ihop det bästa av det du hittar.  :)

Ju mer du letar desto mer hittar du... lycka till och ha lite tålamod i planeringen av ett sånt bygge.

Mäster Blå

  • Inlägg: 6
  • Lernörd/"Mâitre Bleu". Kunskap är en lätt börda...
    • Skåne
SV: ved eldad ugn
« Svar #5 skrivet: 03 feb-13 kl 18:43 »
Mâitre Bleu

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: ved eldad ugn
« Svar #6 skrivet: 22 apr-13 kl 21:03 »
Hur ser dina behov ut? Vilken temperatur vill du upp i? vilka mängder keramik ska du bränna? med glasyr? bruksföremål?
Jag bränner saltglaserat stengods i en vedeldat ugn jag ritat och byggd själv, ca ½ kubikmeter gods får plats. Ritade efter att ha läst ovannämnda Olsen bok och några andra ugnsböcker + nätet.
Om du inte ska upp i stengodstempteratur utan kan tänka dig nöjas med ca 1000 grader kan du bygga av leca. Eller av lera + halm... finns många möjligheter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser