Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diod  (läst 2853 gånger)

ab

  • Inlägg: 72
Diod
« skrivet: 02 okt-20 kl 22:32 »
Söker en diod till ett elverk, det står bara 1,6 som enda märkning på. Någon som vet var man kan få tag på eller rentav har? Sökt på elfa men har inte kunskap om vilken jag ska beställa och de verkar inte vilja hjälpa till heller.
« Senast ändrad: 03 okt-20 kl 12:59 av ab »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #1 skrivet: 02 okt-20 kl 22:45 »
Var är den inkopplad i elverket, och vilken spänning och ström är det rimligt att den kommer att utsättas för under drift?

Finns det någon fler likadan diod som fortfarande är hel?

Vad är det för gänga på skruven (gissningsvis antingen en M-gänga eller en UNF-gänga)?

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #2 skrivet: 02 okt-20 kl 22:55 »
Det var snabbt :) 
Det sitter en brygga på rotorn med 6 dioder varav tre med röd sladd och tre med svart, detta är en av dessa, de andra är hela. Skruvens gänga är 5mm.
Spänning och ström?  Det är ett trefas traktordrivet verk. Leroy-Somer heter det, det står 16 eller 17 kwa på det om jag minns rätt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Diod
« Svar #3 skrivet: 02 okt-20 kl 23:22 »
Om det var tre röda och tre svarta var det förmodligen skillnad på vilken anslutning som är anod och katod. Ena anslutningen är ju via skruven, rakt i godset. Så det måste du ta reda på först, genom att mäta en av de kvarvarande, hela, dioderna.

Sedan är det så bra med dioder, i alla fall vanliga likriktardioder, att det går bra att överdimensionera. Vet man inte vad originalet klarade kan man helt enkelt köpa en som klarar mer än man kan förvänta sig. Men nu är ju de där gamla gängade kapslarna ovanliga och svåra att få tag på numera. Elfa har några olika varianter, samtliga så vitt jag förstår med polariteten åt samma håll. Om du skulle behöva en åt andra hållet blir det ju besvärligt. De är också ganska dyra, den billigaste och klenaste ligger på 130kr + moms. SKN20/12 heter den, skall klara 1200V och 20A. Spänningen bör räcka, strömmen vet jag inte riktigt. Varför sitter det dioder i elverket, har det med magnetiseringen att göra? Sedan har SKN20/12 6mm gänga så då får du borra upp och gänga om hålet. Eller leta efter dioder någon annanstans. Det finns ju också dioder som har ett lödöra istället för en kabelstump, så får man löda dit en kabel själv.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #4 skrivet: 03 okt-20 kl 08:16 »
Ok!  Jag antar att effekten är angiven i enheten kVA (enkelt V , stora bokstäver), om man ska vara petig.
Men då kan vi sluta oss till att originaldioden med största sannolikhet kommer från en fransk tillverkare. Och du är säker på att det är M5-gänga och inte någon snarlik tumgänga (t ex 3/16" UNF)?
Och eftersom det är en trefasbrygga som sitter på rotorn, så är syftet med den att leverera magnetiseringsström. Det hade ju varit intressant att veta vilka spänningar det rör sig om där.  Jag har en manual för ett Leroy-Somer elverk, men kommer inte åt den förrän efter helgen, i bästa fall kanske något står där.
Men en gissning är ju att rotorlindningen vill ha ca 100 eller 200 V likspänning, och att effektförbrukningen för magnetiseringen är kanske 2 % av generatorns märkeffekt (alltså ett par hundra W), så magnetiseringströmmen bör bli i häraden ett par tre A.
Då kan vi sluta oss till att en diod som tål t ex 600 V 6 A bör hålla.

Jag antar att diodens kapsel heter DO-4 (eller, uttryckt på ett modernare sätt, DO-203AA). Den har nyckelvidden 11 mm och förekommer med alternativt M4, M5 eller en tumgänga UNF 10-32 (3/16" diameter, 32 tpi).

Man handlar inte gärna längre elektronikkomponenter på Elfa, den firman har förfallit sedan den blev uppköpt av Distrelec.
Men det finns många andra elektronikdistributörer att välja på.  Jag gjorde en sökning på Digi-Key bara som exempel, och fick ett antal träffar på användbara typer. https://www.digikey.com/en/products/filter/diodes-rectifiers-single/280?s=N4IgjCBcpgbFoDGUBmBDANgZwKYBoQB7KAbRAGYAWABmtnJAMvsoE4ICrbZ4BdAgA4AXKCADKQgE4BLAHYBzEAF8CreNBDJI6bPiKkQNAOytyADkaHqZ2qxD8Qw0RJkLlqsJQSbUmXAWJIMgAmHlCOEDNYM1DLMGojWEoLAjAAVjNyentBEUhxKTlFFRBghIgNLR1-fSCQWFoAAgA1SxtqFrjaDtbUsp6cxzyQAFVZaSEAeRQAWRw0LABXSRx3EABaYO8tKUW9QLI0wad85SUlIA
Motsvarande går säkert att hitta på t ex Farnell, Conrad, TME.eu , RS Components, Mouser och alla de andra också.

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #5 skrivet: 03 okt-20 kl 13:04 »
Tack för att ni delar med er av stor kunskap om detta. Även lagt till en bild på skylten nu, suddig men trotts flera försök blev detta den bästa  :-\

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #6 skrivet: 03 okt-20 kl 14:11 »
Det ser ut som om magnetiseringsspänningen (Excitation på franska) bara är 20 V. Och siffran på magnetiseringsström kom visst utanför bilden. I så fall kanske man måste sikta in sig på dioder med lite högre strömtålighet än jag hade tänkt mig, däremot är det inget hinder om spänningståligheten är lägre.

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #7 skrivet: 04 okt-20 kl 14:47 »
Söker en diod till ett elverk, det står bara 1,6 som enda märkning på. Någon som vet var man kan få tag på eller rentav har? Sökt på elfa men har inte kunskap om vilken jag ska beställa och de verkar inte vilja hjälpa till heller.

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #8 skrivet: 04 okt-20 kl 14:50 »
Har tagit en bild till på skylten nu, hoppas den kan vara så tydbar att önskad info. kan framgå. Mvh ab

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #9 skrivet: 04 okt-20 kl 15:31 »
Det syns fortfarande inte vad som står i rutan för magnetiseringsström (A , till höger om den där det står förtryckt V och instansat 20).

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #10 skrivet: 04 okt-20 kl 19:50 »
Det står 2 där, var ute och tittade nu.  8)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #11 skrivet: 04 okt-20 kl 19:58 »
Ok! Hmm, 20 V och 2 A, alltså 40 W magnetiseringseffekt, det låter misstänkt lite för en så stor generator. Siffran kanske gäller den fasta fältlindningen i matargeneratorn.  I så fall är det nog ändå säkrast att, som föreslogs tidigare, räkna med något som tål några hundra volt som nya dioder till magnetiseringslikriktaren.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Diod
« Svar #12 skrivet: 05 okt-20 kl 13:14 »
Dioden har sannolikt en DO-5 kåpa med en UNF-gänga.
Tänk på att sådana dioder finns både med anod till höljet och katod till höljet.
Förmodligen har tre av dioderna i generatorn anod till hölje och tre har katod till hölje.

Bhiab electronics har en del till salu, postorder/snabb leverans.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #13 skrivet: 06 okt-20 kl 09:46 »
Betänk att generatorn är fransk, och att franska (liksom bl a italienska) konstruktörer har en MYCKET stark motvilja mot allt som är måttsatt i tum. I synnerhet gängor.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Diod
« Svar #14 skrivet: 06 okt-20 kl 17:10 »
Om bultens yttermått(där man vrider med skiftnyckeln) är 17-17,5mm är kåpan DO-5. Har ofta gänga 28UNF-2A

Kan i undantagsfall ha gänga M6x1.

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #15 skrivet: 06 okt-20 kl 21:19 »
Gängan på skruven ÄR 5mm och blocknyckeln som passar på skruvskallen står det 11 på  ;)

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #16 skrivet: 17 okt-20 kl 21:57 »
har nu skickat efter dioder från BHIAB som rekomenderades här och han var den ende på marknaden som jag hittade att tala med.  Men nya dioden på samma plats går sönder så fort jag startar elverket  >:(

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Diod
« Svar #17 skrivet: 17 okt-20 kl 22:37 »
har nu skickat efter dioder från BHIAB som rekomenderades här och han var den ende på marknaden som jag hittade att tala med.  Men nya dioden på samma plats går sönder så fort jag startar elverket  >:(

Det finns en dröse väldigt duktiga firmor som kan sånt där.
Lämna in det?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #18 skrivet: 18 okt-20 kl 20:38 »
Avbrott, jordslutning eller kortslutning någonstans i fältkretsen?  På vilket sätt går dioderna sönder? Finns det några tecken på att de har utsatts för hög överström?
Exakt vilken typ av diod köpte du?  Har du kollat att de övriga dioderna verkar hela även under driftförhållanden med lite högre ström och spänning, eller bara med diodprovning på en enkel multimeter?

 

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #19 skrivet: 24 okt-20 kl 22:20 »
Det har visat sig vara resistens mellan fas o nolla  :-\   
Dioden som går sönder leder åt båda håll men det syns inget som tyder på värme om det är det som du menar med "hög överström"
Måste titta närmare på påsarna som dioderna låg i för att kunna svara på vad de har för beteckning, jag har bara provat med en enkel multimeter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser