Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Argsint get?  (läst 1763 gånger)

MADDEira

  • Inlägg: 16
Argsint get?
« skrivet: 26 dec-07 kl 15:20 »
Vi har sedan ett par månader tillbaka skaffat en några år gammal gettacka som är ungmö. Hon har vad jag vet aldrig varit tillsammans med andra getter utan hon har tidigare delat hage med en häst. Sen hon har kommit till oss har hon dock varit ensam, även om vi har andra djur i närheten.

En sak som jag undrar över är att hon ibland blir alldeles vild och springer, hoppar och skuttar och sparkar bakut och avslutar med att ställa sig upp på bakbenen och bockar neråt med huvudet. Just det här att hon ställer sig på bakbenen och bockar med huvudet neråt gör hon ganska ofta, men alltid på behörigt avstånd, cirka två meter ifrån en. Hon kan göra det om man sträcker ut handen för att klappa henne men ofta gör hon det helt oprovocerat. Betyder det här att hon är arg på oss? Eller är hon bara busig och lekfull eller bara uttråkad? Hon kan göra det flera gånger efter varandra tills hon tillslut tröttnar om man struntar i henne. Hur får man bort detta betende eller är det ens möjligt? Hon har aldrigt stångat eller buffat någon, men det kan kännas lite obehagligt när hon gör sådär, även om det är på avstånd.

Tacksam för svar från mer erfarna getägare.

ninna b

  • Gäst
Re:Argsint get?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-07 kl 16:14 »
Det du beskriver är ett helt normalt getbeteende och inte är hon ilsken fast hon står på två ben och bockar nedåt. Getter gör så...ibland är dom förbannande på varandra men oftast är dom bara lekfulla och spralliga. Du ska nog inte behöva vara rädd för henne men du skulle kanske fundera på att skaffa henne en getkompis eller betäcka henne så att hon får ungar. Getter gillar getter.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Argsint get?
« Svar #2 skrivet: 26 dec-07 kl 17:21 »
Vi har sedan ett par månader tillbaka skaffat en några år gammal gettacka som är ungmö.

Get är en get och inte gettacka.

 :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ninna b

  • Gäst
Re:Argsint get?
« Svar #3 skrivet: 26 dec-07 kl 18:08 »
Geta är väl den riktiga benämningen på en get av honkön

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Argsint get?
« Svar #4 skrivet: 26 dec-07 kl 23:58 »
I detta fall är det nog en getsticka. För jag tolkar beteendet som rent bus och skoj. Vem ska hon annars skoja med om hon varken har get eller häst att busa med? Hon behöver en getkompis!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Argsint get?
« Svar #5 skrivet: 27 dec-07 kl 13:31 »
Om Du känner att Du har lust, kan Du prova att leka med henne.  Gör ungefär som hon:  Spring (inte rakt emot henne) och stanna för att se om hon följer med.  Dansa och hoppa, gärna upp på en sten om det finns.  Och så ner från stenen, det brukar de gilla!  (Men kolla så hon inte hoppar på Dig, hon kan inte veta att Du inte kan skutta lika vigt som hon.)  Det brukar faktiskt gå att umgås med getter på detta sätt, om de är ordentligt tama.  Många vågar dock inte, är blyga inför människor.

Jag skulle gissa att hon är rätt nöjd med livet, önskar sig troligen blott en killing.  Att gå på promenad brukar vara trevligt och nyttigt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Argsint get?
« Svar #6 skrivet: 27 dec-07 kl 19:32 »
Sitter och ler igenkännande nu. För så där umgås jag med getterna för jämnan  :-[

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Argsint get?
« Svar #7 skrivet: 28 dec-07 kl 03:22 »
Sitter och ler igenkännande nu. För så där umgås jag med getterna för jämnan  :-[

Och de blir väldigt aggresiva mog Dig?  Hoppar upp på Dig och gör inbrott i godisfickan?
 :D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MADDEira

  • Inlägg: 16
Re:Argsint get?
« Svar #8 skrivet: 28 dec-07 kl 14:48 »
Vi brukar nog gå på promenader men det är ett problem, och det är att det knakar så förskräckligt i hennes knän. Vi blandar eget foder som ska "smörja" lederna, men det knakar fortfarande, och pälsen är bortskavd på knälederna. Hon verkar nog tycka om att promenera men går vääldigt långsamt, kanske på grund av att hon har ont i knäna? Nån som har en get med samma knäproblem?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Argsint get?
« Svar #9 skrivet: 29 dec-07 kl 00:51 »
Avskavda knän hade samtliga mina, de går ju ner på knä varenda gång de lägger sig.  Men knakar???  Aldrig hört, kan inget säga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Argsint get?
« Svar #10 skrivet: 02 jan-08 kl 21:20 »
Är det inte så att "knakning" i lederna är en av symtomen vid CAE? Fast nu har lite slarvigt här och har inte 100% koll på åldern på din get.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Argsint get?
« Svar #11 skrivet: 02 jan-08 kl 21:47 »
Är det inte så att "knakning" i lederna är en av symtomen vid CAE?

Ja, då har jag det också  ;) Närå, det "kan" vara det, Men behöver inte vara det.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Argsint get?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-08 kl 21:52 »
Ja, då har jag det också  ;) Närå, det "kan" vara det, Men behöver inte vara det.
Exakt, bra förtydligande Gruff - bara en av mina "tänkahögtgrejer" igen.
Kan vara Cae, men behöver absolut inte vara det - men knak i lederna är en av symtomen om jag minns rätt.  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser