Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rede till gås  (läst 3857 gånger)

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Rede till gås
« skrivet: 02 mar-08 kl 18:15 »
 Undrar hur ett rede till gås ska se ut, måtten skulle visst vara 60*60*60 men ska den vara helt öppen på en sida, ska där vara tak eller???

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
SV: Rede till gås
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 15:52 »
Mina består av tre väggar och tak. Under har jag fått tipset att lägga ett tillskuret liggunderlag eftersom gässen har en tendens att gräva sig ner till kalla golvet och lägga äggen direkt på det.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
SV: Rede till gås
« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 00:29 »
Hon gjorde ett eget av halm, men ända ner till golvet i hålan innan jag hann snickra, jag får se hur det går såhär.

louise

  • Gäst
SV: Rede till gås
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 21:55 »
Hur stora ska de vara? Hur högt upp kan de sitta?

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Rede till gås
« Svar #4 skrivet: 20 jul-08 kl 11:14 »
När jag hade Ölandsgäss hade jag en låda 30-40 cm bred och djup samt  60-70 cm hög, som jag satte i ett hörn på golvet. I botten på lådan lade vi halm och för öppningen satte vi en träbit (ca 15 cm), så att halmen skulle stanna kvar i lådan. Det funderade utmärkt. Jag tror inte det är kritiskt med höjden/bredden på lådan, bara gåshonan får plats att lägga ägg/ruva.

byggste

  • Inlägg: 12
  • 444 Marlin, Gråhund och Drever
    • -
SV: Rede till gås
« Svar #5 skrivet: 23 okt-08 kl 18:01 »
Hej!
Är sen i somras ägare till 12 skånegäss. Har i nuläget ingen klar könsfördelning. Under vintern tänkte jag ha dom i ett ledigt utrymme i stallet under natten. Undrar då hur många rede man kan ha för honorna på en yta av ca 30m2 ? Tacksam för svar.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Rede till gås
« Svar #6 skrivet: 23 okt-08 kl 21:30 »
Under vintern behöver du inga reden till dem men i vår behöver de ett för varje hona.

 

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
SV: Rede till gås
« Svar #7 skrivet: 24 okt-08 kl 14:04 »
Jag brukar sätta in mina reden strax efter nyår, så de hinner vänja sig vid dem innan det är dags att använda dem. Kanske mina är lite extra bortskämda, men jag upplever att de är ganska konservativa - tycker inte om förändringar.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

byggste

  • Inlägg: 12
  • 444 Marlin, Gråhund och Drever
    • -
SV: Rede till gås
« Svar #8 skrivet: 24 okt-08 kl 17:43 »
Om nu det finns sex honor bland de tolv gässen, kan jag då ha sex reden till honorna på ca 30 m2 utan att det blir slagsmål eller andra komplikationer?
MVH Stefan

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Rede till gås
« Svar #9 skrivet: 24 okt-08 kl 19:52 »
Det kan ju finnas risk att de gillar nåt rede bättre och att flera försöker lägga sig i det.

Om det går att könsbestämma dem redan nu så vet du hur många reden som behövs senare och du vet om du måste avyttra nån hane.

byggste

  • Inlägg: 12
  • 444 Marlin, Gråhund och Drever
    • -
SV: Rede till gås
« Svar #10 skrivet: 27 okt-08 kl 19:20 »
Jag är helt okunnig vad det gäller könsbestämning så det får ge sig självt. Det blev sex reden på 70x70x70 cm med tak och med möjlighet att utöka om det behövs. Om nån vecka ska gässen få tillträde till sin nya bostad men jag är tveksam om dom går in. Under hela sommaren och hösten har dom inte vid något tillfälle gått inomhus trots att dom haft möjlighet.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Rede till gås
« Svar #11 skrivet: 28 okt-08 kl 12:48 »
Om man vänder dem upp och ner och trycker på kloaken så ser man hos gåshanarna spiralen om de är 5-6 månader eller äldre. Honorna är mjuka och det kommer inte fram nåt.

Kan ju vara en bra ide att ta bort nån hane om de är flera än honorna för att minska stressen och ev slagsmål till våren.

Carmen

  • Gäst
SV: Rede till gås
« Svar #12 skrivet: 11 nov-08 kl 09:28 »
Hej!

Ett tips!

Det finns mycket och bra information hos lantras klubben! http://www.kackel.se/Old/index.htm

Ronny Olsson har skrivit en bok som jag fick hjälp av då jag hade Skånegäss, den finns också på deras hemsida:

Höns Ankor och Gäss
Handbok för nykläckta lantrasägare.
Olsson Ronny 2002

mvh
Carmen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser