Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter hönor smällbär/snöbär?  (läst 4654 gånger)

FlipTheFrog

  • Inlägg: 4
    • Halland
Äter hönor smällbär/snöbär?
« skrivet: 11 jul-14 kl 19:41 »
Vi har tänkt att bygga om en del av vår stallbyggnad till hönshus och ha hönsgård bakom denna byggnad. Där bakom finns ett gäng ekar och snöbärsbuskar och nu är jag orolig över att hönorna ska bli förgiftade av snöbären (och kanske även av ekollonen?!)

Någon som har erfarenhet av snöbär (Symphoricarpos albus) i kombination av höns?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Äter hönor smällbär/snöbär?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-14 kl 20:29 »
När jag var barn så hade vi snöbär i hönsgården. Tror det var för att skydda dom mot höken. Såg aldrig att dom åt av dom.

Björnberg

  • Inlägg: 28
  • Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
SV: Äter hönor smällbär/snöbär?
« Svar #2 skrivet: 02 jan-16 kl 23:05 »
Mina blandrashöns älskar snöbär! De plockar så högt de når själva, sedan tigger de av mig när jag är nära en buske. Jag har behållit buskarna för vildfåglarnas skull, men de får köpemat istället. ::)
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Äter hönor smällbär/snöbär?
« Svar #3 skrivet: 03 jan-16 kl 12:33 »
Mina blandrashöns älskar snöbär! De plockar så högt de når själva, sedan tigger de av mig när jag är nära en buske. Jag har behållit buskarna för vildfåglarnas skull, men de får köpemat istället. ::)

Så de är inte giftiga för höns, men giftiga för människor?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Björnberg

  • Inlägg: 28
  • Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
SV: Äter hönor smällbär/snöbär?
« Svar #4 skrivet: 03 jan-16 kl 16:51 »
De är inte giftiga för oss heller.. men de smakar inget vidare. Vilda fåglar äter dem, och mina höns har inte ens blivit dåliga i magen.  :)
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Äter hönor smällbär/snöbär?
« Svar #5 skrivet: 06 jan-16 kl 21:39 »
Höns brukar vara duktiga på att inte äta saker som direkt giftiga för dem. Angående ekollon behöver du nog inte oroa dig. Jag kan inte minnas att jag sett tamhöns äta ekollon någon gång vilket vissa säkert gör, däremot så kan jag intyga att fasaner kan stoppa i sig ordentliga mängder ekollon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser