Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig skörd av Bondbönor.  (läst 7276 gånger)

LillaGranby

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Dålig skörd av Bondbönor.
« skrivet: 11 aug-11 kl 07:46 »
I år var det första året jag odlade bondbönor, det har växt fint och jag har väntat mig en fin skörd. Igår plockade jag av en del "skidor" för att dom började få en lite brun färg. Dem var även stora, knöliga och fina. Lite förvånad blev jag då när vissa skidor inte innehöll nån böna och vissa endast 1-2 st.
Finns det något supertips om hur jag till nästa år ska få en finare skörd bondbönor, kräver dom mycket vatten?? Tycker att jag har vattnat lagom och plantorna har sett fina ut tills nu då dom börjar vissna lite i bladen. Jag har odlat dom i pallkragar, kan det försämra det hela??
Väldigt tacksam för tips om hur jag kan få en bättre skörd!!

Mia
http://miamcarlsson.blogg.se

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dålig skörd av Bondbönor.
« Svar #1 skrivet: 11 aug-11 kl 10:59 »
Det låter ju som om du haft problem med pollinering. Minns du om det var dåligt väder vid blomningen?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Dålig skörd av Bondbönor.
« Svar #2 skrivet: 11 aug-11 kl 14:36 »
Hur ligger det till med detta? Bondbönor brukar pollinera sig själva. Korspollinering (med insekter) är mera undantag. Det utesluter inte att bondbönor kan behöva lite hjälp för att överföra pollen inom blomman, men jag minns inte hur detta ligger till.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dålig skörd av Bondbönor.
« Svar #3 skrivet: 11 aug-11 kl 14:58 »
Hur ligger det till med detta? Bondbönor brukar pollinera sig själva. Korspollinering (med insekter) är mera undantag. Det utesluter inte att bondbönor kan behöva lite hjälp för att överföra pollen inom blomman, men jag minns inte hur detta ligger till.

"Bönor
Soja-, bond-, bryt-, bruna-, skär-, vax-, stång- och blomster (= rosen-)bönor.

Pollinering - Blommor innehåller både han- och hondelar och normalt sker pollineringen innan blomman öppnar sig. Därför är korspollinering inte vanlig, även om bin besöker blommorna, men lite korsning kan ske mellan sorter av samma art som växer intill varandra. Om absolut renhet krävs, har man en annan gröda mellan sorterna eller ett avstånd på 30 meter.

OBS! Bond- och blomsterbönor har pråliga blommor och i viss utsträckning korspollineras de regelbundet av humlor (inom arterna, inte mellan dem). Skilj sorter av dessa åt med 30 meter för att till största del förhindra korsningar". http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/gronsaker/ovrigt/Froodlingshandbokdel2.shtml
Jag odlar oxå i år bondbönor i pallkragar men de är väldigt sent satta pga av snigelattack mot första omgången så kan inte utvärdera skörden ännu på ett par veckor men det verkar lite dåligt med (själv)pollineringen såvitt det går att bedöma idag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Dålig skörd av Bondbönor.
« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 16:11 »
Det viktiga här är inte att hålla isär sorter utan vad som krävs för att bondbönorna överhuvud taget ska pollineras, på det ena eller andra sättet. Framför allt gäller det vad som krävs för framgångsrik självpollinering, eftersom denna dominerar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dålig skörd av Bondbönor.
« Svar #5 skrivet: 11 aug-11 kl 16:54 »
Det viktiga här är inte att hålla isär sorter utan vad som krävs för att bondbönorna överhuvud taget ska pollineras, på det ena eller andra sättet. Framför allt gäller det vad som krävs för framgångsrik självpollinering, eftersom denna dominerar.
Hmm, hur ska man göra för att hjälpa bönorna till en bra pollinering? Mina står som sagt rätt tätt i pallkragar med bra jord och jag har kupat dem.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dålig skörd av Bondbönor.
« Svar #6 skrivet: 11 aug-11 kl 19:25 »
"The pollination of broad bean and field bean was studied by Free (1966) who concluded that insect pollination greatly increased production of broad beans but had little effect on production of field beans. Later, Free (1970*) concluded that the pollination requirements of broad bean and field bean were similar although inadequate pollination limited seed production in broad beans more so than in field beans. Darwin (1889*) showed that 17 broad bean plants covered with a net to exclude pollinators produced only 40 seeds, whereas 17 exposed plants produced 135 seeds."

http://www.beeculture.com/content/pollination_handbook/broad.html

http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0011/117110/bee-faba-bean-pollination.pdf

http://www.academicjournals.org/ajar/pdf/pdf%202008/April/Aouar-sadli%20et%20al.pdf

http://www.gardenorganic.org.uk/members/hsl_pdfs/9_BroadBeans.pdf


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Dålig skörd av Bondbönor.
« Svar #7 skrivet: 11 aug-11 kl 20:37 »
Intressant Kurt.

Noterar att broad bean=bondböna, field bean=åkerböna (samma art), samt att hela arten bondböna/åkerböna brukar kallas faba bean på engelska.

Siffrorna tyder på häpnadsväckande stor insektspollinering. Jag har sett siffror på 20% korspollinering (mellan plantor snarare än mellan blommor - tror jag) och en stor del av insektspollineringen är gissningsvis korspollinering. Det blir alltså korspollinering om en insekt bär pollen från en blomma på en planta till en blomma på en annan planta. Om den flyger till en blomma på samma planta blir det självpollinering av plantan.

Dock är troligen inslaget av insektspollinering mindre i Sverige än söderut.

Jag har bara snabbkollat några av referenserna. Återkommer ev med mer kommentar senare.

Det var några år sen jag odlade bondbönor. Vill minnas att blommorna besöks av humlor och kanske andra insekter ibland men inte jättemycket. Vad säger ni andra?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dålig skörd av Bondbönor.
« Svar #8 skrivet: 11 aug-11 kl 22:16 »
Tycker nog att det är en del pollinerare på bönblommorna - en sak verkar i alla fall säker - man ska inte odla under fiberduk. ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser