Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta om kött!  (läst 16005 gånger)

Broberg

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #140 skrivet: 24 feb-13 kl 20:47 »
Frågan är ju om det är vettigt att det kan vara så mkt avdrag att en häst på 300 kg blir värd en 50-lapp.. Eller en hel ko på lika många kilo 0 kronor eller några hundralappar.


Nej, det är galet. Det borde gå att räkna tiden på varje djur.

Broberg

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #141 skrivet: 24 feb-13 kl 21:34 »


Vi har redan överskott på sida, dvs stekfläsk, som går på export till Ryssland. Dom lär inte vilja betala för eko.  Eko-bacon har väl så smått börjar dyka upp här nu.


Fast det är lite underligt tycker jag, med tanke på de mängder bacon folk tuggar i sig. (varför man nu anser att det är något att ha, dessa papperstunna, nitritstinna shims..)
Att det blir överskott, liksom? Vill bacontyperna inte betala det lilla extra, för det ekologiska?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Berätta om kött!
« Svar #142 skrivet: 25 feb-13 kl 09:53 »
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/485331_10151304141062607_65603659_n.jpg


Denna bild ska va tagen inom EU. Nu ska vi nog inte äta mer tamgris här. Fy för faen!


Köp svenskt fläskkött så slipper du det där!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Berätta om kött!
« Svar #143 skrivet: 25 feb-13 kl 13:08 »
Det blir så mycke vildsvin som möjligt i fortsättningen. Fast idag såg jag det låg annat "fläsk" på upptining. Det är hämtat i sjön Rottnen.  :D

Ska försöka hitta tid och kanaler och skicka dendär bilden till kommunen. Lite synd att försvarslösa barn och åldringar ska tvingas bidra till den djurhållningen. Bara en hake, för att slippa ta i problem hanteras kommunal e-post ofta som spam. Får se hur jag kommer runt det.
Sprid gärna budskapet pån fejjan och överallt ni kommer åt!
« Senast ändrad: 25 feb-13 kl 13:13 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #144 skrivet: 25 feb-13 kl 13:24 »
Du kan ju printa ut bilden och lägga i ett vanligt brev som du skickar till kommunen :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: (Ämne saknas)
« Svar #145 skrivet: 25 feb-13 kl 14:01 »
Du kan ju printa ut bilden och lägga i ett vanligt brev som du skickar till kommunen :)
Jag skulle ju också kunna knalla in med det och se till att det blir diariefört som någon sorts inlaga nånstans  ;D De älskar mej ju redan där nere i tegelhögen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: Berätta om
« Svar #146 skrivet: 03 mar-13 kl 08:06 »
En annan trevlig sak att veta av att i sverige är det inte tillåtet med gmo-foder vilket är ganska unikt.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Berätta om kött!
« Svar #147 skrivet: 03 mar-13 kl 09:56 »
En annan trevlig sak att veta av att i sverige är det inte tillåtet med gmo-foder vilket är ganska unikt.
Inte länge till .. framförallt gris och kycklingproducenter trycker på.Prisskillnaden börjar bli för stor.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #148 skrivet: 03 mar-13 kl 10:07 »
Inte länge till .. framförallt gris och kycklingproducenter trycker på.Prisskillnaden börjar bli för stor.

Kan man trycka tillbaka nånstans? Åtminstone i så fall kunna kräva nån slags märkning, så att konsumenten kan veta om köttdjuren ätit gmo?

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Berätta om kött!
« Svar #149 skrivet: 03 mar-13 kl 10:12 »
Kan man trycka tillbaka nånstans? Åtminstone i så fall kunna kräva nån slags märkning, så att konsumenten kan veta om köttdjuren ätit gmo?
Finns väl ingen märkning på importköttet där används gmo.Det blir nog då att hålla sig till någon ekomärkning.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #150 skrivet: 03 mar-13 kl 10:42 »
Ja, visst, ekomärkning. Men jag tänker mig, att det kanske vore vettigt att detta kommer ut till allmänhet. Jag vet att många inte bryr sig. Men jag tror ändå att det nog finns en och annan som bryr sig, men inte orkar luska rätt på fakta om allting, och då lite uppgivet plockar åt sig nåt i butikshyllan... På nåt vis så känner jag att, i kölvattnet av den här sk "hästköttsskandalen" så borde man ta tillfället i akt att försöka sprida ökad medvetenhet..

Jag kanske är naiv, men jag tror faktiskt att rätt många vill äta kött från djur som haft ett någorlunda drägligt liv, och inte utfodrats med gmo-grödor, men, att man ger upp för lätt... Jag tror att stressen i samhället, förutsättningen för kunden, som hämtat trötta och hungriga ungar på dagis, och kanske själv är trött och hungrig, och inte känner för att trängas på stormarknaden allt för länge,   där nånstans släpper nog många sina fina intentioner, och plockar åt sig nåt i förbifarten... Men nu, efter alla skandaler, så är medvetenheten lite högre. Kött och matkvalitét diskuteras både här och var, på arbetsplatser, skolor, fikarum...

Sen är det nog rätt så många som inte vet skillnader på svenskt och importerat kött. Jag visste inte om gmo var förbjudet i Sverige, även om jag hade känslan av det. Så, om det inte tas upp stort, så går det nog att smyga in en hel del utan att folk uppmärksammar det. Var det inte en period som ägg från burhöns inte såldes i affärerna? Jag blev lite smått förfärad när jag åter såg burägg, att det liksom smugits tillbaks, när konsumenterna trott att det blivit en förbättring...

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Berätta om kött!
« Svar #151 skrivet: 03 mar-13 kl 10:47 »
Klart det gör.. Skillnad ska det ju givetvis bli. Frågan är ju om det är vettigt att det kan vara så mkt avdrag att en häst på 300 kg blir värd en 50-lapp.. Eller en hel ko på lika många kilo 0 kronor eller några hundralappar.

Om Gösta kan karva loss kött för 100 kronor från en kanin måste det rimligen gå från en häst också.

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #152 skrivet: 03 mar-13 kl 10:59 »
Jag blev lite smått förfärad när jag åter såg burägg, att det liksom smugits tillbaks, när konsumenterna trott att det blivit en förbättring...

Det har alltid funnits burägg, men de gamla o-inredda burarna är förbjudna, och nu har man en större modell med lite 'inredning', och den är fullt tillåten.

Vad gäller GMO så är det redan nu så att djur som fått det betalas sämre av slakteriet. Det är dock inga stora avdrag ( 20 öre/kg på gris).
Sen är ju frågan om GMO lite mer komplicerad. Allt går inte att bara avfärda, medan vissa delar såklart är idiotiska.  Att ta fram en majs som tål Roundup är ju inte så bra, medan en potatis som ger mer stärkelse för att använda i industrin, kan ske inte är fullt lika kontroversiellt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Berätta om kött!
« Svar #153 skrivet: 03 mar-13 kl 11:09 »
Inte länge till .. framförallt gris och kycklingproducenter trycker på.Prisskillnaden börjar bli för stor.
Fy för Bövfelen, men nu har jag tingat vildsvin och det gäller alltså att smäcka i sig så många som möjligt, innan GMO-grödorna når Sverige.  :P

Men det slår mig lite, att dessa manipulationer med gener och fixerade suggor slår tillbaka. Att några "förståsigpåare" ger "goda" råd om hur (ibland unga, oerfarna) människor ska gå tillväga, för att sen ställa sig vid ringside föra att "se hur det går". Ofta själsdöda ämbetsmän med löner från allas vår skattesedel! Dess emellan "forskare" som har fått ett resultat beställt. >:(

Många felkalkyler har gjorts, vilka utgått från mer eller mindre sjuka ideer, inom olika områden. Vad är merkostnaden för fixeringsgaller, ändlös medicinering, sjuka djur med förkortad livslängd, sanering efter genetiska vildskott..... ::) Ungefär som de döda jordar vi har efter konstgödsling, betning och besprutning. Jämför med all industrimark som har och skall saneras efter gamla synder. Jag var själv med och dumpade för 40 år sen!  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #154 skrivet: 03 mar-13 kl 12:44 »
Nja, ska man se krasst ekonomiskt på det hela, utan att ta hänsyn till djuren, så lönar det sig snabbt, den saken är tämligen klar. Ett fixeringsgaller för nån hundralapp betalar sig ju strax om man får 2 mer överlevande smågrisar.

I Danmark närmar man sig 30 smågrisar per sugga och år, medan de bästa i sverige ligger runt 26, och snittet kanske 24.

Men det är som sagt utan hänsyn tagen till djuren då.

 

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Berätta om kött!
« Svar #155 skrivet: 03 mar-13 kl 12:49 »
Det har alltid funnits burägg, men de gamla o-inredda burarna är förbjudna, och nu har man en större modell med lite 'inredning', och den är fullt tillåten.

Vad gäller GMO så är det redan nu så att djur som fått det betalas sämre av slakteriet. Det är dock inga stora avdrag ( 20 öre/kg på gris).
Sen är ju frågan om GMO lite mer komplicerad. Allt går inte att bara avfärda, medan vissa delar såklart är idiotiska.  Att ta fram en majs som tål Roundup är ju inte så bra, medan en potatis som ger mer stärkelse för att använda i industrin, kan ske inte är fullt lika kontroversiellt.

Tja. Ang äggen var det min egen upplevelse som konsument. Jag såg helt enkelt inte till burägg i butikshyllorna under några år, och minns inte exakt vad som pratades på nyheterna om äggen, men blev lite förvånad när jag helt plötsligt såg burägg igen, då jag haft uppfattningen om att de var förbjudna. Men jag kan som sagt ha uppfattat fel, ohc jag minns inte exakt.

Ang GMO så vet jag att det är högst olika vad för sorts genmodifiering det handlar om, hur det tas fram, och hur det påverkar miljö och biologisk mångfald. Som konsument är det dock lite svårt att veta vad som är vad, och därför skulle jag uppskatta om det fanns nån form av märkning för GMO.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Berätta om kött!
« Svar #156 skrivet: 03 mar-13 kl 14:09 »
@Existens. Det var ett billigt galler, kan det va bra?  ;D Nej DEN kostnaden kan man bortse ifrån.

Det är dedär andra siffrorna man kan vilja skärskåda. Vad kostar det att ta fram en ny sugga? Penicillin och annat mot liggsår och röta? Förutom djurhänsynen.

För denna sortens individer (uppfödare, inspektörer, veterinärer, lagstiftare.................) lär sova gott om natten oavsett hur vi nu levande och konsumerande ser på dem. Hur deras barn och andra i kommande släktled ska döma dem har de nog inte tänkt på.
« Senast ändrad: 03 mar-13 kl 14:11 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 5 användare
alternaiv, xaelanar, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser