Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya tag med handboken!!!  (läst 16083 gånger)

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #40 skrivet: 11 nov-11 kl 23:11 »
Ni som gärna vill att man deltar, där har ni kanske en av anledningarna till att det inte händer så mycket. Alla klafsar överallt innan någon ens hunnit en skriva klart.

Vad bra, då behöver inte jag skriva när alla andra kan göra det samtidigt. Tycker ni själva att det höjer kreativiteten och motivationen?

Om någon skriver om ympning så behöver ju inte någon som tycker att man skall röra honungen i stället hammra på samma ställe.
Jag har rört honung och ympat honung. Skall man sälja honung så är ymp det enda som fungerar ut till kund.
Men tycker någon annan att det skall stå något annat där så var så god!

Nu håller jag mig till forumtrådarna.
Det är ju inte så lätt för alla registrerade skribenter att veta om det är ett ämne som man håller på att skriver i just nu eller om det är ett ämne som helt enkelt lämnats halvklart. Man får helt enkelt vara lite flexibel och ta det lite mer med en klackspark. Allting går ju ändra igen i.a.f. så att det passar in med den texten man själv vill ha in på sidan. Om den ena tycker A och den andre absolut propsar på lösning B så får man ordna texten så att man enas om att det finns olika synsätt på hanteringen. I ett forum kan man hävda att A är det enda sättet men i en wiki måste det få finnas utrymme för allas åsikter.

Det man får göra då är att skriva något i stil med, "Vissa personer föreordar alternativ A på grund av bla bla bla.. medans andra föredrar alternativ B då de anser att det ger bla bla bla"
« Senast ändrad: 11 nov-11 kl 23:15 av Halte »

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #41 skrivet: 11 nov-11 kl 23:17 »
Men vad sjuttsingen?
Jag hade skrivit om hästraser och bo och hägn för flera månader sen efter att ha reggat mig osv - men det är puts väck ???
//Luff

Lindell

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #42 skrivet: 11 nov-11 kl 23:18 »
Jag är inte riktigt med på vad som är problemet? Skulle du kunna förklara lite närmare?

Tanken med en wiki är ju att alla ska kunna skriva överallt.. Det är inga texter som är någon specifik persons alster. Styrkan är ju just att vem som helst går in och skriver där de känner att de har något att bidra med.

Men det är ju detta som är problemet med handboken. Någon försöker göra den till den ultimata wiki'n där så mycket fakta som möjligt skall in av så många som möjligt.

Pedagogiskt sett är den en katastrof på många håll där det pedagogiska inslaget, instruktionen och utförandet helt försvunnit och drunknat i kopierade avsnitt som hämtats och kopierats från alla möjliga källor.

Då hamnar man långt ifrån ambitionen instruktioner till självhushållning.


Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #43 skrivet: 11 nov-11 kl 23:22 »
Men vad sjuttsingen?
Jag hade skrivit om hästraser och bo och hägn för flera månader sen efter att ha reggat mig osv - men det är puts väck ???
Jag tänkte gå och knyta mig nu.. Men jag ska se vad som hänt. Det finns kvar i versionshanteringen om det existerat där tidigare. H

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #44 skrivet: 11 nov-11 kl 23:26 »
Men det är ju detta som är problemet med handboken. Någon försöker göra den till den ultimata wiki'n där så mycket fakta som möjligt skall in av så många som möjligt.

Pedagogiskt sett är den en katastrof på många håll där det pedagogiska inslaget, instruktionen och utförandet helt försvunnit och drunknat i kopierade avsnitt som hämtats och kopierats från alla möjliga källor.

Då hamnar man långt ifrån ambitionen instruktioner till självhushållning.
Jo, men på längre sikt kommer det att justera sig självt.. Nästan alla använder ju Wikipedia i dagsläget som någon form av kunskapsbibel, och den bygger på exakt samma upplägg som handboken. Nu kommer det ju givetvis inte bli samma anstormning till dessa "smala" ämnen men i sinom tid kommer det att justera sig även när det gäller det pedagogiska upplägget. Någon dag kommer det komma en person med näsa för det där med upplägg o.s.v. och då gör den personen det den är bäst på.

Lindell

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #45 skrivet: 11 nov-11 kl 23:31 »
Precis Wikipedia finns redan! Det behövs ingen ny sådan.

Men ambitionen självhushållning finns inte och det är det handboken borde handla om.

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #46 skrivet: 11 nov-11 kl 23:32 »
Men vad sjuttsingen?
Jag hade skrivit om hästraser och bo och hägn för flera månader sen efter att ha reggat mig osv - men det är puts väck ???
Ahh.. Nu ser jag vad som hänt! Du hade råkat skriva din text som en kommentar istället för som en text i själva handboken, och nu har vi stängt av kommentarsmöjligheten då det blev för mycket felpostningar dit. Jag kan dock fortfarande plocka fram dina texter därifrån så jag kan pm:a över dem till dig samt en liten beskrivning hur man får in dem i själva handboken. Men det var flera personer som kommenterat där, skulle du kunna pm:a mig ditt namn så jag tar rätt kommentarer?

Eller om du hellre vill så kan jag lägga in texterna på rätt plats, men det vore roligare om du gjorde det..

Men detta får bli i morgon kväll, jag ska upp och jaga i morgon bitti så jag vill gärna komma ned under täcket strax.. :)

Halte

  • Gäst
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #47 skrivet: 11 nov-11 kl 23:36 »
Precis Wikipedia finns redan! Det behövs ingen ny sådan.

Men ambitionen självhushållning finns inte och det är det handboken borde handla om.
Aha.. NU förstår jag vad du menar. Du tycker det borde vara mer liksom "steg-för-steg"-förklaringar?
DET tycker jag i så fall är en alldeles utmärkt idé som du absolut borde ge dig i kast med.. Just sådana förklaringar älskar jag och är nästan ständigt i behov av.

Det finns ingen som motsätter sig ett sådant upplägg och det är ju bara att lägga till och ändra  i samtliga texter som man finner det behövligt i, så länge man inte tar bort andemeningen i det någon annan anser vara korrekt. För även om man gör mer åt "steg-för-steg"-förklaringar så måste det finnas utrymme för olika synsätt.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #48 skrivet: 12 nov-11 kl 13:53 »
Ahh.. Nu ser jag vad som hänt! Du hade råkat skriva din text som en kommentar istället för som en text i själva handboken, och nu har vi stängt av kommentarsmöjligheten då det blev för mycket felpostningar dit. Jag kan dock fortfarande plocka fram dina texter därifrån så jag kan pm:a över dem till dig samt en liten beskrivning hur man får in dem i själva handboken. Men det var flera personer som kommenterat där, skulle du kunna pm:a mig ditt namn så jag tar rätt kommentarer?

Eller om du hellre vill så kan jag lägga in texterna på rätt plats, men det vore roligare om du gjorde det..

Men detta får bli i morgon kväll, jag ska upp och jaga i morgon bitti så jag vill gärna komma ned under täcket strax.. :)
Tyvärr så har jag inte någon kopia kvar så det voe kul om det kunde läggas in. Var rätt så nöjd med texten - gick in och läste den då och då för att se om någon lagt till något.
Luff = Annelie Blomgren
//Luff

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #49 skrivet: 12 nov-11 kl 14:37 »
Jag kan leta upp och kopiera in alla kommentarerna i texten, men jag bryr mig inte om att redigera eller "snygga till det", utan lämnar det till dig. OK?

Edit:  Klart!
Jag lade in en mall med rubriker också. Du får själv välja om du vill använda den. Annars är det bara att radera den.

Du klickar på "Ändra" så kan du redigera. Det fungerar lite konstigt att redigera, men man vänjer sig...

« Senast ändrad: 12 nov-11 kl 14:43 av sɹǝpuɐ »

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Nya tag med handboken!!!
« Svar #50 skrivet: 12 nov-11 kl 14:43 »
Sitter och läser i Tidningen Svenskt Land från åren 1917 och 1919-1920 och inser att här finns massor för Handboken. Jag har tyvärr inte tid att lägga in det  :-\ Finns det någon i Uppsala trakten som älskar att läsa och skriva in så kan jag låna ut tidningarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser