Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ostmassa legat i vassle  (läst 1683 gånger)

arvidmikae

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Ostmassa legat i vassle
« skrivet: 09 aug-20 kl 06:59 »
Jag har provat att göra fetaost enligt det här receptet (http://krantz.biz/2014/02/gor-egen-fetaost). Jag använde getmjölk från affären och löpe från apoteket. Mjölken ville inte löpa och tillslut fick jag gå och lägga mig. Nu på morgonen hade den löpt. Kan jag fortsätta processen eller kan det ha hänt något med osten av att ligga så länge i kall vassle?
« Senast ändrad: 09 aug-20 kl 21:53 av arvidmikae »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ostmassa legat i vassle
« Svar #1 skrivet: 10 aug-20 kl 08:24 »
Jag har själv inte testat att göra just denna ost av feta-karaktär (som det heter på EU-språk), men jag tror inte att det skulle vara farligt för ostmassan att ligga i vasslen för länge. Däremot kanske den inte beter sig som den "ska" enligt ystningsschemat.

Köpe-mjölk kan vara svår att ysta på. Är den UHT-pastöriserad är det omöjligt t o m, sån mjölk löper inte alls. Det står att du bor i Skåne, och där finns en hel del getter, så det kan vara värt ett försök att få tag på färsk getmjölk istället!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ostmassa legat i vassle
« Svar #2 skrivet: 10 aug-20 kl 12:37 »
ostmassan blir surare och surare ju längre den får ligga i vasslen

I USA görs en hel del hemost av mjölk från affären. Det går men kräver lite fler kemikalier för att lyckas högtemppasturiserat samt ultrahögtemp. Sök på amerikanska forum och bloggar för osttillverkning

 

arvidmikae

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Ostmassa legat i vassle
« Svar #3 skrivet: 11 aug-20 kl 20:50 »
Tack så mycket!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser