Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De tre musketörerna, Sixten & Skorpan  (läst 13529 gånger)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
De tre musketörerna, Sixten & Skorpan
« skrivet: 28 aug-09 kl 10:36 »
Jodå, efter lång väntan så kom de äntligen ut, magbulorna. Mamma Vendela hade ju påkallat magsmekning dagligen de sista veckorna, så fort man satt ner någonstans kom hon upphoppandes i knät, vände magen upp, stirrade mig stint i ögonen och njööt när jag strök runt på magen. Hon var så gravid att det lyste om henne, ni har sett de olika typerna i kvinnoform: både foglossningsvarianten, då man själv har lust att hjälpa till att bära den tunga magen för att underlätta för gravida kvinnan, och hon som det lyser om, hon som svävar, som är så njutningsfull i sin graviditet att man blir brösttung av att se henne ( jag har själv aldrig fött barn.. ). Vendela hörde till den senare gravida varianten.
Att känna hur det rör sig i magen är ju skithäftigt, och man längtar ju bara mer att få se de små  liven. Jag placerade ut lämpliga föda-lådor lite varstans, men hon föredrog att placera sig på mattan nedanför min säng. Sambon knuffar på mig vid tjugo över fyra måndagmorgon 23 augusti, och där ligger en liten blöt missebaby!
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 19:34 av Annika Johansson »

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #1 skrivet: 28 aug-09 kl 10:39 »
Kameran fanns givetvis på plats! Vovven var lite orolig, men nyfiken, hon har själv fött, så hon kände nog igen både lukt och ljud. Snart kommer värkar igen, och nummer två tittar ut.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #2 skrivet: 28 aug-09 kl 10:40 »
Och så kommer nummer tre.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #3 skrivet: 28 aug-09 kl 10:44 »
När de var torra så var det vila för Vendela, sisseungarna hade ju börjat äta så fort de hittade spene, och det gick undan. Vid sju såg det ut såhär.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #4 skrivet: 28 aug-09 kl 10:57 »
Då kunde man själv pusta ut en smula oxå. Jag trodde ju att det skulle komma en till.. men tack o lov, tre små musketörer blev det!
Plastdottern Marias kisse Tekla fick kattungar den 2 juni, tre små tjejer, sent på kvällen. Vi åker dit dagen efteråt, på kvällen så vi har med oss pizza, bra mat som kan ätas sittandes på golvet! När vi kommer upp till kattungarna, sätter mamman igång att krysta igen. Först tror vi att hon ska bajsa, i kattungelådan?? konstigt, vi får se vad som kommer.. Jo, en kattunge, jag säger: då är den nog död, 19 timmar efter de andra.. Men icke! Lille Sixten skulle ju visa för oss att det var faktiskt honom vi skulle ha, och tur var ju det, för annars hade det blivit en annan.. Jag ville inte ha en svart-vit, kanske lite långhårig hane.. trodde jag!  ;D men nästa vecka kommer lillgrabben hem oxå! Då har de fått sin andra spruta, så han är redo att flytta.
« Senast ändrad: 29 aug-09 kl 00:25 av Annika Johansson »

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #5 skrivet: 28 aug-09 kl 11:05 »
Gammelkattan Pyttan ( 8 år ) skulle givetvis kolla lite, en snabb titt, ett phuhs och sen bort. Måttligt imponerad. Hon har själv haft ungar, numera kastrerad, min älskade bästakatt, som har ställt upp så mycket på mej.. Hon är en riktig raring, som kommer med sorkar till ungkatterna och semesterhunden som vi skötte i somras  ;D Vi har en uppgift här i huset, så sätt igång.. ;)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #6 skrivet: 28 aug-09 kl 11:09 »
Så kommer lillkattan, som kom till oss 16 juni ( på min födelsedag!!  ;D) Skorpan, sötaste lilltjejen, med knas på vänster öga, som kan kurra som fasen, men knappt säga miau.. smygsmyg, lukta försiktigt, Vendela bara kurrar.. Smyg iväg, det luktar så konstigt och ser så konstigt ut.. Hon är in till småttingarna med jämna mellanrum o kikar, men tycker att de växer för sakta, man kan ju inte leka med dem än..

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #7 skrivet: 28 aug-09 kl 11:16 »
Så ha då lugnet lagt sig, vi flyttar upp dem till Victorias rum isället för på mattan i sovrummet ( kanske lite opraktiskt i längden tyckte jag ). Dit smiter man in regelbundet för att få en liten dos gullesnutt. Än så länge händer ju inte så mycket, se äter, sover och blir tvättade i baken. Är det inte utfodring så ligger mamma Vendela bredvid, och väntar på att de ska vakna lite och vilja äta lite till.. Fasen vad de växer!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #8 skrivet: 28 aug-09 kl 11:31 »
Igårkväll vägdes de. Sambon tyckte att nr1, beige, var störst och tjockast så han ska heta Porthos. Haha, han är fluffigare i pälsen, men inte tyngst, 181 gr. Nr2, röd, vägde 190 gr, och nr3, lilla grå 174gr. Så, nu heter de, Porthos - den förste killen, beige. Den röde Athos, och den lillegrå Aramis.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: De tre musketörerna
« Svar #9 skrivet: 29 aug-09 kl 00:02 »
Ojojoj! Underbara bilder :)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #10 skrivet: 29 aug-09 kl 00:07 »
Vid nattinattidags konstaterades att lille herr Porthos håller på öppna sina ögon! Lille plutt..
Dåligt kort, jag vet, men man vill ju inte tjafsa för mycket med lille troll..

Har man bra motiv så!    ;D

februaribarn

  • Gäst
SV: De tre musketörerna
« Svar #11 skrivet: 29 aug-09 kl 09:25 »
Så ha då lugnet lagt sig, vi flyttar upp dem till Victorias rum isället för på mattan i sovrummet ( kanske lite opraktiskt i längden tyckte jag ). Dit smiter man in regelbundet för att få en liten dos gullesnutt. Än så länge händer ju inte så mycket, se äter, sover och blir tvättade i baken. Är det inte utfodring så ligger mamma Vendela bredvid, och väntar på att de ska vakna lite och vilja äta lite till.. Fasen vad de växer!
'

Fint berättat och härliga bilder på alla katter :) just denna, med alla tre ungar på samma bild, ser precis ut som den kull min dåvarande katt fick för... ja, många år sen är det -93 kanske? det var en ljus röd (Fritz), en mörkare (Felix) och en gråspräcklig (Filifjonkan)...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #12 skrivet: 30 aug-09 kl 11:13 »
Jag tänkte mig alltid Filifjonkan som en tjej.. är det inte det? Jah kan säga det till ett litet busigt barn, även om barnet inte vet så hör de lixom på ordet vad det är: Du är allt en liten Filifjonka du!

Nu har söte Aramis oxå börjat öppna ögonen, Atos väljer dock att vänta ett tag till..

februaribarn

  • Gäst
SV: De tre musketörerna
« Svar #13 skrivet: 30 aug-09 kl 19:06 »
Ah, men i mitt fall så var Filifjonkan (katten alltså) av honkön :) vet inte riktigt hur det ligger till i Muminberättelsen?

Återigen en söt kattunge bild :) snart springer de runt med sina små svansar rätt upp och försöker hållabalansen.. :)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: De tre musketörerna
« Svar #14 skrivet: 30 aug-09 kl 22:58 »
Kul!

Men det märkligaste var ändå att katten var gravid! Mina katter har varit dräktiga.
snus? vad är priset på en pris?

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #15 skrivet: 30 aug-09 kl 23:05 »
Ja, visst är det konstigt att hon var gravid..  ;D men hos oss kan det vara så att tackorna får föl oxå.. det kan även bli så att jag vill ha micron, när jag vid något fånigt tillfälle sitter framför tv:n..  :-[  nåväl, vi är ju ändå djur allihopa, och babysarna mår bra..

Alla kottarna håller på öppna sina små blå. Mycket starka små ben, mer rörelse öht.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna
« Svar #16 skrivet: 02 sep-09 kl 19:31 »
Efter två långpassdagar då jag är för trött för att göra något, och en dag av idel toabesök ( ätit något olämpligt under arbetsdagen? ) har jag nu fått kraft att peta in några nya bilder på raringarna..

Igår tisdag mötte sambon plastdottern hos veterinären, där vår lille gosse Sixten skulle få sin andra vaccination och sen komma hem till sitt nya hem - oss.  Lillpilten får flytta in i tv-rum o Viccans rum där även mamma Vendela o De tre bor. I sinom tid ska dörren öppnas och gossen får hitta resten av huset. Igår var det stort nog att flytta, möta nya katter o ny hund, alla är lite läskiga och väldigt spännande.. Idag har han full koll på situationen, hittat sin plats i soffan, och törs busa med storasyster Skorpan, som tycker det var störtroligt att få en lekkompis, men ev. tycker att han kunde varit lite större..

När man fotar kattungar blir det väldigt många bilder som inte riktigt blir som man tänkt sig, katten har för länge sen sprungit utanför bilden, möjligtvis finne en svans med som "bevis" på att den faktiskt var där.. Och så märker man att man inte har dammsugat eller städat idag heller.. :-[


Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna, Sixten & Skorpan
« Svar #17 skrivet: 02 sep-09 kl 19:39 »
Han är en raring, Sixten, döpt efter en kattunge som gammelkattan Pyttan fick i sin kull. Sixten dä var dock kullens bamsing, medan denna är kullens spinkis. Han har kontroll-lekt husets leksaker, och hans talanger i bollspel har i dagsläget en utvecklingspotential.. men han övar!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna, Sixten & Skorpan
« Svar #18 skrivet: 02 sep-09 kl 19:45 »
De tre musketörerna växer så det knakar. De har öppnat sina ögon, försöker hålla huvudet still, men det är ju så tungt.. för att kanske se något suddigt.. Det är mycket mera rörelse i lådan, det kravlas runt och bits!! i brorsors magar, öron och ben! Och så kurrar de! När de ligger och mysäter så startar deras små spinnorgan, och de har olika "röster" på dem oxå, största Atos har snabbare men mjukare, medan Porthos spinner mer sakta men mörkt..  ;) coolt!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: De tre musketörerna, Sixten & Skorpan
« Svar #19 skrivet: 02 sep-09 kl 19:50 »
Mamma Vendela kurrar när hunden Axa eller Skorpan eller Sixten smyger fram för att få en liten lukt o synkontroll av guldklimparna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Be, Ingela Haapala

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser