Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hur man dödar en räv  (läst 12357 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Tips på hur man dödar en räv
« skrivet: 07 aug-18 kl 21:38 »
Den dyker aldrig upp vid vaknat den plockar ankorna mitt på dagen måste va en valp har ej sett den .30 ankor borta  och jag får inte fatt i fanskapet funkar inte med fälla heller .
TIPS  på pm tack . 
Helst tips på vad man kan  salta biffen med .
Desperat ank  och gås ägare
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #1 skrivet: 07 aug-18 kl 21:40 »
Bjud in en jägare om du inte har bössa själv.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #2 skrivet: 07 aug-18 kl 23:01 »
Du förstod inte det är en valp  den dödar mitt på dagen.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #3 skrivet: 08 aug-18 kl 00:00 »
Har den ätit anka så länge utan vinbärsgelé så går den väl i fällan direkt om du serverar något sött ;D


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #4 skrivet: 08 aug-18 kl 00:00 »
Du förstod inte det är en valp  den dödar mitt på dagen.
Varför skulle inte en jägare kunna ta den på dan eller morgonen?

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #5 skrivet: 08 aug-18 kl 00:04 »
Varför skulle inte en jägare kunna ta den på dan eller morgonen?

Postat med Alternativ.nu´s app
Och att försöka hitta sätt att förgifta den får du nog söka på  amdra ställen...om jag inte misstolkade

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #6 skrivet: 08 aug-18 kl 07:35 »
Du förstod inte det är en valp  den dödar mitt på dagen.
Jo jag tror jag förstod. Varför skulle man inte kunna skjuta den då?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #7 skrivet: 08 aug-18 kl 09:20 »
Förmodligen ingen som har tid att vaka räv under dagen. Det är dock enda chansen för mig om jag skall ha någon chans. Har försökt mig på att vaka räv, men jag bara somnar...

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #8 skrivet: 08 aug-18 kl 10:58 »
varför inte skydda ankorna bättre och låta räven rävar på på annat hål?

VS

  • Gäst
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #9 skrivet: 08 aug-18 kl 11:40 »
skydda med en sån här kanske Kavkazskaja ovtjarka

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #10 skrivet: 08 aug-18 kl 12:23 »
varför inte skydda ankorna bättre och låta räven rävar på på annat hål?
Min erfarenhet är att har räven lärt sig var det finns enkel föda så återkommer den.
Har man inte tillgång till bössa själv så skulle det kanske(!) fungera att skrämma den med typ knallskott men jag vet inte hur ankorna skulle reagera på det så jag skulle nog hellre försöka få tag på en jägare och om det behövs avlöna den.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #11 skrivet: 08 aug-18 kl 12:59 »
Har en eller flera ungrävar lärt sig äta anka så lär de fortsätta med det. Skrämmer man bort dem, och de inte kommer tillbaks så är det bara för att de är så klantiga och oförsiktiga så här i början av sitt självförsörjande liv att de dött någon annan stans.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #12 skrivet: 09 aug-18 kl 21:27 »
stäng in ankorna både på natten och dagen. Släng lite hundfoder där du har möjlighet att passa och skjuta.. Räven lär sig snabbt att plocka kulorna och har du möjlighet att sitta på ett uthustak så blir räven en lätt match. Hagel är att föredra
Fjäderfän och kaniner

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #13 skrivet: 11 aug-18 kl 20:49 »
varför inte skydda ankorna bättre och låta räven rävar på på annat hål?

Dum fråga men du skall få svar ändå.
Mina ankor 70 st går fritt på 12000m2 med 2 stora åar ,de älskar och bada söka föda i strandkanten och de är så mysiga att ha fritt istället för i en lerig inhängnad och BEF blir super bra .De lever i en idyll problemet är att den idyllen har nu börjat kosta mig 10000kr per år pga anksvinnet och sämre värpning .  De skall vara inne framöver har förlorat 4 st till så nu är de inne tills räven är död  hoppas jag  ..  Annars får man köra trådgårdsvarianten.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #14 skrivet: 12 aug-18 kl 11:18 »
Dum fråga men du skall få svar ändå.
Mina ankor 70 st går fritt på 12000m2 med 2 stora åar ,de älskar och bada söka föda i strandkanten och de är så mysiga att ha fritt istället för i en lerig inhängnad och BEF blir super bra .De lever i en idyll problemet är att den idyllen har nu börjat kosta mig 10000kr per år pga anksvinnet och sämre värpning .  De skall vara inne framöver har förlorat 4 st till så nu är de inne tills räven är död  hoppas jag  ..  Annars får man köra trådgårdsvarianten.

Det är väl enkel matematik? Om det idag kostar dig 10 000kr per år i svinn så hyr in en jägare några dagar. Kostar med största sannolikhet mindre än 10 000kr och du förlorar inga ankor på köpet. Vad är problemet?

Storpotaten

  • Inlägg: 146
    • Småland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #15 skrivet: 12 aug-18 kl 11:50 »
Den dyker aldrig upp vid vaknat den plockar ankorna mitt på dagen måste va en valp har ej sett den .30 ankor borta  och jag får inte fatt i fanskapet funkar inte med fälla heller .
TIPS  på pm tack . 
Helst tips på vad man kan  salta biffen med .
Desperat ank  och gås ägare


Mixa ihop leverpastej med Dynamit Så lär inte den Räven leva länge till,  den försvinner ljudlöst    ;D
Är en Man som kan Allt Förutom att Inte Föda barn,,

VS

  • Gäst
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #16 skrivet: 12 aug-18 kl 12:23 »
Dum fråga men du skall få svar ändå.
Mina ankor 70 st går fritt på 12000m2 med 2 stora åar ,de älskar och bada söka föda i strandkanten och de är så mysiga att ha fritt istället för i en lerig inhängnad och BEF blir super bra .De lever i en idyll problemet är att den idyllen har nu börjat kosta mig 10000kr per år pga anksvinnet och sämre värpning .  De skall vara inne framöver har förlorat 4 st till så nu är de inne tills räven är död  hoppas jag  ..  Annars får man köra trådgårdsvarianten.

Om man skulle behöva döda ett djur är antingen för att nyttja djuret eller försvara sig från djuret. Som erfaren hårdsatsande djurägare som också värdesätter harmonisk levnadsstandard för dina djur, borde du har tänkt på att rovdjur skulle bli ett hot för dina djur redan tidigare och klurat ut andra typer av hållbara lösningar, istället för att förgifta ett djur som lever i naturen av naturens villkor. Vad får naturen tillbaka av dig när du är där och förgiftar naturen? Att förgifta ett naturlevande djur är att förgifta naturen. Om du måste döda räven ta vänligen hjälp av en viltvårdare eller skydda dina djur genom att skaffa rätt typ av mot arbetande djur nämligen hundar.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #17 skrivet: 12 aug-18 kl 17:27 »
Vi har hundar lösa vi har luftiga hus med nät och gjutet mot marken.Så vi har gjort lite mer än andra som har lite hönsnät och några ruttna bräder.Vi förgiftar ingenting en räv skjuten igår .Nu hoppas vi på fortsatt tur så vi får bort allihop .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #18 skrivet: 12 aug-18 kl 17:30 »
Det är väl enkel matematik? Om det idag kostar dig 10 000kr per år i svinn så hyr in en jägare några dagar. Kostar med största sannolikhet mindre än 10 000kr och du förlorar inga ankor på köpet. Vad är problemet?
Här har varit 5 jägare i sommar men ingen räv skjuten . Tills igår då jag sköt en själv.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Tips på hur man dödar en räv
« Svar #19 skrivet: 14 okt-18 kl 12:40 »
Rävar ska inte skjutas, de ska luras!

Du har väl läst Pettson och Findus (Rävjakten)?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 6 användare (3 dolda)
Anders Flix, addebadde, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser