Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtsskockor  (läst 22863 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Jordärtsskockor
« skrivet: 06 mar-09 kl 20:47 »
Jag funderar på att odla jordärtsskockor. Ser i trädgårdsböckerna att de är lättodlade och angrips i princip aldrig av sjukdomar, att de blir höga och att de kväver ogräset.
Men hur stor blir skörden från en planta, ungefär? Var kan man få tag på knölarna som man sätter? Det verkar som om det finns en sort (Bianca) som blommar väldigt fint. Och vad tycker mördarsniglarna - gillar de också jordärtsskockor?
Har någon erfarenhet av jordärtsskockor?

// Acleja

Solanum

  • Inlägg: 40
SV: Jordärtsskockor
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 20:55 »
Jag säger bara, OGRÄS.... Du blir aldrig av med det...

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Jordärtsskockor
« Svar #2 skrivet: 06 mar-09 kl 21:12 »
Kommer man att vilja bli av med dem då? Har nyligen upptäckt hur goda de ju faktiskt är.

// Acleja

Tummelisa

  • Inlägg: 243
SV: Jordärtsskockor
« Svar #3 skrivet: 06 mar-09 kl 21:12 »
Jag skulle också vilja odla jordärtsskockor. Vet inte mer än att de är mycket goda... :) :-[Hoppas att någon vet något om detta här inne.
Har mest lerjord tyvärr o får nog jordförbättra en del. Vill också sätta potatis i år. Blir lite mer varje år.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Solanum

  • Inlägg: 40
SV: Jordärtsskockor
« Svar #4 skrivet: 06 mar-09 kl 21:24 »
Jordärtskockor är egentligen dödsenkelt att odla, oavsett jord. Problemet blir vid upptagningen av dom, om man har styv lerjord så blir arbetet fruktansvärt jobbigt. Sorter är begränsat, men som med alla udda grejer. Kontakta Nordiska gen banken för att få fatt på fler sorter. Eller sätt några av dom i den köpta påsen. Dock är det bra att förgro skockan, precis som med potatis...

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Jordärtsskockor
« Svar #5 skrivet: 06 mar-09 kl 21:26 »
Jag tycker inte de blir så värst ogräsaktiga de förökar sig ju men håller sig ganska bra på plats men jag har gräsmatta runtom + jag gräver ju upp en hel del på hösten. Jag har nog bara runt 2kvm odling men det räcker för våran konsumtion ofta hinner jag inte skörda allt. Jag har både Bianca och en rödskalig sort.


Ofta planterar man jordärtskockor på hösten och man skördar dem då frosten svett blasten. Själv skördar jag de knölar som är stora och slänger tillbaka de små. Man kan dock även plantera ner knölar tidigt på våren. Jordärtskockor är härdiga och övervintrar ute ända upp till zon 6-7


Bianca kan vara något svårare att få tag på ev. kan man efterlysa den på något trädgårdsforum och ibland har den sålts på trädgrdsmässan i Älvsjö. Bianca är den enda sorten man kan ha chans att få blommor på. Plantor av jordärtskocka brukar man ofta kunna hitta i trädgårdsbutiken på våren men ofta är det inte Bianca. +Eftersom växtslaget är ganska friskt brukar man även kunna köpa utsäde i matbutiken, i grönsaksdisken.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Jordärtsskockor
« Svar #6 skrivet: 06 mar-09 kl 21:34 »
Jag har sett att de på botaniska i Muenchen odlar jordärtkockor i stora nergrävda murarhinkar för att de inte ska kunna sprida sig.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #7 skrivet: 06 mar-09 kl 22:39 »
Jag tycker inte man ska vara rädd för att de ska sprida sig för mycket. De plantor man inte vill ha gräver man ju bara upp och roten är ju som bekant en delikatess!
Biodlande torpare med hund och gäss.

Solanum

  • Inlägg: 40
SV: Jordärtsskockor
« Svar #8 skrivet: 07 mar-09 kl 09:48 »
Olika erfarenhet, men min är att få upp alla skockor, om dom trivs (blir stora i knöl och omfång), är det svårt att få upp alla. Och trivs dom växer dom kraftigt...

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jordärtsskockor
« Svar #9 skrivet: 07 mar-09 kl 11:43 »
En vän till mig försökte en lite större jordärtskocksplantering, men nästan alla försvann! :o Sniglarna, trodde han. Men jag hade jordärtskocka där jag bodde förut, trots sniglar, så jag vet inte.

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Jordärtsskockor
« Svar #10 skrivet: 07 mar-09 kl 14:28 »
  Jag har både den blomande sorten Bianca och en annan sort som ibland blir 3 meter om hösten blir lång . Dom är så kraftigt växande så att dom klarar alla angrepp bara jorden är någolunda gödslat så dom får lite fart, ibland är de sena vid torka o dyl när sen augustifukten är där då växer de enda till frosten

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Jordärtsskockor
« Svar #11 skrivet: 07 mar-09 kl 15:11 »
Behöver de stöd när de blir så där höga eller klarar de sig ändå - även om det blåser en hel del?

// Acleja

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Jordärtsskockor
« Svar #12 skrivet: 07 mar-09 kl 15:57 »
 Nej dom klarar sig utan stöd men det bästa är nog att plantera dom i grupp eller breda rader så klarar dom blåsten ,när höstregnen gör att det blir surt  kan det hända  att dom lägger sig ner men dom klarar det med det som händer är att en del av knölarna komer upp till jordytan då men inget fel på dom bara att skörda.

Gudde42

  • Inlägg: 1
SV: Jordärtsskockor
« Svar #13 skrivet: 07 mar-09 kl 16:26 »
Hej! Odlar jordärtsskockor för att jag tycker det är en bra grönsak, men har ännu inte kommit på hur jag ska använda den i matlagning. Tycker att smaken är något skum. Min förhoppning är dock att jag skall vänja mig. Hoppas på recept på olika användningsområden. Förutom att det är en bra grönsak så är det faktiskt en vacker växt. :)

Solanum

  • Inlägg: 40
SV: Jordärtsskockor
« Svar #14 skrivet: 07 mar-09 kl 19:08 »
Som tillägg i potatissallad, och potatis och purjosoppa är den faktiskt god (gillar personligen inte skockor själv...). I relation till potatis mängden c:a en fjärdedel av potatisen.

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Jordärtsskockor
« Svar #15 skrivet: 07 mar-09 kl 22:17 »
Nej så goda är do inte längre men i soppa blir dom bra i vanlig soppa så dom får koka sönder den blir lite simmig då . inte pure soppa alltså

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Jordärtsskockor
« Svar #16 skrivet: 08 mar-09 kl 10:36 »
De är jättegoda ugnsbakade tillsammans med andra grönsaker och lite olja/smör, örtsalt, peppar, vitlök, timjan... Enkelt att göra också.

// Acleja

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Jordärtsskockor
« Svar #17 skrivet: 08 mar-09 kl 11:45 »
Jag tycker att jordärtskockor smakar bäst på våren. Höstskördade tycker jag att de är smetiga och smakar jord, men på våren är de fasta och söta. Och dessutom är det underbart att ha något att skörda tidigt på våren, innan allt annat kommer igång.

//Anders

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #18 skrivet: 08 mar-09 kl 19:57 »

Det finns några som tycker väldigt, väldigt mycket om jordärtskockor och det är sorkarna. Kan vara förklaringen om de inte lyckas bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skrotis

  • Inlägg: 27
    • -
    • The Raw Dessert Kitchen
SV: Jordärtsskockor
« Svar #19 skrivet: 27 apr-09 kl 12:35 »
Hej! Odlar jordärtsskockor för att jag tycker det är en bra grönsak, men har ännu inte kommit på hur jag ska använda den i matlagning. Tycker att smaken är något skum. Min förhoppning är dock att jag skall vänja mig. Hoppas på recept på olika användningsområden. Förutom att det är en bra grönsak så är det faktiskt en vacker växt. :)

Jordärtsskockor har en jordig smak när man tillagar dom, men de är mycket läckra som råa. Skär dem i skivor och få en vattenkastanj-effekt, knaprigt och gott. De är nyttiga också, innehåller ett sockerämne som heter FOS och är rena lyxen för goda tarmbakterier. Men, det ska vara rått...

Min mat: www.loveraw.blogspot.com

Vi ses!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser