Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindskydd/hus till getter  (läst 6336 gånger)

Rebecca

  • Gäst
Vindskydd/hus till getter
« skrivet: 26 maj-05 kl 13:50 »
Hejsan!
 Är ju numera stolt ägare till 2st Göingegetter ;D och nu håller vi på att bygga ett hus/vindskydd till dom att ha i hagen!
 Det ska vara i storlek för dom att söka skydd från regn och rusk och för att ha som sov och boplats nu under sommaren och hösten då jag hoppas kunna ha dom ute på nätterna också!
 Något särskilt jag ska tänka på... hur brukar getter vilja ha sina hus för att trivas! Luftigt och högt i tak eller litet krypin...?! ???
 Har tänkt bygga det 2*2m till 2st getter och lagom högt för mig att kunna mocka och strö där inne utan att behöva ligga dubbelvikt! ;)
 Tanken är alltså att dom ska kunna gå in och ut hur dom vill själva! Tacksam för alla tips om storlek och läge etc. så jag slipper "göra fel"! ;)
              /Rebecca.

Rebecca

  • Gäst
Re:Vindskydd/hus till getter
« Svar #1 skrivet: 27 maj-05 kl 16:55 »
Kommer börja bygga på huset  nu i helgen... så jag är tacksam för om jag kan få lite tips om hur det bör se ut så snart som möjligt.....!
 Finns det ingen här med erfarenhet av vind/regn-skydd eller liknande till sina getter? ???
                                                        /Rebecca

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Vindskydd/hus till getter
« Svar #2 skrivet: 28 maj-05 kl 10:52 »
Hej!

Har ingen erfarenhet av getter men det du bör tänka på är väl att det ska vara bra ventilerat men dragfritt. Det gäller alla djur (och människor). Det brukar vara bra att bygga större än man tänkt sig. Kanske ni låter getterna föröka sig? Då kan det vara bra med lite extra plats så ni slipper göra om...

Om ni tänker bygga på plats, d v s ett vindskydd som inte går att flytta ska ni kanske tänka på att bygga det där det är väl dränerat så att det inte blir blött ifall det regnar mycket.

Om det bara ska användas under sommar och höst bör det kunna vara en ganska enkel byggnad (som dock står emot getternas stångande, kliande och gnagande?).

Getter brukar mig veterligen gilla att ligga högt så du kanske ska göra någon "hylla" där de kan hoppa upp och ligga?

Det var det som kom upp i mitt huvud men som sagt jag har ingen erfarenhet av getter (än...).

//Småbrukaren

AKS

  • Inlägg: 73
Re:Vindskydd/hus till getter
« Svar #3 skrivet: 28 maj-05 kl 13:16 »
Hej!
Gör det inte för litet är mitt tips. Hellre luftigt än litet, om du har möjlighet. De är ju ganska livliga. Getter brukar ju stånga och knuffa på varandra och behöver plats för att springa undan.

Någon "hylla" tror jag inte behövs. Om det blåser mycket från ett visst håll kanske inte öppningen ska vara däråt. Mina getter vill i alla fall ha det dragfritt, särskilt när det regnar och blåser. Om du tänker låta dem vara i hagen dygnet runt kanske det behövs golv på skjulet, för annars blir det väldigt blött om det regnar mycket och inte så bra för dem att ligga på.

Inte så mycket tips kanske, men lite. Lycka till

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Vindskydd/hus till getter
« Svar #4 skrivet: 01 jun-05 kl 21:44 »
Och jag rekommenderar hylla! Mina getter har ett fd hönsrede som de sover på taket på, alltid!!

De älskar att ligga där, om det sen beror på att det är högt vet jag inte, men jag tror det.

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Vindskydd/hus till getter
« Svar #5 skrivet: 02 jun-05 kl 20:12 »
Jag tycker att storleken låter helt ok för två getter, och för det mesta är det ganska lätt att bygga till om det är ett enklare skjul du hade tänkt dig.
Jag vet inte om det är olika för olika raser eller så, men även mina getter är väldigt glada för att ligga högt  
Tänk på att planera ingången så att den både blir dragfri för getterna och lättanvändbar för dig, om inte du gör en hel långsida "avtagbar" förstås, för det kan ju underlätta när du ska in och städa där  8)
lycka till med bygget !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser