Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Analsäcksinflammation!!  (läst 38278 gånger)

CloudChaser

  • Inlägg: 32
    • Halland
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #20 skrivet: 25 feb-09 kl 06:50 »
Fast om analsäcksproblem kan ha med utfodringen att göra och man har problem med en hund så är ju inte fodret riktigt fungerande ;)
 Jag läste det i samband med BARF till hundar och mer ben i kosten ger ju fastare avföring.
Jag tror inte på att byta foder om allt fungerar i övrigt men kanske tillföra ben? Riktiga råa ben tex kycklingvingar/lår som hunden verkligen äter upp, inte bara leker med.
                                 Mvh
                               Charlotte


Jo det stämmer att mycket ben, som tex råa kycklingvingar/lår etc gör att hunden lättare tömmere analsäckarna så som de ska när de bajsar. Så maten spelar roll. En hund som alltid är lite halvlös i magen tömmer ju inte så lätt analsäckarna. Och vissa foder gör ju att hundarna aldrig bajsar riktigt hårt.

Sen är det så att många vetrinärer är så jädrans klåfingriga och ska tömma och pilla på analsäckarna fast att hunden egentligen inte har problem, och i en hel del fall så gör det att det blir värre sen. Efter det kan det lättare bli riktiga analsäcksinflammationer, OCH har hunden det så märker man det, det lovar jag. Då har hunden ordentligt ont.

Hasandet på baken behöver inte ha med analsäcksinflammationer att göra. En del raser, som tex cavalierer har körtlar som ligger ytligt där bak och det kan klia lite i dem, och då är det nog skönt att asa sig lite på baken.

Jag har själv en hund som har en analsäcksingång som är för trång ("fabrikationsfel") och det spökar några gånger om året. Då får hon ont på en punkt uppe på ryggen och sätter sig plötsligt och skriker till när hon ska gå från att vara stillasittande. När de symptomen börjar komma är det dags att åka till veterinären och få analsäckarna spolade, och det är knappt att de kan få in den lilla nålen där så trångt det är. Ändå är vetrinären lite osäkr inför operation, vilket jag håller med om fullt ut. Att gå in och ta bort organ i en kropp kan aldrig vara helt smärtfritt för övriga kroppen. Och jag vet en hund som efter en sån operation fick ryggsmärtor, för antagligen har någon nerv kommit till skada tror de. Så för mig känns det överkomligt att behöva åka och få spolningen 2-3 ggr om året, hellre än att riskera att något går fel vid en operation. Och tack och lov, att den här veterinären vi går till inte är av den klåfingriga sorten, eller av den sorten som ska operara bort både det ena och det andra på djuren.  :)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #21 skrivet: 25 feb-09 kl 19:28 »
Nu är han hemma igen, och allt gick bra!
I det här fallet var det inte så svårt att bestämma sig för operation. Både i höstas och nu fick han inflammationer med fistelgångar. I höstas fick han gå igenom två antibiotikakurer innan det var läkt. Han har defenitivt haft j---igt ont! Men det har varit lite olika inställning till operation hos veterinärerna. Den i höstas sa att analsäcksinflammationer brukade komma tillbaka, hon tyckte att det i s f skulle opereras. Men vetten vi träffade först den här omgången var tveksam och tyckte att det kan bli komplikationer. Vid återbesöket träffade vi en annan vet som direkt satte upp tid för operation. Som det verkar nu är jag glad att det blev operation.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #22 skrivet: 25 feb-09 kl 19:32 »
 Vad härligt att höra att allt gick bra :)
                  Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

 

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #23 skrivet: 14 apr-09 kl 10:52 »
ja det var bra att du valde operation då hunden hade återkommande problem,Annars hade du kanske fått tömma och medicinera resten av hundens liv (om man har otur)...
Jag hade en pekingeser tik med analsäcksproblem och fast jag använde mid av gummihandskar insmorda med barnsalva och "tog emot" guckan med en bommulstuss så luktade det härsket om händerna sen, lukten går igenom handskar litegrann... :-X..Om jag inte är helt ute och cycklar så är det analsäckarna som skunken använder sig av vid "anfall" ;)...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #24 skrivet: 14 apr-09 kl 12:07 »
Jag har funderat på en sak... en hund använder ju analsäckssekret för att signalera till andra hundar - hur blir det då utan analsäckar? Kan det påverka kontakter med andra hundar?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sallyomolly

  • Gäst
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #25 skrivet: 09 sep-09 kl 16:12 »
Jag har hört att det blir stopp pga att hunden är tam och inte får adrenalinkickar som i det vilda där de behöver gömma sin doft.


Min papillon har problem, tömmer det åt henne när  hon börjar klia, min förra hade också problem. Ändå är de hårda i magen och äter bara torrfoder, kräsna saker.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #26 skrivet: 09 sep-09 kl 19:25 »
Jag är så tacksam att jag aldrig haft en hund med dessa problem! Av alla 7 hundar jag hunnit ha har ingen haft problem. Puh!

Jag är ganska övertygad om att det i många fall kan bero på fodret. (om det inte är solklara "fabrikationsfel") Det vore intressant om det fanns någon forskning på området :)

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #27 skrivet: 12 okt-09 kl 16:53 »
Jag tror inte det har med fodret att göra. Har haft 13 hundar och två av dem har haft analsäcksinfl. Har lärt mig att tömma själv. Har alltid haft samma foder Royal Canin och foder från SvenskaFoder.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #28 skrivet: 13 okt-09 kl 15:28 »
Min papillon hade problem med analsäckarna som liten, lärde mig tömma dem själv men efter 3-4 gånger så var problemen borta.

Veterinären sa att om hunden har lös mage så kan de påverka, men att man kan förebygga genom att spola ljummet vatten i baken efter den har bajsat löst.

Hårdare avföring gör att hunden bättre tömmer analsäckarna som nån skrev här. Så är detta ett problem så borde kosten ses över.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #29 skrivet: 03 nov-09 kl 10:28 »
vår hane hade just det. han fyller 3 i januari och har aldrig haft problem innan. 2 dagar innan han fick det hade han nån vajsing med magen, han spydde och hade diarré. han var faktiskt riktigt dålig, eftersom han spydde rätt ut flera gånger. normalt säger han till innan, så att man hinner hämtar papperskorgen, så att han kan spy i den. dagen efter det var det bra och när jag vaknade morgonen därpå hade han världens bula på rumpan. veterinären sa att hundar inte behöver ha problem med att tömma analsäckarna annars, men när de har diarré, så har de svårt att tömma analsäckarna. därför tyckte hon att det är bra om man kan tvätta rumpan på hunden med helst nån desinficerande tvål samt tömma analsäckarna när hunden har diarré, så är chansen stor att hunden slipper en eventuell inflammation med allt som hör till.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Vargerik

  • Gäst
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #30 skrivet: 09 dec-09 kl 03:02 »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Analsäcksinflammation!!
« Svar #31 skrivet: 10 dec-09 kl 13:56 »
Det var en intressant sajt! Är nu bokmärkt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser