Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera badrumsfönster  (läst 7617 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Renovera badrumsfönster
« skrivet: 20 jun-18 kl 18:06 »
Hej (igen! Vad vore renoveringsprövningarna utan detta forum)! Dags för att renovera ett fönster placerat precis vid dusch. Det skyddas med draperi men självklart kommer fukt att påverka. Det finns inga möjligheter att flytta dusch och det går inte att flytta fönstret.
Så.. hur göra? Det glipar nere i kanten. Ska ta kort och visa. Täta- med vad?
Måla fönsterkarm/fönster- med vad? Det är gammal färg på men jag är osäker på vad det är för färg. Tror inte jag ger mig på att ta bort all gammal färg..
Tacksam för svar!

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #1 skrivet: 20 jun-18 kl 18:09 »
.
« Senast ändrad: 20 jun-18 kl 18:42 av Livat »

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #2 skrivet: 20 jun-18 kl 18:41 »
Äh va fasen, hur jag än tar korten blir de för stora filer? Första gången det har hänt..

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #3 skrivet: 20 jun-18 kl 18:52 »
Nu så. Ytterpanel och isolering är borta så det är därför man ser solljus i springan.

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #4 skrivet: 20 jun-18 kl 21:03 »
så silikon för att täta springan och badrumsfärg eller utomhusfärg på trät? tätt och fint, inget andas här inte..
(Tänkte inhandla imorgon då stadsbesöket ska avklaras).

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #5 skrivet: 20 jun-18 kl 21:14 »
ALDRIG silicon på sådant som skall målas. du grundar först och använder sedan latexfog som övermålas när den är torr. all färg skall vara lösningsmedelsbaserad,dvs oljefärg. Det är nämligen den enda färgtyp som tål fukt. bästa hade varit en linoljefärg men det finns även alkydoljefärg. Utomhusfärg innehåller stora mängder gifter,upp till 10% av innehållet. Undvikes inomhus om du vill undvika allergier,ev. cancer eller andra sjukdomar pga de ångor du andas in. Moderna vattenbaserade inomhusfärger är inte fukttäta,du får problem med flagning m.m efter ett kort tag.
i flera hyresfastigheter där man haft likartade problem har man resolut tagit bort fönstret och ersatt med glasblock. förutsätter dock att huset har betong/stenväggar. ett annat alternativ är en plexiglasskiva som tar vattenstänket.Fästes med gångjärn i ena kanten och görs i storlek att den täcker hela fönstersmygen. Då är fönstret skyddat och även öppningsbart.plexiglas finns att köpa hos glasmästaren och beroende på storlek även hos t.ex biltema.Är lätta att borra i och därmed lätt att montera gångjärn och ev, ett handtag.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #6 skrivet: 20 jun-18 kl 21:50 »
Tack!! ok, latexfog!
Har linoljefärg och linolja för målning utomhus, kan man måla med bara linoljefärgen  blandat med 10-20% balsamterpentin inomhus? (Försöker googla)

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #7 skrivet: 20 jun-18 kl 21:51 »
Äh va fasen, hur jag än tar korten blir de för stora filer? Första gången det har hänt..

Postat med Alternativ.nu´s app


Ta in bildfilerna i ett bildbehandlingsprogram och dra ner upplösningen och/eller öka komprimeringsgraden så filerna blir lagom stora.
Om man har ett gammalt MS Office-paket så finns det ett program där som heter Microsoft Office Picture Manager som fungerar utmärkt, jag tycker version 2003 är den bästa. Om man vill ha ett gratisprogram för Windows så kan jag rekommendera IrfanView.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #8 skrivet: 20 jun-18 kl 21:52 »
Tack!! ok, latexfog!
Har linoljefärg och linolja för målning utomhus, kan man måla med bara linoljefärgen  blandat med 10-20% balsamterpentin inomhus? (Försöker googla)

Postat med Alternativ.nu´s app


Vad skulle syftet vara med att blanda i terpentin?

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #9 skrivet: 20 jun-18 kl 22:10 »
Vad skulle syftet vara med att blanda i terpentin?
Bra fråga! Det undrar jag kanske också. Så här blir det om man försöker googla
Så.. kan man då måla med outspädd linoljefärg (som har använts till utomhusmålning)?

Postat med Alternativ.nu´s app


 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #10 skrivet: 21 jun-18 kl 13:04 »
med terpentin avses balsamterpentin. Meningen med att späda linolja med terpentin är att få fäste mellan de olika lagren. linolja utan terpentin är fet,vilket innebär att målar man flera lager utan spädning kan det bli problem med att få de olika lagren att sitta ihop. alltså risk för flagning. klassiskt så börjar man alltid målning med linolja med en halvolja på rent trä. halvolja är hälften linolja hälften terpentin. avsikten är att impregnera virket och ge en grund för grundstrykningen som utförs med linoljefärgen spädd med 20% terpentin,mellanstrykning utförs med 10% spädning och slutstrykning (färdigstrykning) med ospädd färg. förr använde man denna metod både inne och ute med skillnaden att inne använde man grundstrykningen också som slipstrykning. Dvs att man med en pimpsten i den våta färgen slipade virket slätt.Användes på snickerier,dörrar m.m. numera finns slippapper istället och man gör slipningen när grundstrykningen är genomtorr.
läser man dagens målningsbeskrivningar föreslås att måla med färgen ospädd oavsett. det är en helt felaktig info som brukar ge problem utvändigt efter några år.klagomål kommer då på att färgen flagnar,det blir luftblåsor m.m. resultat av en felaktig målningsmetod.
Invändigt brukar det funka då temperatur och väderprövningar är andra inne. Ur arbetsmiljösynpunkt är det också riktigt då terpentin är hälsovådligt.ute har man ju tillräcklig ventilation så det är en annan sak.
Målningsbeskrivning med linoljefärg finns inlagd i Handboken under fasad.

skall man som TS måla om ett fönster med dålig yta rekommenderar jag renslipning/skrapning till rent trä för bästa resultat. Anledning är att man inte vet vilken färgtyp som använts innan. VET man att det är linoljefärg räcker det med att ta bort allt löst. ANNARS är det troligt att det är en alkydoljefärg. En alkydoljefärg har en livslängd på c.a 10-15 år .sedan brukar den flagna och lossa från underlaget. Målar man ovanpå en sådan yta spelar det ingen roll vilken färg man använder.Ytan kommer bara att hålla så länge den äldsta ytan håller. En rätt preparerad yta målad med linoljefärg brukar hålla minst 20 år.med rätt underhåll upp mot 50 år.
var inne på det gamla regementsområdet i Växjö. Jag och en kollega målade där samtliga fönster (tog ett år) i början på 90-talet och de har alltså hållt i runt 23-24 år med minimalt underhåll. Nu var det dags att göra lite mer än bara vanligt underhåll.Men rätt gjort håller de alltså ytterligare minst 20 år . kasernerna är alltså byggda kring 1900 med orginalfönster.Jag kommer dock inte att delta där ,numera pensionär utan stafettpinnen får övertas av ett kunnigt måleri.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Renovera badrumsfönster
« Svar #11 skrivet: 23 jun-18 kl 20:13 »
Stort stort tack för att du orkar förmedla kunskap! Det blir linoljefärg och fönstret är slipat med maskin, nu går det inte att slipa bort mer!
Jag googlade regementet i Växjö. Det var ett antal fönster det!! (Och här våndas jag inför en handfull). Vackra byggnader med!



Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser