Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i norra norrland  (läst 13717 gånger)

Zoegas

  • Inlägg: 13
    • Våran hemsida
Odla i norra norrland
« skrivet: 07 mar-08 kl 16:01 »

Hej

Jag har planer på att börja odla mina egna grönsaker här i norrland (Luleå) så att hushålet blir i stort sett självförsörjande. Har sökt och läst på olika poster här att det går tämligen bra att odla både det ena och det andra här. Jag har precis flyttat upp från Skåne så därför total brist på kunskap och erfarenhet av odla i detta klimat.

En fundering jag har är om upphöjda odlingsbäddar som verkar vara att föredra. Hur går det med tjälen och dessa bäddar här i norr? Spräcker tjälen dem? Kan man i så fall göra något för att förhindra det?
Skulle även tacksamt ta emot andra tips på hur man optimerar sin odling vid kallare klimat. T.ex. om hur man kan förlänga säsongen, skydda plantor mot frost och etc.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Odla i norra norrland
« Svar #1 skrivet: 07 mar-08 kl 21:06 »
Förra året minns jag att det var ett program på tv där de gjorde om en trädgård i övre norrland.
Jag minns inte så mycket av det men en sak la jagpå minnet:
de sa att det var viktigt att växter, buskar och frön kom från den norra delen då det var så kort säsong, korta ljusa dagar och strängt klimat. De handlade av lokala leverantörer bara. de litade inte på att allt som stod palla ex zon 6 gjorde det utan bäst att de kom från platsen.

Att odla i skåne e nog lite skillnad mot där, främst att det e kortare säsong..jag ser ju skillnaden bara här i dalarna. Tjälen sitter ju i ett tag >:(
Vad e det för zon i luleå egentligen?

Zoegas

  • Inlägg: 13
    • Våran hemsida
SV: Odla i norra norrland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-08 kl 08:35 »

Kikade runt lite på nätet och det verkar som det är zon 6. Åtminstonde här längst med kustlandet och bit upp längs med älvana. Piteå som bara ligger 30 min härifrån är zon 5.

Får kolla runt lite här, är inte aktuellt förän 2009 ändå så jag har min tid att skaffa förkunskap.

Kottisgården

  • Inlägg: 210
    • Västerbotten
SV: Odla i norra norrland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-08 kl 08:39 »
Hej! Bor just utanför Skellefteå, å jag har upphöjda såbäddar. Tjälen kommer ju inte som berg från underjorden så du behöver inte vara rädd att de ska spricka. Asfalt däremot kan råka illa ut.

Det är fördel med upphöjt, du får snabbt en varm bädd och djupare matjord att odla i. Prova dig fram så ska du se att det mesta faktiskt är lyckat!

Mvh Trollan!
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Odla i norra norrland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-08 kl 09:57 »
Halaj!


Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Odla i norra norrland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-08 kl 12:23 »
zon 6 här med då tydligen ;D

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Odla i norra norrland
« Svar #6 skrivet: 08 mar-08 kl 13:32 »
När det gäller grönsaker som inte är fleråriga brukar man inte behöva hålla på och titta på vilken zon det är. Det man kan titta på är sånt som ex. utvecklingstid, med tanke på att säsongen är kortare (även om midnattssolen ofta får grönsakerna att växa snabbare) är det en fördel att välja grönsakssorter som är snabba. Fröfirmor som ex. Runåbergs anger hur snabb utvecklingstid grönsakerna har. Det är ju onödigt att ex. välja tomatsorter som har en utvecklingstid på 100-120 dagar ifall det finns de sorter som har en utvecklingstid på 60-70 dagar som är mer troliga att man hinner få skörd ifrån.

+Det brukar inte funka att odla grönsaker som är långdagsväxter ex. asiatiska kålsorter som går i blom när dagarna blir långa.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Odla i norra norrland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-08 kl 15:15 »
Mistel: ja nu kom jag på att det sade de också i programmet, det med soltimmarna och att vissa ettåriga blommor ex växte lite typ: nja, nja, POFF BLOMMA, utblommat, slut  :o och att man skulle välja "snabba" grönsaker

jag tycker det e lite så här med ibland..oftast får jag ta in tomatplantor för de har precis kommit igång då frosten kommer  :(
jag önskar mig ett växthus  :P

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Odla i norra norrland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-08 kl 19:51 »
Det man kan titta på är sånt som ex. utvecklingstid, med tanke på att säsongen är kortare

Håller med det. Man måste planera rätt. Ta tid för detta. Vi är i zone 6 och nästan alla vanliga grönsaker växer bra.

I början tog vi med bönor från Holland men dem kom inte upp. Med Weibulls bönor gick det utmärkt. I deras katalog hittar man även grönsaksraser som klarar Norrland.

Nu bygger jag ett litet växthus för att börja tidigare med vissa grönsaker och för tomater/gurkor.

Fjällmor

  • Inlägg: 17
    • Lappland
    • Hemma
SV: Odla i norra norrland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-08 kl 11:42 »
ÅH vilken bra tråd!

Vi började anlägga vår köksträdgård förra året. Vi byggde en stor upphöjd bädd i sten. Byfilket trodde jag var knäpp när jag började sätta ut mina plantor, men OJ vilken skörd det blev!  ;D

I år ska vi vidareutveckla... läser gärna här om tips och råd!

Finns det någon mer som odlar i fjällen här?

/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till min vedspis!

Fjällmor

  • Inlägg: 17
    • Lappland
    • Hemma
SV: Odla i norra norrland
« Svar #10 skrivet: 19 mar-08 kl 10:38 »
Hej alla kloka!

Vi ska testa oss fram till bästa broccolin för vår fjälldal i år. Någon som har tips på sorter?

Tack på förhand!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till min vedspis!

Eva i paradiset

  • Inlägg: 28
  • Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
SV: Odla i norra norrland
« Svar #11 skrivet: 11 apr-08 kl 12:53 »
Mitt inlägg om odling i norrland den 7/4 försvann i etern. Så nu gör jag om det och vill berätta om mina försök till förlängning av odlingssäsongen. Jag bor i Sikfors 3,5 mil utanför Piteå så jag kan bara hoppas att detta ska fungera.
Jag har precis anlagt min första varmbänk. Snön ligger 80 cm djup runt omkring men jag har lagt färsk hästgödsel och halmströ i min 1.7 m breda, 2.4 m långa och 0,8 m djupa grop. Den har jag täckt över och hoppas den ska börja"brinna" snart. Ovanpå detta ska jag lägga pallkragar med plantjord och ett transparent lock ovanpå. När temperaturen blir lagom ska jag sätta småplantor och frön i den. Just nu är det några minusgrader ute men jag vet ju att solen värmer fort när det börjar våras. Här kommer några bilder på mitt projekt. Jag kommer att skriva på den här tråden då och då så får ni följa mitt arbete och se om det lyckas eller om det blir en flopp! :D

Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Motströmmen

  • Inlägg: 1
SV: Odla i norra norrland
« Svar #12 skrivet: 11 apr-08 kl 20:47 »
Hej!
Vi bor i Västjämtland i zon 6-7 och det är förvånansvärt många grönsaker som fungerar på friland, och en del växter får lite extra stöd i upphöjda kallbänkar med en huva över vid sämre väder. Ett enkelt ("engångs-") växthus från Granngården ger tomater och chili. Alla fröer kommer från Runåbergs fröer och alla kålsorter, squash, gurkor, tomater, purjo, chili, bönor förodlar vi några veckor innan. I övrigt sår vi direkt på friland. I ärlighetens namn så lyckas inte allt varje säsong, men oavsett sommarvädret blir vi alltid förvånande, det som inte gick förra sommaren funkar i år och tvärtom.
Majs och paprika däremot har jag gett upp. Det kräver ett troligen ett riktigt växthus.
Det är inte odlingen som är det största problemet utan lagringen. Hur lagra vitkålshuvuden utan att de blir dåliga eller göra surkål av allt?

Lycka till!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla i norra norrland
« Svar #13 skrivet: 15 apr-08 kl 01:06 »

Det är inte odlingen som är det största problemet utan lagringen. Hur lagra vitkålshuvuden utan att de blir dåliga eller göra surkål av allt?


Stukan är troligen bäst men lite svår att få till så det blir lagom temp, kring noll grader eller strax över. Läs i t ex äldre trädgårds- och lantbruksböcker.
Ett annat problem kan kanske vara att långlagringssorter har lång utvecklingstid och att du därför tvingas välja sorter med sämre lagringsförmåga. Kanske det finns annat i odlingsklimatet som kompenserar för detta? Vet inte.

Anders

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Odla i norra norrland
« Svar #14 skrivet: 15 apr-08 kl 07:14 »
I en tidning hittade jag en artikel om hur man lagrade kål förr i särskilda lagerhus (inuti såg det på bilden ut som stora jordkällare). Stampat jordgolv, temp 4-6 grader. Man ställde kålhuvudena i sandlådor med den tjocka stjälken nedåt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla i norra norrland
« Svar #15 skrivet: 15 apr-08 kl 14:16 »
I en tidning hittade jag en artikel om hur man lagrade kål förr i särskilda lagerhus (inuti såg det på bilden ut som stora jordkällare). Stampat jordgolv, temp 4-6 grader. Man ställde kålhuvudena i sandlådor med den tjocka stjälken nedåt.

Enligt min erfarenhet är jordkällare för mörka och fuktiga för att lagra kålhuvuden i längre än ett par månader. Dock har jag mest erfarenhet av en mycket fuktig jordkällare (som är utmärkt för rotfrukter).

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Odla i norra norrland
« Svar #16 skrivet: 15 apr-08 kl 22:21 »
Hade en kålhuvud i "jordkällaren för två månader. Det gick fel när det blev tö och vi glömde öpna luftröret för att lufta källaren.
Även våra lök och burkarnas etiketter fick mögel. Efter lufta ordentlig klarade löken sig men det var för sent för kålhuvuden.
Tror att fuktreglering är väl viktig vill man förvara kålhuvuden längre tid.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Odla i norra norrland
« Svar #17 skrivet: 16 apr-08 kl 16:40 »
Förra året minns jag att det var ett program på tv där de gjorde om en trädgård i övre norrland.
Jag minns inte så mycket av det men en sak la jagpå minnet:
de sa att det var viktigt att växter, buskar och frön kom från den norra delen då det var så kort säsong, korta ljusa dagar och strängt klimat. De handlade av lokala leverantörer bara. de litade inte på att allt som stod palla ex zon 6 gjorde det utan bäst att de kom från platsen.

Finns en handelsträdgård i piteå som jag tror har riktigt bra utbud av bra sorter. Ett hundratal tomatsorter bla. Jag är fd luleåbo, men har inte odlat så himla mycket. Tomater och squash gick i alla fall över förväntan för en nybörjare som mig! Bönorna tog jag kol på, men, det var säkert för att jag inte är van... Tomaterna jag odlade i luleå smakade dessutom betydligt mer än de tomater av samma sorter som jag odlade förra sommaren här i huvudstaden..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Eva i paradiset

  • Inlägg: 28
  • Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
SV: Odla i norra norrland
« Svar #18 skrivet: 27 apr-08 kl 19:54 »
Nu har det gått ca 3 veckor sedan jag satte hästgödseln i min varmbänk. Ännu har det inte hänt något. Snön runt om har sjunkit till 40 cm djup och dagarna är soliga och relativt varma.
För att få igång processen har jag tagit lite hushållskompost som har startat och lagt ner den i hästgödseln, som i övrigt är fuktig och fin. Men inget händer. Ingen värme ännu. Just nu verkar det inte som om det här ska fungera :-\. Vad jag förstår så ska det först bli väldigt varmt och efter ett tag ska tempen sjunka så att det går att odla i jord ovanpå. Men hinner jag med allt detta innan det är dags att odla på friland? Det var ju det som var meningen, att hinna förodla innan säsongen.
Jaja, jag är ännu optimistisk och hoppas att det ska hända något nu snart.

Fortsätter rapportera.  //Eva
Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Odla i norra norrland
« Svar #19 skrivet: 27 apr-08 kl 20:22 »
Har du packat den?
Efter du luftat och lagt upp skall du trampa ihop bänken för att få bra kräm i den.

Eva i paradiset

  • Inlägg: 28
  • Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
SV: Odla i norra norrland
« Svar #20 skrivet: 28 apr-08 kl 16:49 »
Ska jag trampa packa den? Jag trodde att den skulle vara luftig så att bakterierna kan arbeta ordentligt. Blir det inte syrefattigt om det är för tätt?
Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Eva i paradiset

  • Inlägg: 28
  • Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
SV: Odla i norra norrland
« Svar #21 skrivet: 05 maj-08 kl 21:22 »
Nu ska ni se att det händer nå´t.

Det är nu precis en månad sedan jag la ner hästgödsel i min varmbänk och nu börjar det hända saker. Det värmer i bänken! :D Tur att man får råd här så att man lär sig!

Bara det blir lagom varmt i den så ska jag sätta mina plantor där. Undrar om jag behöver vänta tills den värsta värmen lagt sig eller om det inte blir för varm i den när jag bor så nordligt och kallt. Kanske kan jag plantera direkt?

Ännu ingen flopp alltså :D Får se vad framtiden ger.

// Eva

Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Linda Y

  • Inlägg: 32
    • Lappland
SV: Odla i norra norrland
« Svar #22 skrivet: 07 maj-08 kl 05:16 »
Hej!
Vi bor många mil norr om Pite, på svenska sidan är det Pajala kommun.
Här uppe har vi tomatplantorna och gurkan inne, purjon och blomklen är just sådda och klarar sig på den inglasade terassen. Sallad är redan sådd i växthuset. När det torkat upp kommer morötterna att sås, det gör inget att det är lite kyligt.
Tur att svärmor har odlat här i årtionden så hon vet endel.  :-[

H. Linda

Eva i paradiset

  • Inlägg: 28
  • Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
SV: Odla i norra norrland
« Svar #23 skrivet: 23 maj-08 kl 21:58 »
Det blev väldigt varmt i min varmbänk! Tur att jag inte satte ut något direkt.

Nu har värmen stabiliserat sig till ca 20-24 grader så nu har jag satt ut lite småplantor och sått några frön. Får se om det gör min odlingssäsong något längre eller om det går lika fort att så direkt på friland när frostnätterna är över.
Det här är ett litet experiment för mig. Jag för noggranna anteckningar så jag vet till nästa år vad jag ska göra, hur, och framför allt när jag ska göra det.

Jag blev faktiskt facinerad av hur bra varmbänken fungerar. Den dag jag får ett växthus ska jag anlägga varmbänken i det, så har jag gratis värme där under tidig vår.

Nåja, jag ropar inte hej ännu. Det kan skita sig fortfarande. Men just nu njuter jag av att allt verkar fungera.

Hoppas odlandet går bra för alla er andra här ute på alternativ. Ha det gott!    //Eva
Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Eva i paradiset

  • Inlägg: 28
  • Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
SV: Odla i norra norrland
« Svar #24 skrivet: 04 jun-08 kl 21:28 »
Det växer så det knakar i min varmbänk. Alla plantor och frön som jag satt i den lever och frodas i all välmåga.

Varmbänk ska jag definitivt fortsätta med hädanefter. Om jag inte haft den skulle jag ha fått så på friland nästa vecka, så jag har nog förlängt min odlingssässong med åtminstone 3 veckor, kanske en hel månad. Värmen är väldigt stabil i bänken trots temperaturskillnader i luften på över 20 grader. Det har varit mellan 3 och 26 grader i luften sedan i maj månad men varmbänken har hållit stadiga 20 till 24 grader.

Nästa vecka ska jag nog sätta ut mina plantor på friland för nu börjar det vara så pass varmt både i jorden och luften så nu klarar det mesta av norrländskt klimat.

Till alla er som inte provat varmbänk kan jag varmt rekommendera att testa. Det är inga svårig heter, klarade jag det (nåja, med lite tips och råd) så klarar ni det. Intressant och givande här uppe i norra norrland.

Ha en trevlig sommar  //Eva
Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Odla i norra norrland
« Svar #25 skrivet: 04 jun-08 kl 22:14 »
Varmbänk i växthus kan jag rekomendera. Ger några grader extra. Fast här är södra Skåne snarare än norra Norrland. Hur som helst, det ger nån vecka extra på våren i växthuset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare
Stengrim, Tiomilaskogen, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser