Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig lukt ur hundens mun...  (läst 9849 gånger)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Dålig lukt ur hundens mun...
« skrivet: 02 feb-09 kl 17:29 »
Hej!
Vi har en storpudel, en toppenhund på alla sätt men hon luktar väldigt illa ur munnen. Trots att hennes mandlar är bortopererade så luktar hon pyton.
Idag tittade jag på tänderna och såg att på vissa ställen fanns det en gul-grå lite hård massa- tandsten? Jag borstade vad jag kunde och petade bort lite av det hårda. Hon blödde lite från tandköttet.
Har haft 2 hundar tidigare och aldrig varken borstat tänder eller haft besvär med dålig andedräkt.
Förstår ju att får det fortsätta så kan det mycket väl uppstå karies och det vill man ju varken utsätta hunden för eller sig själv ekonomiskt...
Är det någon som kan tipsa mig om hur jag ska komma till rätta med detta problem?
Himla mycket tack på förhand!
mvh Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #1 skrivet: 02 feb-09 kl 17:32 »
Skrapa tandsten så fort du ser att det finns, borsta tänderna på hunden ett par ggr/vecka. Se till att det finns tuggben och annat att tugga på. Ge inte "mjuk" mat att äta.
Det här "plaque-off" är det många som använder. Har provat och på mina märkte jag en viss förbättring, men det blir för dyrt att använda så jag ser till att ovannämnda kriterier uppfylls...
Obs; man behöver inte ha någon 2hundtandkräm". Det funkar med bara vatten.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #2 skrivet: 02 feb-09 kl 17:33 »
Och , Ja, det är tandsten du sett...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #3 skrivet: 02 feb-09 kl 20:33 »
Tack! Ska försöka fortsätta med tandborstningen! Något annat? Hon får torrfoder för det mesta och hudben är hon inte så intresserad av tyvärr...
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #4 skrivet: 03 feb-09 kl 00:21 »
Det finns andra "tuggisar" som är ägnade just för att rensa tänderna , har för mig att de heter ngt med "denta..." (men reserverar mig för att jag kan ha fel).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #5 skrivet: 03 feb-09 kl 08:01 »
Ja, vi har testat och hon gillar dem men de är svindyra om man ska ge dem regelbundet varje dag... men visst...det är kanske dem vi måste köra med...
Tack för det tipset!
Och har någon annan ett bra tips så tar vi gärna emot fler! Sedan får vi testa oss fram
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #6 skrivet: 03 feb-09 kl 08:21 »
Utav mina 4 hundar är det 1 som har mer problem med tandsten, plack och dålig andedräkt än de andra. Jag ger kontinuerligt plaque off och de tar framförallt bort den dåliga anderäkten och förebygger att det blir värre med tandsten. Sen rekomenderar jag dig att ge hunden råa märgben så ofta som möjligt, helst ett nytt varje vecka så att hon får nåt att använda tänderna på. Är de råa med benmärg inuti brukar de hålla på mycket längre med dem för att få ut märgen. Hudben och dentaben är slut på ett kick och gör inte mycket nytta i längden har jag märkt. Det brukar gå att hitta märgben/soppben i ica`s frysdiskar för en billig peng, jag brukar köpa hem ett gäng och sommartid får de dem frusna, blir lite avkoppling och avkylning samtidigt, en isglass för hundar typ :)

Annars har bravo hundfoder relativt billiga märgben i 1 och 2kg`s påsar. Man kan beställa valfri längd.

Ett annat tips är att helt sluta med torrfoder och börja utfodra hunden med BARF metoden. Då får hon använda tänderna som hon är skapt till och tandproblemen blir ett minne blott.
« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 08:22 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #7 skrivet: 03 feb-09 kl 08:32 »
Tack! Men kör du med BARF till dina hundar? Var inne på att börja med det för ca ett år sedan men vår hunds uppfödare sa en del negativa saker som gjorde att jag inte började...
Märgben gillar hon och det får hon någon gång men det är ju något jag kan ge oftare!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #8 skrivet: 03 feb-09 kl 09:18 »
Tack! Men kör du med BARF till dina hundar? Var inne på att börja med det för ca ett år sedan men vår hunds uppfödare sa en del negativa saker som gjorde att jag inte började...
Märgben gillar hon och det får hon någon gång men det är ju något jag kan ge oftare!

Jag kör BARF till 75%, inte alltid man får tag i bra mat och då blir det torrfoder, märker en markant skillnad i pälskondition,tänder och avföring när de fått torrfoder några dagar. Till det sämre.

Jag har hundar mellan 5 och 63kg och alla äter rått kött, råa ben, grönsaker, djurskallar från slakten osv utan problem. Man blir imponerad av hur starka de små rackarna (pekines-jack russel/borderterrier-tax korsningar) är i käkarna när de får kaninskallar fex, de knäcker dem mitt itu och det blir ingenting kvar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

  • Gäst
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #9 skrivet: 03 feb-09 kl 12:09 »
Vill göra ett tillägg här. Min dvärgpudel har otäck andedräkt trots att jag råutfodrar till hälften (råa ben etc). Jag har lagt pengar på att söva honom och ta bort den lilla tandsten som fanns men lukten är kvar. Jag misstänker att den kommer från magen. Han hade problem med sin mage under många år. Idag är det finemang med den saken men jag kan inte härleda lukten till nåt annat. Jag försöker strunta i det och pussas som vanligt *Algot älskar att pussas* :-*

En del hundar luktar nog bara värre än andra, fast det inte finns nåt direkt fel.

/Dandelia


Dandelia

  • Gäst
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #10 skrivet: 03 feb-09 kl 12:11 »
Man blir imponerad av hur starka de små rackarna (pekines-jack russel/borderterrier-tax korsningar) är i käkarna när de får kaninskallar fex, de knäcker dem mitt itu och det blir ingenting kvar.

Jovars, dom krossar råa ben som vore det ingenting! Och dom är så koncentrerade när dom äter, härligt att se på! Det är hundlycka, det! :P

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #11 skrivet: 03 feb-09 kl 12:14 »
Okey! Ja, vi får väl testa lite olika saker och se om hon är en av dem som luktar "i sig själv" : ) men en liten fråga till! Om man ger rått kött eller ben... hur vet man hur mycket de ska ha?
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #12 skrivet: 03 feb-09 kl 17:21 »
Det finns även tandskrapor att köpa som man kan skrapa bort tandsten med men ger man ett gediget mägben brukar hunden kunna tugga bort den själv!

Angående märgben så har man en tjockhund kan man ge ett märgben och hoppa över maten den dagen, men eftersom du har en pudel antar jag att du inte har en tjock hund?

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #13 skrivet: 03 feb-09 kl 19:12 »
Ja, du har rätt! Våran storpudel är precis som de flesta pudlar lite kräsen, äter bara när hon behöver... håller sig smärt och snygg. Jag har faktiskt aldrig sett en tjock pudel! Dessutom har hon fått livmodern bortopererad efter att hon var nära döden i våras när hon fick valpar. Efter en sådan operation har tikarna tydligen lätt att bli lite tjockare men hon har inte gått upp någonting! Så... märgben blir bra ibland!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #14 skrivet: 03 feb-09 kl 21:22 »
Okey! Ja, vi får väl testa lite olika saker och se om hon är en av dem som luktar "i sig själv" : ) men en liten fråga till! Om man ger rått kött eller ben... hur vet man hur mycket de ska ha?


Köper du "råbiffar" så står det på färpackningen hur mycket de ska ha. Sen går resten nog att hitta på internet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #15 skrivet: 03 feb-09 kl 21:38 »
Om jag hoppade över maten en dag före ett märgben skulle min stora labrador gå igenom alla skåp.
Hon är ett matvrak och väger aldeles för mycket.
Luktar as i munnen oxå.  Vi har försökt med det mesta men inget har hjälpt hitills. Ang vikten äter hon allt hon kommer åt. Häromdagen rök ett flak råa ägg. Har även ätit upp en plåtburk.

Men nu undrar jag om ni inte är rädda för benflisor som blir när de äter benen. De är ju super starka i käften.
« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 21:41 av pernilla70 »
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dandelia

  • Gäst
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #16 skrivet: 04 feb-09 kl 11:43 »
Det fina med råa ben är att dom inte splittras och blir farliga. Kokta ben däremot splittrar mycket lätt och kan göra stor skada. Så länge hunden får RÅA ben kan h*n äta ALLA sorters ben.

/Dandelia

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #17 skrivet: 04 feb-09 kl 11:50 »
Det fina med råa ben är att dom inte splittras och blir farliga. Kokta ben däremot splittrar mycket lätt och kan göra stor skada. Så länge hunden får RÅA ben kan h*n äta ALLA sorters ben.

/Dandelia

Instämmer i detta, mina hundar får kanin, höna, kyckling, får, nöt, gris och kalkonben utan problem.
Som godis får de råa hönsafötter från det lokala slakteriet, det e mumma  :P

Men nu undrar jag om ni inte är rädda för benflisor som blir när de äter benen. De är ju super starka i käften.

De skall äta benen och brosket, på så vis får magen nåt att arbeta med och hunden är mätt längre.
« Senast ändrad: 04 feb-09 kl 11:53 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #18 skrivet: 04 feb-09 kl 11:52 »
Om jag hoppade över maten en dag före ett märgben skulle min stora labrador gå igenom alla skåp.
Hon är ett matvrak och väger aldeles för mycket.
Luktar as i munnen oxå.  Vi har försökt med det mesta men inget har hjälpt hitills. Ang vikten äter hon allt hon kommer åt. Häromdagen rök ett flak råa ägg. Har även ätit upp en plåtburk.

Men nu undrar jag om ni inte är rädda för benflisor som blir när de äter benen. De är ju super starka i käften.

Jag tror inte det faktiskt, jag har en schäfer som äter allt, inklusive all kattskit i stallet, hon var tidigare kroniskt hungrig och åt sig igenom dörrar och gud vet allt men sen jag började BARFa dom och koka mina egna grönsaksblandningar har hon lugnat ner sig och kan ta en dags fasta med ben utan problem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #19 skrivet: 04 feb-09 kl 22:09 »
Jag skall testa. Allt är värt att provas känns det som. Men jag är ändå skepptisk.
De fick ett märgben för ett tag sen och det resulterade i en flisa i min fot.

Har för mig att en hund där jag är uppväxt dog av att en benflisa skurit upp tarmen på honnom.

Men när jag åker till affären imorgon skall jag köpa Ben.
Hur mycket skall jag ge dem?


Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #20 skrivet: 05 feb-09 kl 06:55 »
Men jag undrar en sak... om man börjar ge råa hönor, kanin mm... blir inte hunden mer "jaktbenägen"?
Om den ser en höna eller en kanin så ser den mat? Eller är jag helt fel på det? Vi bor på landet, har egna höns och här finns säkert en hel del kaniner... hönsen är hon väldigt intresserad av redan förståss men de går i en stor inhägnad, och är de ute i det fria får inte Louise vara ute själv.
Ja... man funderar... och om man ger kranium, låt säga från en höna eller kanin... är allt kvar inuti?
kram
Marika

Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #21 skrivet: 05 feb-09 kl 07:16 »
Jag skall testa. Allt är värt att provas känns det som. Men jag är ändå skepptisk.
De fick ett märgben för ett tag sen och det resulterade i en flisa i min fot.

Har för mig att en hund där jag är uppväxt dog av att en benflisa skurit upp tarmen på honnom.

Men när jag åker till affären imorgon skall jag köpa Ben.
Hur mycket skall jag ge dem?




Ben kan de nästan inte få för mycket av, det bästa är om du varierar från olika djur då nötben med all dess märg kan ge hunden lite diarré i för stora mängder. Men håller du en "faste dag" så ge henne ett rejält ben eller 2 mindre så att hon är sysselsatt några timmar. Det är ganska ansträngande för dem att försöka pela ut märgen och de brukar vara upptagna och väldigt koncentrerade med detta i flera timmar. Undvik rökta ben vid fasta, personligen tycker jag bara man blir hungrigare av den rökta doften och antar att hundarna blir det med, mina verkar iaf mer nöjda med vanliga råa ben.

P.s Försök få tag på köttiga ben hos slaktaren eller annan återförsäljare, alltså ben med lite köttslamsor på. Det vara ännu längre.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #22 skrivet: 05 feb-09 kl 07:20 »
Men jag undrar en sak... om man börjar ge råa hönor, kanin mm... blir inte hunden mer "jaktbenägen"?
Om den ser en höna eller en kanin så ser den mat? Eller är jag helt fel på det? Vi bor på landet, har egna höns och här finns säkert en hel del kaniner... hönsen är hon väldigt intresserad av redan förståss men de går i en stor inhägnad, och är de ute i det fria får inte Louise vara ute själv.
Ja... man funderar... och om man ger kranium, låt säga från en höna eller kanin... är allt kvar inuti?
kram
Marika



Jag är mkt noga med att ta bort all päls från köttet så att de inte härleder köttlukten till mina kaniner fex.
Jag ger kranium med allt i, hjärna, ögon, tänder, rubbet. Det slinker ner som godis och blir inget kvar. Trodde åtminstone min pekineserkorsning skulle lämna tandraden och/eller käkarna men det blir inte en smula kvar. Hon formligen knäcken skallen i småbitar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mimmimera

  • Inlägg: 295
    • Mimmis hemsida
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #23 skrivet: 11 mar-09 kl 19:02 »
En annan sak du kan prova är ( och detta gäller just Pudel , vet INTE om det gäller andra raser) att när du rakar nosen ( om du gör det ) ser till att klippa bort ALLT hår på läpparna. På Pudel som är lockiga i pälsen brukar "läpphåret" vika sej runt läppen och in i munnen. Och det ger upphov till dålig andedräkt, och bidrar till mer tandsten.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #24 skrivet: 11 mar-09 kl 19:20 »
Tack för tipset men jag brukar raka henne. Är alltid noga med att ta bort allt hår runt munnen.
Nu har det gått en tid och hon har fått ben var och varannan dag. Lukten har bättrat sig lite tycker vi i alla fall.
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #25 skrivet: 12 mar-09 kl 20:07 »
Hej!
Håller med om att märgben är det klart billigaste och mycket bra.
Jag tyckte länge att Plaque-off var dyrt men kolla vad det kostar per dag. En burk räcker läänge, min gamle hund blev jättefin i munnen, han hade p g a medicin mycket tandsten och tandköttet började bli ordentligt inflammerat. Luktade illa men är nu fin i munnen.

Lycka till med att hitta rätt!

Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #26 skrivet: 12 mar-09 kl 21:04 »
Jag har fem hundar i varierande ras och storlek och två av dem har alltid haft dålig andedräkt, som att öppna ett dasslock. Men sen jag bytte foder för ett par år sedan har det blivit en otrolig förbättring. Fodret jag köper heter Tello och görs av Svenska hundfoder AB, kan vara värt att prova.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #27 skrivet: 02 okt-09 kl 13:07 »
Jag lägger flytande plack off i vattnet å de gör underverk.

Dålig andedräkt behöver inte komma från munnen utan kan komma från magen beroende på fodret.

Märkte att min hund luktade mindre eller inget alls när jag bytte foder, så testa det?

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #28 skrivet: 23 jan-10 kl 23:25 »
Ben kan de nästan inte få för mycket av
Jodå, det kan de ;) Ger man för mkt ben, kan de få förstoppning. Jag barfar mina hundar och har kommit fram till att 5o-60% råa köttiga ben är lagom. Får de mera får de för hård avföring. Hundar som inte är vana att äta ben, ska man inte ge så mkt i början.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #29 skrivet: 25 jan-10 kl 08:30 »
Jodå, det kan de ;) Ger man för mkt ben, kan de få förstoppning. Jag barfar mina hundar och har kommit fram till att 5o-60% råa köttiga ben är lagom. Får de mera får de för hård avföring. Hundar som inte är vana att äta ben, ska man inte ge så mkt i början.
Jag skrev ju nästan  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #30 skrivet: 18 jun-10 kl 19:39 »
Hunden har tandsten kan man skrapa bort med tand skrapa.
Finns att köpa på väl sorterade zoo affärer eller .
Hund tillbehörs afärer.
Eller kan man låta en vetrinär ta bort det.
Det är därför hundar ska ha ben man kan borsta hundens tänder.
Och absolut inte ge jycken socker eller kakor.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

johan/sandra

  • Gäst
SV: Dålig lukt ur hundens mun...
« Svar #31 skrivet: 24 jun-10 kl 20:58 »
Har hunden problem med tandsten är det inte omöjligt att också tandköttet är inflammerat, då blöder det (precis som hos oss människor) du kan försiktigt massera tandköttet med fingret eller en liten fingertut som du lägger corsodyl på (corsodyl finns på apoteket) det är mot inflammerat tandkött på människor och jag fick det ordinerat av min vet.

Har du gjort en hälsokontroll på hunden så den inte har några njurproblem eller så det ger dålig andedräkt. Det finns i så fall specialfoder att köpa, vet inte om hunden är gammal eller ung, men tandproblem med tandsten och tandlossning är ganska vanligt på dvärgpudel i allafall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser