Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 17 okt-19 kl 10:48

Titel: Molycote
Skrivet av: Okulärbesiktning av Byrålåda skrivet 17 okt-19 kl 10:48
vissa lager ska ju enligt litteraturen smörjas med ett sådant fett,,vaD ÄR DET FÖR FETT OCH VAD GÖR DET FÖR MER NYTTA ÄN ETT VANLIGT MM INFO
Titel: SV: Molycote
Skrivet av: ensamhet skrivet 17 okt-19 kl 11:25
Om det stavas Molykote, så är det väll ett varumärke?
Titel: SV: Molycote
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 okt-19 kl 17:54
Molykote är inte en enda sorts smörjmedel, utan det är ett varumärke som en viss tillverkare använder för en hel massa olika smörjfetter, oljor och glidlacker som har det gemensamma att de innehåller MoS2 (molybdendisulfid). Exakt samma produkter säljs också av andra tillverkare, men de får inte använda namnet Molykote utan hittar på andra varumärken.

Fördelen med MoS2 är att det minskar risken för hopskärning, och smörjfilmen tål höga yttryck utan att bryta samman.  Det är lämpligt att ta till i nödfall för t ex överbelastade, felkonstruerade eller dåligt gjorda glidlager som vill gå varmt eller skära ihop om man använder vanlig olja eller smörjfett. Ett annat användningsområde är i drivknutar på framhjulsdrivna bilar.

Fett med MoS2 bör vanligtvis inte användas i kullager, åtminstone inte i högvarviga kullager. Detta för att det valsas sönder och "skär sig", så att MoS2 hamnar på ett ställe och fettet på ett annat ställe i lagret. Man brukar se på gammalt MoS2-fett att det inte längre är gråsvart som när det var nytt utan börjar bli grönsvartaktigt, då vet man att det är på väg att börja sönderdelas.

Man får INTE använda MoS2 i självsmörjande glidlager med sintrade (porösa) bussningar. Partiklarna sätter igen porerna i bussningarna och förstör de självsmörjande egenskaperna.