Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossa på garagetaket.  (läst 2627 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Mossa på garagetaket.
« skrivet: 07 apr-19 kl 16:50 »
Vad gör jag åt mossan på garagetaket? Jag har sprutat på medel men det ser likadant ut efter 1 år. Jag har ingen lust halka runt med en högtryckstvättsprutan där uppe.

Fungerar koppartråd som det regnar på? Att spänna längst upp på taket.  Om jag tar ett starkt rep ock lindar runt koppartråd. Kanske lite jobbigt att skala ledningar bara.. Men jag vet ändå inte om det är en myt om koppar fungerar mot mossa.


Eller ta Clorin ock vatten i sprutan. Billigt ock bra. Undrar om man kan uppfinna en lång käpp med typ akvarieslang på ock nåt självtryck så det rinner från toppen ock neråt. Ska fundera på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #1 skrivet: 07 apr-19 kl 19:28 »
Koppartrådstricket fungerade förr i tiden i trakter där det förekom mycket s k surt regn, alltså nedfall av svavelsyra från icke rökgasrenade koleldade östeuropeiska kraftverk mm. Men idag är nederbörden inte så sur att det kan fällas ut något nämnvärt ur en koppartråd uppspänd vid nocken.

Vad är det för material i taket?  Finns det höga träd alldeles inpå garaget som bidrar till att det faller ner löv och annat skräp som mossan kan gro i? I vilket vädersträck ligger taknocken?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #2 skrivet: 07 apr-19 kl 21:09 »
Högtryckstvätta och sedan så lackar du pannorna.
Eller varför inte vaxa dom, då släpper eventuell mossa lättare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #3 skrivet: 07 apr-19 kl 21:53 »
Jag hade hoppats på ett enkelt sätt att fixa bort mossan, Jo det är en stor alm åt sydost. garaget står i norr söder läge.

Jag kom på citronsyra nu. Sånt där pulver för 10 kr påsen. Ska prova när jag hinner. Eller salt? Salt för halkbekämpning. Ska kasta upp lite  på mossan ock se vad som händer. Det väger ju lite så det borde gå att kasta upp.

Jag rev med stålborste förra året men det var ett drygt jobb.De

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #4 skrivet: 07 apr-19 kl 22:20 »
Du kan om det är ett plåttak sätta ström på det.
Det gillar inte mossan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #5 skrivet: 08 apr-19 kl 07:38 »
Mossa gillar lågt pH-värde, så citronsyra trivs den nog riktigt bra med. Salt gör nog varken till eller från.  Om du ska få mossan att vantrivas, så se till att det är torrt och pH-värdet högt. Något alkaliskt är alltså att föredra. Kanske skulle fungera att kalka på taket eller strö ut maskindiskmedel.  De medel mot mossa i gräsmattan som säljs på byggvaruhusen brukar bestå av järnsulfat.

Ligger alltså nocken i nord-sydlig riktning, så att båda sidor av taket får solljus någon del av dagen? Blir mossan värre på den del av taket som skuggas av almen?

En sak jag har märkt är att mossa verkar trivas bättre på betongtakpannor än på vanligt taktegel.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #6 skrivet: 08 apr-19 kl 08:18 »
hade problem med mossa förr. Jag gick till plåtslagaren som klippte till kopparremsor ungefär 20 cm breda. plåten kan vara tunn,gärna vikbar för hand. Sedan klippes längden efter hur lång nockpannan är plus vikmån. Varje längd lägges på nockpannan och vikes efter dess form,10 cm på var sida. ändarna vikes in och låses av pannan efter. Man klär helt enkelt in nocken i en remsa kopparplåt. Tar något år innan man ser effekten,mossan regnar så småningom av och därefter har man ett rent tak. Finns färdiga remsor att köpa men blir ju dyrare än att fixa dem själv.  Regnvattnet från taket bör inte användas till planteringar så det är nackdelen för den som samlar regnvatten. Vissa växter är känsliga för ökad kopparhalt. Har också sett att zinkplåt har en liknande effekt. kting skorstenar klädda med zinkplåt brukar det inte växa och man kan se där regnet runnit på taket att det brukar vara rent nedanför plåten/skorstenen.
mossa växer bättre på betongpannor och troligen beror det på att pannan oftast är krackelerad i ytan så att rötterna får bättre fäste. Tegelpannor är mer släta och ger mindre fäste vilket resulterar i att torr mossa blåser bort och lättare regnar bort. Använd om möjligt inte högtryck på betongpannor. Ytan slås sönder än mer och kräver att man lägger på ett toppskikt av färg m.m . Därav det faktum att tak "renoverarna" gärna vill måla ett rengjort tak.något som i förlängningen ger mer jobb då målningen har en begränsad livslängd och alltså ger ett regelbundet underhåll. 

xlab

  • Gäst
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #7 skrivet: 20 jun-19 kl 18:33 »
Vad gör jag åt mossan på garagetaket? Jag har sprutat på medel men det ser likadant ut efter 1 år. Jag har ingen lust halka runt med en högtryckstvättsprutan där uppe.

Fungerar koppartråd som det regnar på? Att spänna längst upp på taket.  Om jag tar ett starkt rep ock lindar runt koppartråd. Kanske lite jobbigt att skala ledningar bara.. Men jag vet ändå inte om det är en myt om koppar fungerar mot mossa.


Eller ta Clorin ock vatten i sprutan. Billigt ock bra. Undrar om man kan uppfinna en lång käpp med typ akvarieslang på ock nåt självtryck så det rinner från toppen ock neråt. Ska fundera på det.

Kalka, mossa växer där PH-värdet är lågt/högt (kommer inte ihåg vilket) med kalk åtgärdar du det iaf. Har liknande problem med grässmattan

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #8 skrivet: 20 jun-19 kl 20:28 »
Ett annat sätt är att pissa på taket. 
Mossa dör när den övergöds.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

xlab

  • Gäst
SV: Mossa på garagetaket.
« Svar #9 skrivet: 19 jul-19 kl 10:20 »
kalka låter som en annan metod


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser