Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annat proteinfoder än importerad soja  (läst 8094 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Annat proteinfoder än importerad soja
« skrivet: 03 mar-10 kl 17:24 »
Själv använder jag ärtor, men när det ska värpas avelsägg vågar jag inte annat än att använda  "färdigfoder".
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #1 skrivet: 03 mar-10 kl 17:35 »
Protein är det svåraste att tillgodose om man vill blanda eget foder tycker jag.
Jag ger också ärtor, de täcker behovet av lysin. Metionin är däremot svårare att få tillräckligt av. Jag ger hampfrö, men det är ganska dyrt och jag vet inte hur tillgången kommer att vara på sommarhavåret. Kanske säljs det bara när det är säsong att mata småfåglarna.
Även solrosfrön innehåller bra med metionin, men skalade frön är superdyrt och annars får man ju med så himla mkt skal.
Metionin finns det ju annars mest av i animaliskt protein. Jag har länge tänkt att jag skulle skaffa en maskkompost för att kunna ge lite mask varje dag. Har man frigående höns hittar de ju rätt mkt kryp själva och kan till viss del själva tillgodose metioninbehovet.

Här kommer lite läsning för den som vill snöa in på metionin...
http://poultry.huv.slu.se/hen/fodermedel.htm#_Toc159137853
http://poultry.huv.slu.se/hen/hampa.htm
http://poultry.huv.slu.se/hen/aminosyror.htm

Läs även Äggproduktion i ekologiskt lantbruk: http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN05-21/JIN05-21.PDF
« Senast ändrad: 03 mar-10 kl 17:40 av Soshila »

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #2 skrivet: 03 mar-10 kl 18:18 »
Vart säljs ärtor, passande till höns?
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #3 skrivet: 03 mar-10 kl 18:43 »
Det brukar finnas på granngården. Kruxet är att de säljs hela och bör ges lätt krossade. Jag fick hjälp av en bonde. Det var inte jättelätt att krossa i en vanlig spannmålskross, man skulle helst ha någon särskilld insatts eller nåt, men det gick hyfsat.
Kolla även om det finns nån i närheten som säljer vildsvinsfoder. Det kan vara billigare.
Lite mer om ärtor: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=77962.0

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #4 skrivet: 03 mar-10 kl 18:50 »
Hitta och läs om hur man höll höns för 50 år sen (det fanns ju höns då också) och där får man reda på vad man kan fodra med, som finns odlat här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #5 skrivet: 03 mar-10 kl 18:58 »
Jag trodde höns fick i sig protein genom alla maskar och skumma insekter som de pi,llar i sig i trädgården... ? Jag hade kanske konstiga höns senast jag hade några men de var då definitivt inga vegetarianer.

Har för mig att de åt filmjölk också.

En annan tanke...det måste väl fionnas ekologisk soja eftersom det finns ekologiskt sojamjöl, sojamjölk osv?

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #6 skrivet: 03 mar-10 kl 19:19 »
Den ekologiska sojan som används inom ekologisk mjölkproduktion odlas framför allt i Italien,så visst finns det ekologisk soja.Om man kan få tag i den på något sätt vet jag ej,men det borde gå tycker jag.
Ärter och bönor går att använda till höns men inte i för stora mängder.
Animaliskt protein är alltid bra till höns och kan de gå fritt ute och äta maskar och skumma insekter så klarar sig de bra på bara lite spannmål på sommaren.
Höns är inte vegetarianer om de själva får bestämma.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 19:32 »
Hitta och läs om hur man höll höns för 50 år sen (det fanns ju höns då också) och där får man reda på vad man kan fodra med, som finns odlat här.

Om man läser i t.ex. Våra Fjäderfä av Nils Olsson som är i runda slängar 50 år gammal så tycker jag att de fodermedel som tas upp är väldigt lika de som finns i modern litteratur. Skillnade är väl att mjölkprodukter verkar varit vanligare än i dag och att det inte fanns samma regler gällande animaliska produkter som idag. Nu har jag inte lusläst boken så jag kan ha missupfattat ett och annat.

Jag trodde höns fick i sig protein genom alla maskar och skumma insekter som de pi,llar i sig i trädgården... ? Jag hade kanske konstiga höns senast jag hade några men de var då definitivt inga vegetarianer.

Har för mig att de åt filmjölk också.

En annan tanke...det måste väl fionnas ekologisk soja eftersom det finns ekologiskt sojamjöl, sojamjölk osv?

Visst får de i sig protein genom insekter, men så här års blir det inte mkt.

Egentligen står väl inte sojan för en så jättestor del av proteinet i hönsfodret, utan de innehåller syntetiska aminosyror eller fiskmjöl.

Zeus

  • Inlägg: 10
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #8 skrivet: 03 mar-10 kl 20:23 »
Om man bor nära kusten är kanske det bästa alternativet blåmusslor.
Gratis att fiska upp/skörda, kokas och sen pillet att få ut köttet.
Dessutom får de kalk.
Riktigt gula gulor blir det me.
Titta här om det låter intressant:
http://www.svenskfisk.se/1531.aspx?cat1=&cat2=1279&size=20&page=0

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 20:48 »
Beträffande ärtor. Jag blöter upp dem  i 1-2 dygn före servering. De sväller ju upp enormt men även dvärghönsen  äter dem med god aptit. Höns har stort gap, mina stora Sussex sväljer hela möss, ett annat bra proteinfoder, mycket uppskattat.
Beträffande musslor, ger de inte smak till äggen? Jag tycker inte så mycket om musslor för egen del, tyvärr.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #10 skrivet: 03 mar-10 kl 21:11 »
Har man lite höns och en stor kompost, går mask och groddar utmärkt som mer eller mindre helfoder, plussa med matrester.  Sommartid hittar de ju ganska mycket själv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #11 skrivet: 04 mar-10 kl 11:33 »
Såg på min säck att det innehöll 43,8 % sojamjöl vilket jag tycker är ganska mycket(koncentrat)
Färdigfoder innehåller ju mindre(ca 20%) men där är det ju redan "utspätt" med spannmål
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Krantzgården

  • Inlägg: 87
    • Jämtland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #12 skrivet: 04 mar-10 kl 12:51 »
Hej på er!
Eftersom vi fiskar en del, spö och nät, så får vi en del småfisk. Om jag kokar den fisken, så bör ju höns äta detta. Kan fisken kompensera sojan som proteinfoder?
hälsningar Krantzgården

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #13 skrivet: 04 mar-10 kl 13:13 »
Ja men risk för smak i äggen finns. Prova fram en dos.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #14 skrivet: 04 mar-10 kl 15:53 »
Min mormor kokade ALLT till hönsen.
Fisk,slaktavfall,räv(sen morfar tagit skinnet) och annat konstigt kött hon fick tag i.
Hönsen fick inte proteinfoder(kött,mjölk) varje dag men lite då o då på vintern.Hon köpte aldrig någonting till sina höns,spannmål odlade de själva.
På sommaren fick de bara lite säd på backen.
Jag håller mina höns nästan lika dant fast jag köper lite värp foder för det känns som man måste i dagens hönshållning.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #15 skrivet: 04 mar-10 kl 16:05 »
Varför ska det vara kokt? Är det för att göra det aptitligare, eller för att inte hönsen ska bli sjuka?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #16 skrivet: 04 mar-10 kl 16:11 »
Hållbarheten ökar väl några dagar,kanske smältbarheten också.
(Det skulle kokas hårt och länge förr i tiden) ;)
De avkokade benen torkades i ugnen och maldes på benkvarnen  till ett grovt mjöl som också gavs till hönsen
« Senast ändrad: 04 mar-10 kl 16:58 av anders 67 »
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Hovnoret

  • Inlägg: 176
  • Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #17 skrivet: 05 mar-10 kl 12:36 »
Själv fodrar jag minna höns med helsäd (korn, vete, havre) nu på vintern
De får alla rester från hushållet, sen ger jag dem en blodpudding då och då.
Har även hittat gröna ärtor på burk tok billigt på Lidl (5 kr burken) som jag ger dem lite då och då.
Snäckskall i fri tillgång så klart

De värkar må prima av detta. de värper bra trots att jag inte har någon värme i hönshuset.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #18 skrivet: 17 okt-10 kl 01:26 »
ni som pratar om ärtor , vad är det för typ av ärtor ni ger?

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #19 skrivet: 23 apr-13 kl 09:24 »
Så här års när kylskåpet snart spricker av alla ägg kokar jag ägg till hönsen. :D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #20 skrivet: 04 jun-14 kl 17:01 »
Vad är det föt ärtor ni ger hönsen?

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #21 skrivet: 04 jun-14 kl 17:46 »
Intressant tråd :)!

Jag har inte velat ge köpfoder med animaliskt protein och de vegetabiliska innehåller ju soja …

Så lysin från ärter. Vi har givit matresterna till hundar och grisar hittills. Får de metionin från matrester då får vi väl dela matrester till hönsen också. Ska kolla om vi kan köpa krossade ärter. har ingen kross.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #22 skrivet: 04 jun-14 kl 20:19 »
Absolut inte matrester till hönsen . Det är inte tillåtet pga att animaliska matrester kan innehålla sjukdomar som hönsen kan få .
Finns så många trådar om just det så fattar inte att det kommer på tal igen och igen .

Solrosfrön , ärtor och bovete kompletterar varandra i proteiner . http://lnmcp.mf.uni-lj.si/Fago/Fagopyrum/Fagopyrum/Each/Fag%2819%29s/Fag%2819%29-101.pdf

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #23 skrivet: 04 jun-14 kl 21:48 »

Eftersom vi nu fått mördarsniglar till gården, vilket  vi inte haft tidigare,  har jag börjat träna hönsen att äta dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #24 skrivet: 04 jun-14 kl 22:25 »
Gör hönsen det då :D? Vi har inga mördarsniglar ännu, men rätt som det är har vi väl fått in dem via plantor :-\.

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #25 skrivet: 05 jun-14 kl 10:13 »
Mina höns äter inte gärna vuxna stora sniglar, typ mördarsniglar.  Men de är vansinnigt förtjusta i snigelbebisar.  Efter 5 år med höns som får gå fritt ett par timmar om dagen i trädgården och dessutom  får sprätta av hjärtans lust i odlingslanden före och efter odlingen har jag nästan inga sniglar alls.  Hade massor förut, stort problem för odlingen.


Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #26 skrivet: 06 jun-14 kl 12:28 »
Om hönsen äter åtminstone de unga mördarsniglarna är ju mycket vunnet. De största mördarsniglarna övervintrar tydligen inte så om hönsen äter upp de unga på hösten, som annars skulle ha övervintrat, är det ju toppen :).

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #27 skrivet: 06 jun-14 kl 13:28 »
Jag har också läst att de stora sniglarna inte övervintrar men jag tror inte på det. När jag hade mycket sniglar dök det upp alla storlekar av sniglar samtidigt på våren. Frånsett det - visst är det en effektiv utrotningsmetod att ha ihjäl de flesta bebisarna.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #28 skrivet: 06 jun-14 kl 13:41 »
. När jag hade mycket sniglar dök det upp alla storlekar av sniglar samtidigt på våren.
Aj då :-X. Men menar du mördarsniglar då, just, eller olika sniglar?

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #29 skrivet: 06 jun-14 kl 18:00 »
Bruna skitläskiga sniglar, c:a 10-15 cm, längsrandiga fåror. Även svarta sniglar av motsvarande typ.  Bebisarna är grå och från 1 mm till 1 cm.  Sen finns alla storlekar därimellan.  Trädgårdssnäckor och vinbergssnäckor har också minskat väldigt efter hönsen kom.

Fastän ska vi tala proteintillskott till hönsen så har de ju själva bedrivit rovdrift på beståndet.  Inte klokare än folk med havsfisken alltså.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #30 skrivet: 06 jun-14 kl 18:11 »

Fastän ska vi tala proteintillskott till hönsen så har de ju själva bedrivit rovdrift på beståndet.  Inte klokare än folk med havsfisken alltså.
Nej, det är helt sant. Jag är uppriktigt bekymrad över det :-\. Vinbergssnäckorna är ju underbara. Åtminstone en kopparödla har jag hittat, misstänkt pickad i huvudet och härom veckan såg jag en tupp med en orm i näbben, genom köksfönstret. Sambon fick rusa ut och den klarade sig. Det var en hasselsnok :o. Inte minst av den anledningen vill jag minska flocken till 15 +3.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #31 skrivet: 21 jun-14 kl 13:43 »
hur är det med klöver då? det är ju en proteinrik ärtväxt :) kan man inte ge torkad klöver som protein medel, vet en del som ger lucern så klöver borde fungera bra det med :)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #32 skrivet: 21 jun-14 kl 15:22 »
Proteiner på sommaren är inget problem om dom får gå lösa  och söka sitt foder.
Mask komposter kan man lätt ordna.
Våra höns tar småsniglar men fullvuxna mördarsniglar rår dom inte på eller vill dom inte ha.
Jag håller på att dra upp sibirisk ärtbuske som kommer att vara framtidens protein foder här.
Nu tar det några år innan dom ger någon skörd så jag köpte 2 buskar som ska få stå runt hönsgården dom ger skugga på sommaren och blommar med vackra gula blommor på våren.
Fröbaljor som är klara nu till midsommar. 36 % protein
Ätliga för både folk å fä.

Läs mer här:
http://handbok.alternativ.nu/Odling/Frukt_och_b%C3%A4r/Sibirisk_%C3%A4rtbuske

Jaha inga bilder ska ordna det i morgon  :)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #33 skrivet: 21 jun-14 kl 17:53 »
Problemet med höns och protein är att inte vilka proteiner som helst duger.  Det är metionin och lysin som är nödvändiga i rätt stora mängder och de finns det för det mesta för lite av vegetariska födoämnen även om de i övrigt att proteinrika.  Soja är ett undantag med fullvärdigt protein.

Men jag har för mig att de vanliga hönsfodren (de icke-ekologiska) innehåller syntetiskt metionin.  Hellre det än genmanipulerad soja, enligt min uppfattning.

OT. Det är inte så att jag tror att genmanipulerad mat är hälsofarlig, men eftersom de växterna besprutas mer är det ekologin där de odlas som bekymrar mig. Samt människorna som jobbar i giftångorna. Jag tycker det är märkligt att argumenten om genmanipulerad mat bara handlar om huruvida de är giftiga för oss, slutkonsumenterna.  När det gäller soja från Brasilien är det ju också nedhuggen regnskog som är ett problem.



johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Annat proteinfoder än importerad soja
« Svar #34 skrivet: 06 dec-14 kl 16:56 »
Raps expro har ju på många gårdar som blandar eget foder ersatt den dyra sojan.
Expro används oftast inom mjölk och nöt uppfödning men kan användas till de flesta djur och är ett väldigt smakrikt protin foder.

Johan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser