Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara ge korn?  (läst 4345 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Bara ge korn?
« skrivet: 06 mar-14 kl 19:20 »
Hej!
Jag fick nyss höra av en hönsägare att han bara ger korn till sina höns (och snäckskal också).
Han hade fått höra av en annan hönsägare att värpfoder kan vara en anledning till att hönsen hackar på varandra för att det är för kraftigt.
Han hade då börjat att ge enbart korn och då hade de slutat hacka på varandra. Han har nu gett bara korn i flera år utan problem.

Nu har ju inte jag några problem med att mina hackar på varandra, och mina får värpfoder i en behållade och korn i en annan, samt snäckskal.

Men jag undrar vad ni tror om detta? Kan höns verkligen få i sig allt de behöver genom enbart korn och snäckskal? Det känns ju som att de borde få näringsbrist efter ett tag eller?


Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 06 mar-14 kl 22:03 »
Ja det är svältkost . Jag tror inte riktigt på att dom bara fick det. Folk har en förmåga att 'glömma' detaljer.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Bara ge korn?
« Svar #2 skrivet: 07 mar-14 kl 19:50 »
Hur är det med havre och snäckskal, då? Mina föräldrar ger i perioder bara sina havre, snäckskal och matrester, samt låter dem gå fria nästan varje dag… Men vissa dagar blir det ju väldigt lite frigång och matrester… Behöver man oroa sig?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Bara ge korn?
« Svar #3 skrivet: 15 mar-14 kl 19:59 »
Alltså, personen ger fortfarande bara korn. Det är inte nåt som han gjorde för många år sen så han har inte glömt att han gav annat också. Utan det är i nutid han gör det. Och han har gett dem bara korn ett bra tag, flera år.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Bara ge korn?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-14 kl 12:19 »
Korn är ju i och för sig bra för muskelmagen. Har hönsen bara fått det och de är friska så är det kanske ett bra koncept. Man ska dock inte ge kycklingar korn eftersom det är så svårsmält (har jag fått lära mig.) Själv ger jag också korn men blandar det med lika delar hel havre och vete.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Bara ge korn?
« Svar #5 skrivet: 18 mar-14 kl 13:28 »
Hur värper hönsen på bara korn?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Bara ge korn?
« Svar #6 skrivet: 18 mar-14 kl 13:56 »
Jag tror snarare att höns hackar på varandra för att de är: Understimulerade, bor för trångt, har för lite föda eller Fel sammansatt flock.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Bara ge korn?
« Svar #7 skrivet: 18 mar-14 kl 16:43 »
En rimlig fråga i sammanhanget kunde vara vad lantmännens värpfoder innehöll på 1800-talet. Man åt tydligen ägg då också.

mvh :-)

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Bara ge korn?
« Svar #8 skrivet: 18 mar-14 kl 18:06 »
Det typiska på 1800-talet var väl att man hade höns samtidigt med andra djur,inte minst kor. Hönsen fick säkert alla slags rester - sur mjölk, misslyckad ost t.ex. Fanns väl också en hel del fluglarver och andra kryp i gödselstacken.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Bara ge korn?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-14 kl 18:17 »
Som ja mins min bardom så gav dom en blandning på havrekorn och vete plus snäckskal  och naturligtvis rester .

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 18 mar-14 kl 18:25 »
Många tror gärna att ett riktigt foder är nåt man kommit på de senaste åren för att få mer ägg.  Sanningen är snarare att höns tillhör de djur där man väldigt tidigt insåg nyttan av att ge protein.  Läser man böcker om äggproduktion på 30-40 talet så är det självklart att ge hönsen ett komplett foder för att få mer ägg.  Allt handlar ju om vad man vill ha ut.  Är man nöjd med ett ägg då och då när hönan tankat upp tillräckligt med protein ur en svältkost så är det ju ok.  Men då ska man inte förvänta sig så mycket mer heller.  Hönor är duktiga men trots allt inga trollkonstnärer.

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Bara ge korn?
« Svar #11 skrivet: 18 mar-14 kl 18:41 »
Sen är ju frågan om man är ute efter maximerade produktionsmaskiner.....
Ska man se det alternativt så är väl en bas av grannens korn (vete/havre el dyl) som man får tag på billigt och sen rester och grönfoder som gör det så billigt som möjligt att ha dom mer viktigt än maximera äggproduktion.
En höna som får gå på yta med massa rat/gräs etc och bara får korn och lite extraljus vår/höst kommer ju vara produktiv största delen av året i vilket fall. Gräsklippet/betningen gör sen äggen härligt mörkgula utan granngårdens hjälp....
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Bara ge korn?
« Svar #12 skrivet: 02 maj-14 kl 11:04 »
En rimlig fråga i sammanhanget kunde vara vad lantmännens värpfoder innehöll på 1800-talet. Man åt tydligen ägg då också.

mvh :-)

Vid den tid så ät hönsen allt, allt från spannmål till matrester och animaliska produkter. OCH man skall ta med i beräkningen att det fanns inga ägg vintertid på 1800-talet.

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Bara ge korn?
« Svar #13 skrivet: 06 maj-14 kl 11:34 »
Vid den tid så ät hönsen allt, allt från spannmål till matrester och animaliska produkter. OCH man skall ta med i beräkningen att det fanns inga ägg vintertid på 1800-talet.
Vilket garanterat hade med avsaknad av tillsatt belysning att göra inte maten dom fick.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Bara ge korn?
« Svar #14 skrivet: 07 maj-14 kl 13:00 »
Hur värper hönsen på bara korn?

Det bör bli tämligen dåligt. Dom får för lite protein med bara korn

Che Guevara

  • Gäst
SV: Bara ge korn?
« Svar #15 skrivet: 07 maj-14 kl 13:53 »
Vid den tid så ät hönsen allt, allt från spannmål till matrester och animaliska produkter. OCH man skall ta med i beräkningen att det fanns inga ägg vintertid på 1800-talet.
Sant det var därför man hade vattenglas.Så man kunde ha ägg under vintern. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=123678.0

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Bara ge korn?
« Svar #16 skrivet: 07 maj-14 kl 21:22 »
Vilket garanterat hade med avsaknad av tillsatt belysning att göra inte maten dom fick.

Helt sant att det inverkar.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Bara ge korn?
« Svar #17 skrivet: 07 maj-14 kl 21:28 »
Vilket garanterat hade med avsaknad av tillsatt belysning att göra inte maten dom fick.

Vill du sedan hävda att det inte spelar någon roll vilket foder man ger sina djur, då är du ute och reser.

Det är precis samma sak , som att vissa fått för sig att Highland cattle kan leva på ormbunkar och lövsly och växa bra.

Djur kan överleva på ganska dåligt foder, men dom mår bättre och producerar bättre om dom får ett bra foder.

Detta är väl ett forum för småskalig produktion och självhushållning. Skall detta överhuvudtaget vara ekonomiskt och funka, så får man se till att sköta sina djur på bästa sätt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare
Jon.b, Sundance, Jens Lanestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser