Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getslakt o styckning  (läst 2322 gånger)

halle

  • Gäst
Getslakt o styckning
« skrivet: 15 jun-07 kl 23:36 »
Hejsan alla laternativare
Det finns getägare här på forumet som har hört av sig till mig, och undrar om jag kan annordna en getslacktningskurs o styckningskurs.
Därför annordnar jag en slacktningskurs o styck-kurs på get, någon gån i Augusti.
Jag kommer att ge närmare datum i mitten utav juli.
Om ni är intresserade så är det bara att höra av sig till mig på min mobil 0763252013.
Får önska er en trevlig Midsommar
Mvh Halle

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Getslakt o styckning
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 23:43 »
Jättelångt bort då givetvis  >:(
Är ev. intresserad. Klarar inte av att vara med vid slakt (kan ju alltid försöka det kanske inte är så hemskt ändå) men styckning sulle vara väldigt kul att lära sig...
PS. uppskattar om det inte blir sista helgen i augusti för då är vi i Johannishus och kollar på massor av åsnor :-) Kanske med egen åsna också om vi har tur.
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 23:45 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Getslakt o styckning
« Svar #2 skrivet: 16 jun-07 kl 01:19 »
Närmare bestämt var är långt bort för en som inte riktigt greppat var i världen ni alla finns...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Getslakt o styckning
« Svar #3 skrivet: 16 jun-07 kl 01:23 »
Närmare bestämt var är långt bort för en som inte riktigt greppat var i världen ni alla finns...

Jag finns 8 mil norr om Jönköping på västra sidan av vättern (brukar vara enklaste beskrivningen)

Och Urshult där Halle befinner sig ligger i närheten av Tingsryd.
« Senast ändrad: 16 jun-07 kl 01:26 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Getslakt o styckning
« Svar #4 skrivet: 16 jun-07 kl 01:28 »
Och jag finns i sydligaste Norrland. Det får nog bli lokala delkurser...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Getslakt o styckning
« Svar #5 skrivet: 17 jun-07 kl 09:07 »
Hej Maria,
men om du åker ner till kursen så träffar du mig (Ystningsresa Frankrike) igen, för att jag ska ochså vara där.  :D


Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Getslakt o styckning
« Svar #6 skrivet: 17 jun-07 kl 14:55 »
Men - är det du! Vad kul! Hur är det? Gjort nå'n ost?

Det är för långt, tyvärr. Kanske om man kombinerar det med nå'n sorts semester men när ska man kunna ta den?

Har fått 4+4 killingar nu så bockarna ligger risigt till när det gäller kurs för mig i slakt och styckning...
Eller är det nå'n som är intresserad av att köpa dem? Urgulliga (förstås!). lägger in dem under djur finnes så småningom.

Ha det!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Getslakt o styckning
« Svar #7 skrivet: 17 jun-07 kl 15:26 »
Ja, det är jag.
jag har ochså urgulliga bockar, men bockar finns det alltid för många av, så dom ska bli mat.
Jag gör "bara" färskost som jag smaksätter med örter eller baka ostkaka av. Och så blir det fil och vaniljsås av mjölken ochså.

Försök att komma till kursen, slakta själva är en av baskunskaperna för självförsörjning, tycker jag. Min slaktare tar 300,-/Get. Då används geten/bocken som jag inte kan ha kvar och inte få såld i alla fall till mat -men det är ju ganska dyrt.

ha det bra :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Getslakt o styckning
« Svar #8 skrivet: 17 jun-07 kl 17:47 »
OK då. Jag är intresserad av att gå kurs, Halle. Får se när du bestämt datum.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (1 dolda)
Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser