Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar!  (läst 5513 gånger)

Husdjursfågel07

  • Gäst
Vaktlar!
« skrivet: 12 jan-20 kl 15:22 »
Finns många trådar på detta ämne men vill ändå skapa en tråd utifrån mina behov :)
Jag har bestämt mig för japanska, hade tänkt ha dem främst för äggens skull men när de blir för gamla får man väl ta adjö :'( Grunden har jag förstått vara vanligt hönsfoder och snäckskal som adult, och ägg med filmjölk för ungarna, behöver de vuxna något mer om man i huvudsak ska ha dem till ägg? Vi har en kaninbur på 4,68 kvm och ståhöjd med hönsnät fast finare maskor klarar de sig om de får ha ett rejälare hus inuti buren ??? Jag vet att de sällan ruvar sina ägg utan att man får göra det i kläckare men frågan är om det kan bli inavel, hade tänkt avla de bra generna. Iffal det blir kallt på vintern har vi en annan kaninbur som är ca 80 cm hög och drygt 1kvm den är även avdelad i tre men de kan springa igenom.

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #1 skrivet: 12 jan-20 kl 17:14 »
Kom på en grej till. Kan någon berätta hur man ser skillnad på olika färger till exempel vilt, honung och tuxedo? Ni får gärna lämna bilder.
Tacksam för alla svar som ges :-[

piaell

  • Inlägg: 7
  • Njut av det lilla...
    • Södermanland
SV: Vaktlar!
« Svar #2 skrivet: 12 jan-20 kl 17:53 »
Jag har mina vaktlar inne i stora burar/boxar, men de ska ju klara kyla bra så din bur låter väl bra. Jag ger dem kalkonstart från de är kycklingar (malt i början) och även till de vuxna, hönsfoder ska väl ha för lite protein för vaktlar. Så snäckskal och sandbad :-) Lite bilder på färger, snö och honung har tupp överst och höna under:
Levnadsglad lantmänniska som bor i ett gammalt barnmorskeboställe från 1814 (sörmland), gillar att underhålla huset, odla och ta tillvara på naturens resurser.

piaell

  • Inlägg: 7
  • Njut av det lilla...
    • Södermanland
SV: Vaktlar!
« Svar #3 skrivet: 12 jan-20 kl 17:57 »
Honung, hönan underst är en ljus honung.
Levnadsglad lantmänniska som bor i ett gammalt barnmorskeboställe från 1814 (sörmland), gillar att underhålla huset, odla och ta tillvara på naturens resurser.

piaell

  • Inlägg: 7
  • Njut av det lilla...
    • Södermanland
SV: Vaktlar!
« Svar #4 skrivet: 12 jan-20 kl 18:02 »
Dark British Range. Jag har fler bilder men det är så svårt att få dem i så litet format så de går att bifoga här...
Levnadsglad lantmänniska som bor i ett gammalt barnmorskeboställe från 1814 (sörmland), gillar att underhålla huset, odla och ta tillvara på naturens resurser.

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #5 skrivet: 13 jan-20 kl 15:11 »
Tack så mycket då vet jag ;D

 

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #6 skrivet: 14 jan-20 kl 07:16 »
På granngården står det att man ger kalkonstart till ungarna men ger man det även till de adulta, eller blandar man kalkon göd med hönsfoder ??? ??? ???
« Senast ändrad: 14 jan-20 kl 07:30 av Husdjursfågel07 »

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #7 skrivet: 14 jan-20 kl 07:33 »
Och ger man dem något extra under värpperioden, mer snäckskal? Eller någon form av värpfoder? ::)

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vaktlar!
« Svar #8 skrivet: 14 jan-20 kl 10:52 »
På granngården står det att man ger kalkonstart till ungarna men ger man det även till de adulta, eller blandar man kalkon göd med hönsfoder ??? ??? ???

Jag har lärt mig att det är kalkonstart hela livet men har inte så stor erfarenhet. Mina går på kalkonstart och är snart 1 år gamla (medelålders djur alltså) och jag har även fri tillgång på snäckskal. Ibland skakar jag om i skålen så de små bitarna kommer till ytan.
De stora snäckskalsbitarna ser lite väl stora ut ibland, tycker jag.

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #9 skrivet: 14 jan-20 kl 15:08 »
Okej, toppen Yess

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vaktlar!
« Svar #10 skrivet: 14 jan-20 kl 23:01 »
Ägg och filmjölk?

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #11 skrivet: 15 jan-20 kl 07:23 »
Ja, jag har för mig att jag läste det nånstans, typ första veckan men det kanske bara är rappakalja ??? ??? ??? Ni får gärna skriva vad ni ger era kycklingar?
Ägg och filmjölk?

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #12 skrivet: 15 jan-20 kl 07:31 »
Jag har mina vaktlar inne i stora burar/boxar, men de ska ju klara kyla bra så din bur låter väl bra. Jag ger dem kalkonstart från de är kycklingar (malt i början) och även till de vuxna, hönsfoder ska väl ha för lite protein för vaktlar. Så snäckskal och sandbad :-) Lite bilder på färger, snö och honung har tupp överst och höna under:
Vilken är snö och vilken är honung?

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #13 skrivet: 15 jan-20 kl 16:33 »
Men isåfall, vad ger man kycklingarna ??? ??? ???

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vaktlar!
« Svar #14 skrivet: 15 jan-20 kl 17:23 »
Men isåfall, vad ger man kycklingarna ??? ??? ???

Mald kalkonstart har jag gett enligt rekomendation.

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #15 skrivet: 15 jan-20 kl 19:50 »
Mald kalkonstart har jag gett enligt rekomendation.
okej tack så mycket ;D

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #16 skrivet: 16 jan-20 kl 19:14 »
Ger man dem något extra under värpen???

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vaktlar!
« Svar #17 skrivet: 17 jan-20 kl 22:31 »
Ger man dem något extra under värpen???

Det har inte jag gjort. De har dock fri tillgång på både foder och musselskal.

Husdjursfågel07

  • Gäst
SV: Vaktlar!
« Svar #18 skrivet: 18 jan-20 kl 09:56 »
Tack så mycket :-[ :-[ :-[

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vaktlar!
« Svar #19 skrivet: 19 jan-20 kl 19:54 »
Jag ger mina kycklingfoder, krossat äggskal och krossade solrosfrö

Det svåra är väl egentligen att få igång dem att äta i början, ju färre man kläcker ju större risk verkar de vara att de inte kommer igång att äta riktigt

Första vändan jag kläckte gjorde jag det ihop med hönskycklingar, då klarade sig alla vaktlar, gången efter kläckte jag fram 5st vaktlar, där dog 4 av dem för de inte fattade att äta.

Senast nu körde jag 25 ägg i kläckaren och fick 21 kycklingar, 19 överlevde till vuxen ålder.

Jag har japans jumbo och Celadon vaktlar, de lägger turkosa ägg vilket är rätt häftigt, men de va dyra de avelsäggen jag köpte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser