Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så majskolvar  (läst 11959 gånger)

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Så majskolvar
« Svar #20 skrivet: 01 okt-09 kl 13:03 »
Kan berätta hur vi odlar sockermajs i norra Bohuslän. Vi har bara supersöta sorter som kräver lite varmare jord för att gro. Vi sår inomhus ca 20 april i såbrätt med ganska stora fack, fröna gror snabbt, det kommer även upp vita rötter ur facken. Efter några dagar flyttar vi ut sådden till växthus med extra värme. Ett par veckor senare planterar vi om i 10 cm:s krukor och omkring 10 juni planterar vi majsen på växtplatsen, då är plantorna ca 40-50 cm höga.

Vi får fin skörd även under dåliga somrar, i bland redan i slutet av juli, normalt i augusti-en bit in i september.

Jag tog för skojs skull eget frö ett år och sådde nästa vår för att se vad det skulle bli av supersöta F.1.-frön. Det blev fina plantor och fina kolvar, men fröna var smaklösa.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Re:Så majskolvar
« Svar #21 skrivet: 01 okt-09 kl 14:25 »
och lade halm mellan raderna för att skydda dem små stackarna.

Att täcka jorden med något isolerande, ökar frostrisken betydligt för det som är ovan jord.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Re:Så majskolvar
« Svar #22 skrivet: 01 okt-09 kl 20:34 »
Att täcka jorden med något isolerande, ökar frostrisken betydligt för det som är ovan jord.

Är du säker på det? Min erfarenhet ger inte säker vägledning. Visst kan marktäckning göra att jorden tar upp mindre solvärme och luftvärme, samt avger mindre värme under natten. Men om marktäckningen når upp en bit på plantorna kan den ge visst skydd. Dessutom minskar marktäckning avdunstning. Avdunstning pågår även när det är ganska kallt. Avdunstning kräver värme, som tas från marken. (Jag skulle tro att detta förklarar markfrost.) Så vad blir summan av kardemumman?

Bo

  • Inlägg: 4238
Jag är säker
« Svar #23 skrivet: 02 okt-09 kl 09:57 »
Jag har haft broccoli och bönor med marktäckning samtidigt som andra plantor stått på naken jord. Bönorna på täckt jord dog av utstrålningsfrost medan de andra klarade sig och broccolin på hötäckt jord växte långsamt och gav mycket lägre skörd än en rad bredvid som jag inte hade täckt (för att höet tog slut).

Varför broccolin blev så svag, vet jag inte men att bönorna dog berodde säkert på att utstrålningen inte kompenserades av värmestrålning underifrån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser