Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad röja för tät skog?  (läst 3318 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
Kostnad röja för tät skog?
« skrivet: 16 feb-20 kl 18:49 »
Jag har råkat få en tallplantering som är ca 100 x 150 m.
Den är aldrig rörd eller gallrad på ca 20-25 år år.
Det är jädrans tajt och med enstaka lövträd i utkanten.
Jag skulle vilja ta ned låt oss säga 80% och låta resten se ut som normal skog.

Det finns även annan skog i närheten som behöver en varsam röjning av enstaka fallna träd.
Tallplanteringen vet jag inte om man "bara" drar fram allt o lägger i staplar. Sälja som ved eller??
Övrig skog som bara har enstaka omkullblåsta träd, kanske ett tjugotal, där hade jag tänkt såga upp och lägga i små enstaka brötar för att smälta ned i naturen.

Hur lång tid tar det att göra nått sånt och kostnad?
Finns omodern liten stuga för den som vill bo på platsen.
Lätt åtkomligt med bil/lastbil.

Jag vill bara veta för att planera, så detta är ingen ring mig och kom hit utan jag vill tänka lite innan jag agerar.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kostnad röja för tät skog?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-20 kl 19:10 »
Tar du dit ett proffs för att röja kostar det mellan 2500-5000 kr/ha (och du har 1,5 ha tallplantering) beroende på hur tätt det är. Moms tillkommer. Jädrans tajt, vad betyder det? Kan du gå normalt genom planteringen eller måste du pressa dig fram mellan stammarna?

Gallring är lite tidigt för en tallplantering skulle jag tro men den borde nog röjts för 15 år sedan eller drygt det. Låter du det stå kommer det att självgallra, dock med risk att stammarna är/blir så klena innan dess att du får snöbrott på dem om du bor där det blir snö. Är du inte ute efter avkastning i pengar kan du låta det vara om du vill, det löser sig men det blir förstås finare att se och finare virke om du röjer.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Kostnad röja för tät skog?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-20 kl 19:23 »
Det är så tajt att jag måste bryta grenar för att gå rakt igenom planteringen. 1-1,5 meter mellan träden.
Jag vill bara göra det för att få det att se snyggt/normalt ut.
Göra det till en naturlig skog och kunna ströva genom den.
Sen vet jag inte om det jag röjer ut går att använda som ved och sälja?

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Kostnad röja för tät skog?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-20 kl 19:29 »
Minst 2 meter i genomsnitt bör du ha mellan träden. Det du kapar ner låter du multna ner till att gödsla de kvarvarande träden om du inte vill ha det som ved själv.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kostnad röja för tät skog?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-20 kl 19:58 »
Sen vet jag inte om det jag röjer ut går att använda som ved och sälja?
Klart det går men tallved är inte speciellt eftertraktat, de flesta som köper sin ved vill ha björk.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Kostnad röja för tät skog?
« Svar #5 skrivet: 16 feb-20 kl 20:21 »
Jag har ingen nytta alls själv av ved, sorgligt nog.
Helst skulle jag vilja att någon skrek: tuppen jag! Och sen kom och sågade och tog med sig och det som inte dög fick ligga i små staplar och smälta ned.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kostnad röja för tät skog?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-20 kl 20:25 »
Hade det inte varit så långt att åka kunde jag ha gjort det, bara för skojs skull

Maskintok

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Kostnad röja för tät skog?
« Svar #7 skrivet: 11 apr-22 kl 20:29 »
Jag har råkat få en tallplantering som är ca 100 x 150 m.
Den är aldrig rörd eller gallrad på ca 20-25 år år.
Det är jädrans tajt och med enstaka lövträd i utkanten.
Jag skulle vilja ta ned låt oss säga 80% och låta resten se ut som normal skog.

Det finns även annan skog i närheten som behöver en varsam röjning av enstaka fallna träd.
Tallplanteringen vet jag inte om man "bara" drar fram allt o lägger i staplar. Sälja som ved eller??
Övrig skog som bara har enstaka omkullblåsta träd, kanske ett tjugotal, där hade jag tänkt såga upp och lägga i små enstaka brötar för att smälta ned i naturen.

Hur lång tid tar det att göra nått sånt och kostnad?
Finns omodern liten stuga för den som vill bo på platsen.
Lätt åtkomligt med bil/lastbil.

Jag vill bara veta för att planera, så detta är ingen ring mig och kom hit utan jag vill tänka lite innan jag agerar.

du bör underväxtröja.
Och sedan låta skogen stå ca 10 år.
sen gallra.
Då har du ett bra bestånd.

I underväxtröjningen kan du plocka ut björkved för att sälja, skaffar du en säckvagga och säckar så har du ca 75 kr per 40L säck..

underväxtröjning kostar från 700 kr till 8000 kr beroende på terrängen.
en allmän byfåne är alltid bättre på allt än en förståsigpåare.

En reservdelsbytare är som att pissa i motvind.. de finns överallt, men är inget att ha.

 

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Kostnad röja för tät skog?
« Svar #8 skrivet: 12 apr-22 kl 07:16 »
... Jag vill bara göra det för att få det att se snyggt/normalt ut.
Göra det till en naturlig skog och kunna ströva genom den. ...

Jag tror att du får konstiga svar eftersom du frågar i "skogsbruk". För trevnad och naturvärden är det antagligen gynnsamt att göra gläntor och stråk och lämna annat till sitt öde. Hur ser omgivande marker ut?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser