Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Monopolar motor  (läst 2932 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Monopolar motor
« skrivet: 31 mar-10 kl 07:11 »
Monopolar Motor V0.1: Magnetron Labs Merz


Såhär kan den också göras:
http://i56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/Bild1-3.jpg

Man tänker sig då en friktionsfri släpkontakt mellan den roterande skivan och magneten och det går  att ordna. - Krafterna som påverkar skivan är helt oberoende av om magneten roterar och hur fort i relation till skivan. - Kraften som accelererar skivan är alltså konstant oberoende av skivans rotationshastighet.

En konstant kraft ger en konstant acceleration och en exponentiell tillväxt av rörelseenergi trots en konstant tillförd effekt.
« Senast ändrad: 31 mar-10 kl 08:17 av Bo »

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Monopolar motor
« Svar #1 skrivet: 31 mar-10 kl 08:28 »
Men den tillförda effekten blir ju inte konstant!
Konstant kraft/moment får man om magnetflödet är konstant och dessutom strömmen genom "ankarlindningen" konstant. Men med ökande varvtal så ökar elmaskinens mot-EMK, med andra ord måste också spänningen över den öka om strömmen ska vara konstant. Och i och med att spänningen ökar så ökar också den tillförda effekten.

Ännu ett exempel på bondfångare som passar på att sopa in oönskade detaljer ur elläran eller elmaskinläran under mattan när de inte passar deras egen lära!

Unipolarmotorer har funnits länge, bl a som demonstrationsobjekt i skolornas fysiklabb förr i tiden. Innan kvicksilver hade blivit farligt så utnyttjade man det för den friktionsfria kontakten. Det byggdes också en del stora unipolarmaskiner för växelström på 1890-talet, jag tror det var Oerlikon som höll på med det. Redan då var man på det klara med att de inte har några särskilt bra egenskaper jämfört med traditionellt byggda maskiner, framför allt för att det går åt många gånger mer material för att bygga en unipolarmaskin med en given effekt (och följaktligen blir maskinen också orimligt stor och tung). Enda anledningen till att Oerlikon höll på med dem var att kringgå någon konkurrents patent och komma in på en marknad som annars hade varit blockerad för dem.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Monopolar motor
« Svar #2 skrivet: 31 mar-10 kl 09:37 »
Tillförd effekt blir ju konstant eftersom ingen EMK är aktuell i sammanhanget. Där är inga motkrafter som påverkar magneten från kopparskivan. Det är "Lorentz-krafter" men inte emk.

Kalla det vad man vill men kraften som accelererar skivan är proportionell mot strömmen och magnetflödet och båda är konstanta och det elektriska motståndet är konstant och försumbart. - Grovt gods, låg spänning och hög strömstyrka.
« Senast ändrad: 31 mar-10 kl 16:08 av Bo »

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Monopolar motor
« Svar #3 skrivet: 31 mar-10 kl 17:29 »
Om en ledare rör sig i ett magnetfält så uppstår en EMK. Det har inget med resistans att göra. Däremot är ju spänningarna i ett sånt här motorexperiment så låga att de är svåra att mäta med mätinstrument som var och en har tillgängliga hemma, och det kan förleda en och annan till att tro att de inte existerar alls.

Somliga borde nog börja med att repetera högstadiets fysikkurs...

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Monopolar motor
« Svar #4 skrivet: 31 mar-10 kl 17:49 »
Jag vet hur motorer och generatorer fungerar och hur ledare påverkar och påverkas i ett magnetfält.

Magnetiska fältlinjer skall egentligen tänkas som doughnutformade skal och punkter på den roterande skivan skär inga skal utan rör sig parallellt med dem. - Därför fungerar inte de vanliga formlerna.

EMK som påverkar såväl ledaren som magneten uppstår då ledare korsar "fältlinjer"- skär skal.
« Senast ändrad: 31 mar-10 kl 18:00 av Bo »

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Monopolar motor
« Svar #5 skrivet: 31 mar-10 kl 19:21 »
Rekommenderad litteratur om unipolarmaskiner:
E.Arnold - J.L. la Cour, Springer Verlag, Berlin 1904 : Die Wechselstromtechnik. Vierter Band - Die synchronen Wechselstrommaschinen. Sida 181-187.
Förmodligen går det lika bra med nyare upplagor av boken. Jag tror det kom en andra utgåva 1912 och den omtrycktes oförändrad omkring 1920.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Monopolar motor
« Svar #6 skrivet: 01 apr-10 kl 17:05 »
Det fanns kopiöst med tyska teknikböcker på biblioteken jag frekventerade i min ungdom. - Man fick leta i magasinen. - Sedan brändes de upp under en stor utrensning på 70-talet.

Tanterna som styrde då, såg det bara som värdelöst strunt.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Monopolar motor
« Svar #7 skrivet: 01 apr-10 kl 18:22 »
Här hade stadsbiblioteket utförsäljning av kasserade böcker sådär vart femte år förr i tiden, så jag tror inte de behövde elda upp särskilt mycket.
De gamla tyska elmaskinböcker som jag har kommer närmast från ett antikvariat, och att döma av namnet som står i dem så ägdes de ursprungligen av en överingenjör på Hammarforsens kraft.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Monopolar motor
« Svar #8 skrivet: 05 apr-10 kl 07:18 »
Såhär skall det göras. Det blir säkert ett motstånd som växer med varvtalet annars vore det en gratis energi -maskin. - Men vad säger du om rotationsmomentet? Skickar man en ström genom, börjar den snurra och det borde alltså som alltid då vara något annat som fick ett motsatt moment.

Bo

  • Inlägg: 4238
Gåtans lösning
« Svar #9 skrivet: 06 apr-10 kl 10:42 »
Det blir lika stor vridkraft på släpkontakten som på rotorn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
ärt, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser