http://www.e.kth.se/org/emission/1997/1/svaengjul.html
verkar realistiskt nu med kolfiber som medger mycket snabbare rotation. 1600 m/sek i periferihastighet.
När jag läste mekanik -79, och vi diskuterade olika sätt att lagra energi, kom frågan upp om energilagring genom svänghjul som man gjorde med stansmaskiner, om detta inte var tillämpbart på bilar.
En annan intressant detalj är undvikande av gyroeffekten. I artikeln du ref till Bo.
På en fartygskompass under början av -70 talet en gyro kompass, där ett klot innehållande två motriktade svänghjul med hög hastighet roterade, de försörjdes med 3-fasström som leddes i en vätska som var så balanserad att den flöt exakt i centrum av behållaren med gyrosnurrorna. På klotet (det i vätska svävande) fanns enkelt uttryck en nordpol, en sydpol, och en ekvatoer.
Där emellan skede strömtransporten till snurrorna. Efter en insvängningstid på ett dygn, visade kompassen rätt, utan avvikelser.
Gyroeffekten är i sig intressant att ha i bakhuvudet när det gäller energilagring.
Leif