Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startbatterier  (läst 2847 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Startbatterier
« skrivet: 27 jun-07 kl 19:29 »
för laddning från solpaneler, - vad kan det finnas för olägenheter med det?

jag har hittat AGM-batterier som jag tycker verkar prisvärda.


Bo

  • Inlägg: 4238
Rotor för energilagring
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 13:54 »
http://www.e.kth.se/org/emission/1997/1/svaengjul.html

verkar realistiskt nu med kolfiber som medger mycket snabbare rotation. 1600 m/sek i periferihastighet.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Rotor för energilagring
« Svar #2 skrivet: 28 jun-07 kl 22:00 »
http://www.e.kth.se/org/emission/1997/1/svaengjul.html

verkar realistiskt nu med kolfiber som medger mycket snabbare rotation. 1600 m/sek i periferihastighet.


När jag läste mekanik -79, och vi diskuterade olika sätt att lagra energi, kom frågan upp om energilagring genom svänghjul som man gjorde med stansmaskiner, om detta inte var tillämpbart på bilar.
En annan intressant detalj är undvikande av gyroeffekten. I artikeln du ref till Bo.

På en fartygskompass under början av -70 talet en gyro kompass, där ett klot innehållande två motriktade svänghjul med hög hastighet roterade, de försörjdes med 3-fasström som leddes i en vätska som var så balanserad att den flöt exakt i centrum av behållaren med gyrosnurrorna. På klotet (det i vätska svävande) fanns enkelt uttryck en nordpol, en sydpol, och en ekvatoer.
Där emellan skede strömtransporten till snurrorna. Efter en insvängningstid på ett dygn, visade kompassen rätt, utan avvikelser.

Gyroeffekten är i sig intressant att ha i bakhuvudet när det gäller energilagring.

Leif

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Startbatterier
« Svar #3 skrivet: 01 jul-07 kl 01:54 »
Startbatterier är startsnabba, men inte uthålliga och de gillar inte djupurladdning. Startbatterier för annat än fordonsbruk är alltså inte helt lämpligt, om inte batterierna är väldigt billiga Begagnade startbatterier för 100-150 kr/ styck vid 65-100 AH är en god affär, men nypris för startbatterier är inte värt det. Så kallade fritidsbatterier ska vara annorlunda uppbygda och bättre på att ge lägre ström under längre tid. Ett startbatteri är fantastiskt på mycket stor ström under kort tid.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bo

  • Inlägg: 4238
Men
« Svar #4 skrivet: 01 jul-07 kl 06:54 »
AGM-batterier tål ju djupurladdning bra. Kan det finnas någon annan olägenhet?

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Startbatterier
« Svar #5 skrivet: 04 jul-07 kl 18:26 »
jo, dom tål överspänning dåligt! då kan dom smälta... Det kallas för therminal run out.

Bo

  • Inlägg: 4238
Min Max Power regulator
« Svar #6 skrivet: 04 jul-07 kl 20:00 »
har ett överladdningsskydd. Nu måste jag skaffa ett djupurladdningsskydd också.

Batterierna har levererats.

Bo

  • Inlägg: 4238
Nu vet jag
« Svar #7 skrivet: 15 jul-07 kl 16:43 »
i alla fall varför jag har sabbat batterier för runt tiotusen: Min Grundig 12-volts TV har stått och dratt ström avstängd och djupurladdat batterierna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser