Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  linolja på 10-15 ga ektrall?  (läst 14267 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #40 skrivet: 21 okt-19 kl 21:09 »
Tog ett exp bara på forskningens övertro på sig själv, det är samma med den större delen av forskning , samt att många professorer inte är riktigt ärliga (har ett dok  som går stick i stäv med fastighetsägares uttalanden så)

Tja.... 

Då förstår jag inte varför du söker råd.
För de som har kunskaper ljuger juh enligt dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #41 skrivet: 24 okt-19 kl 08:36 »
Tja.... 

Då förstår jag inte varför du söker råd.
För de som har kunskaper ljuger juh enligt dig.

Det har jag aldrig sakt, men om jag frågar på två ställen och får olika svar så ifrågasätter jag båda svaren. Och som du själv säger så så tror ytterst få på det jag säger fast jag har provat/vet medans dom flesta här inte provat så frågan stuttsar tillbaka till dig
« Senast ändrad: 24 okt-19 kl 08:46 av xlab »

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #42 skrivet: 24 okt-19 kl 09:06 »
om du själv provat eller vet svaret så varför frågar du? oftast finns det en anledning varför det blir olika svar. man tolkar helt enkelt frågan olika. Dina skrivningar är ju inte glasklara och uppträder du likadant i samtal kan det nog bli problem. Man behöver inte heller själv ha provat något. Det är därför vi har skolor för att lära ut så man inte behöver uppfinna hjulet varenda gång något skall göras. Dina resonemang du fört i tidigare trådar visar upp samma brister. Du ifrågasätter regelverk och lagar . De flesta sådana tas fram just pga dålig erfarenhet av tidigare utförare/erfarenheter. Avsikten är att undvika framtida problem. Du försöker uppfinna hjulet i varje tråd. Du frågar och förkastar sedan svaren då du redan vet. Problemet är att du uppvisar okunskap i de flesta ämnen så din trovärdighet är väldigt låg. Jag svarar gärna på frågor i de ämnen jag behärskar men får man tillbaks att svaren inte duger så blir man ju knappast sugen på att delge kunskap till just dej. Men då fler läser tråden bemödar jag mig ändå för deras skull att kunskap förmedlas. Annars blir det som man säger fake news när någon låtsas om att deras värld är den riktiga och att man kan fritt sprida villfarelser. Bygge är en bransch som är omgärdad med regler och lagar. Det finns en anledning till det. Vi kan se andra länder som har betydligt mindre koll på byggnation. Där dör folk som flugor under byggnation,man tar inga miljöhänsyn och efter färdigställandet händer det att huset faller ihop med sina hyresgäster. Det är just detta vi försöker undvika genom att tala om hur ett hus skall byggas och med regelverk/lagar för att skydda byggpersonal och framtida brukare. Du har problem med detta. tyvärr har du hittills inte kunnat uppvisa de alternativ du säger att du har. det handlar om trovärdighet. En enkel fråga om linolja till trall förvandlas till en tråd som inte har med ämnet att göra. Konstigt att det händer i varje tråd signerad xlab

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #43 skrivet: 25 okt-19 kl 21:57 »
om du själv provat eller vet svaret så varför frågar du? oftast finns det en anledning varför det blir olika svar. man tolkar helt enkelt frågan olika. Dina skrivningar är ju inte glasklara och uppträder du likadant i samtal kan det nog bli problem. Man behöver inte heller själv ha provat något. Det är därför vi har skolor för att lära ut så man inte behöver uppfinna hjulet varenda gång något skall göras. Dina resonemang du fört i tidigare trådar visar upp samma brister. Du ifrågasätter regelverk och lagar . De flesta sådana tas fram just pga dålig erfarenhet av tidigare utförare/erfarenheter. Avsikten är att undvika framtida problem. Du försöker uppfinna hjulet i varje tråd. Du frågar och förkastar sedan svaren då du redan vet. Problemet är att du uppvisar okunskap i de flesta ämnen så din trovärdighet är väldigt låg. Jag svarar gärna på frågor i de ämnen jag behärskar men får man tillbaks att svaren inte duger så blir man ju knappast sugen på att delge kunskap till just dej. Men då fler läser tråden bemödar jag mig ändå för deras skull att kunskap förmedlas. Annars blir det som man säger fake news när någon låtsas om att deras värld är den riktiga och att man kan fritt sprida villfarelser. Bygge är en bransch som är omgärdad med regler och lagar. Det finns en anledning till det. Vi kan se andra länder som har betydligt mindre koll på byggnation. Där dör folk som flugor under byggnation,man tar inga miljöhänsyn och efter färdigställandet händer det att huset faller ihop med sina hyresgäster. Det är just detta vi försöker undvika genom att tala om hur ett hus skall byggas och med regelverk/lagar för att skydda byggpersonal och framtida brukare. Du har problem med detta. tyvärr har du hittills inte kunnat uppvisa de alternativ du säger att du har. det handlar om trovärdighet. En enkel fråga om linolja till trall förvandlas till en tråd som inte har med ämnet att göra. Konstigt att det händer i varje tråd signerad xlab

Kan instämma om att regelverk är bra till en viss gräns, sen focuserar man sig för mkt på regelverk och mindre på hur personalen drabas. Idag har vi sådan press på personalen inom bygg att man ska ha gjort allt klart innan det enns påbörjats (som min efarenhet Db stambyten på halva tiden) inte ett dugg bra ur personal synvinkel eller på felfrekvensen. där skjuter AV sig själva i foten.
Vet att jag försöker uppfinna visa saker igen (dok inte hjulet) men vet inte riktigt vad du menar, sen att jag bryter mot regelsyastem/lagar vet jag inte heller vad du syftar på. Att folk dör i större utsträckning i andra länder håller jag med  men nu har dödstalen gått upp här med så det jämnar nog ut sig islutänden.
Den med min ek trall var det andra som gick ifrån ämnet och inte höll sig till tråden (sen hakade jag iofs på så) Men i och med att jag får olika svar på en rak fråga och ämnet gick in i forskning som jag inte litar på (det är det ämnet som uppdaterar mer än windows) och sen ställer jag svaren mot varandra så blir folk sura och fattar inte varför jag frågade från början då jag enligt er redan vet svaret (kallar jag att banga för ett det vart lite jobbigare) Förväntar mig inte att jag sa få medhåll eller en klapp på axeln, men inte heller personangrepp av vissa och glåp ord (säger mer om dom än om mig)
När jag tog upp min färg som jag anv i 8 år profs och endel säger att det inte är miljövänlioga produkter så är det fel (tyvärr vill inte dom ta reda på fakta eller enns försöka lyssna på mig) lika så var det med vårt hus som jag byggt enl mitt eget huvud och sådeles fått ner kostnaderna radikalt. sen var det med mitt teoretisk projekt där jag ville at ungdomar skulle bygga/koppla allt själv med mentorer där med vart det enhel supertanker med skit för att jag på vissa omr kanske inte läst på till 100% (idag är dom delarna 100% lagliga och ordnade på alla sätt) Sen var det endel som sa att bondsågat virke inte var stark nog för den typen av konstruktion, och brand var inte uppfylld (vilket den var och är idag) sen var det någon som sa att oklassat virke får man inte bygga med (där jag säger att man får för det virket kan var av klass C14 upp till C30) så vist har jag haft fel i endel saker men som ni ger uttryck för har jag nog mer rätt i dessa uttalanden om mina projekt än flertalet av er.
När det kommer till mitt avloppssystem sa ni att det fanns nationella regler att följa vilket var helt fel. Det finns enbart komunala regelver vad som gäller för avlopps system.
Som sagt jag har provat en del saker som jag förspråkar här (inte alla kanske men det kommer nu är det duschen som är i mitt focus)
« Senast ändrad: 25 okt-19 kl 22:09 av xlab »

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #44 skrivet: 25 okt-19 kl 22:01 »
Hej, jag arbetar ofta med ek, ibland är den en dag gammal, ibland 200 år. Ibland fuktig och ibland nere på snickeritorrt, dvs 7-8%. De borren jag använder i gammal torr och hård ek är vanliga metallborr, träspiralborr med borrspets, skedborr och spiralborr med skruvspets. Alla går att borra torr ek med så länge de är vassa och inte skevar. Träspiralborr undviker jag ibland och går då över till skedborr istället om hålet behöver vara stort med inte så djupt. Att betongborr går sönder beror på att de inte skär och därmed fastnar. Mvh

När jag åker ut igen ska jag kolla med en fuktmätare hur mkt fukte det är i eken

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #45 skrivet: 26 okt-19 kl 08:17 »
När jag åker ut igen ska jag kolla med en fuktmätare hur mkt fukte det är i eken
Jaha? Hur skulle det hjälpa dig?

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #46 skrivet: 26 okt-19 kl 11:30 »
Jaha? Hur skulle det hjälpa dig?

för att ta reda på vilken fuktkvot det är, får jag veta i verkliogheten hur mkt fukt eken drar till sig när den ligger under pressening

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #47 skrivet: 26 okt-19 kl 11:50 »
för att ta reda på vilken fuktkvot det är, får jag veta i verkliogheten hur mkt fukt eken drar till sig när den ligger under pressening

Antagligen ligger fuktkvoten kring 13% vilket är ganska normalt för ett torrt material.
Dock beror det en hel del på hur den som täckt med presenningen har agerat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #48 skrivet: 26 okt-19 kl 18:49 »
Antagligen ligger fuktkvoten kring 13% vilket är ganska normalt för ett torrt material.
Dock beror det en hel del på hur den som täckt med presenningen har agerat.

ca 10 cm ovan mark  och lite luft hål i ändarna. Sj trorjag att kvoten ligger runt 6-7 men det får jag veta när jag åker ut. först ska jag köra lite masikn nu i veckan så innan helgen blir det inget

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #49 skrivet: 01 nov-19 kl 07:26 »
Och vinnare är #Skogsvilde" :) Fukt kvoten i eken som ligger under press. hade en fuktkvot på 16-17 % (ca 20 cm under pressen), mina test bitar i verkstaden harde en kvot på behandlade 11  och obehandlade 12. Min Ek som jag har som aväxling i garaget hade en kvot på 5 så den  är nu ganska hård :)

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #50 skrivet: 14 nov-19 kl 16:03 »
Bröt inte mot en  enda byggregel. Brand reglerna är kollade och godkända för 2-plans fastigheter. vilka miljöregler talar du om? trä är inget miljöfarligt mat. med tanke på att det jag talade om kostade 10,000 /KVM nykelfärdigt, och alla  (ok nästan alla sa att det inte går att bygga så biligt. Du säger att jag inte läser hela texten, vad gör du då? Bara för att du inte kan vidga dina vyer så i9nnebär det inte at alla andra gör fel eller hur? När det kommer tilllön så finns det en hel del att göra utan att för den deln sänka den reala lönen om man tänker efter lite. Det är där jag gör nnolunda utan att det påverkar löntagaren eller fifflar och fuskar, det handla om hur man får mest för pengarna utan att det skall påverka arbetaren , inte heller påverka nationalekonomin mer än den påverkas idag (där är det ett +-0 resulata) fast med mitt sätt blir det + efter bygget (om det nu blir gjort dvs) nu har jag egentligen alla stora delar klara, el/vvs/bygg/mat/Brand/vent/Rabatterat lån/mark och iom at jag nu är maskinförare så blir det formodligen bara hyra av grävare som blir en extern kostnad och elbyrån för okulär/funktionskontroll. Och tanken är att jag ska försöka få ner frakterna till ett minimum så blir dom till skilnad på andra förtag en siffriga och inte som andra gör det tvåsiffriga

10.000kr m2, bygger du då själv? Jag ska snart bygga ut med 20m2 och räkmat med max 100.000 kr och det är med toalett i den utbyggnaden men då är ena väggen mot befintlig byggnad.  10.000 m2 låter dyrt om du bygger själv.

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #51 skrivet: 14 nov-19 kl 17:14 »
Har en ek trall som är 10-15 år ga och vill olja in den med linolja. Nu har jag en fundering om linoljan kan tränga in i eken när den börjar bli så pass hård som den är nu (betong borrar vrids sönder/slås sönder när man borra i den nu) ?
Det ska inte spels någon roll hur torrt eller hård det man målar med linolja är. Jag har målat mitt tak med linoljefärg. Roslagenmahogny är bra att måla trall med. Jag har målat panelen på huset med roslagenmahogny som jag har blandat röd pigment i, tog ungefär 2 veckor att torka. Och vill msn att det ska bli torrt fortare så finns det torkmedel att tillsätta.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #52 skrivet: 17 nov-19 kl 10:11 »
10.000kr m2, bygger du då själv? Jag ska snart bygga ut med 20m2 och räkmat med max 100.000 kr och det är med toalett i den utbyggnaden men då är ena väggen mot befintlig byggnad.  10.000 m2 låter dyrt om du bygger själv.

Och då har du tagit med färdiga ytor som färg, el-inst, eventuella VVS-inst och frakter för allt matrial?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #53 skrivet: 17 nov-19 kl 11:04 »
Färg hämtas i allmänhet från närmaste miljöstation och är således kostnadsfri. Undantag t ex slamfärger och andra färger med dålig lagringsbeständighet.
Begagnad men fullt användbar elmateriel brukar finnas i lager hemma, det är kanske 10 % av totalmängden som måste kompletteringsköpas ny.
VVS-materiel brukar till större delen köpas ny, men enstaka dyrare objekt (WC-stolar, duschblandare mm) brukar finnas tillvaratagna begagnade.
Fraktkostnaden kan man som regel lägga på andra konton, då byggmaterialtransporterna går längs samma sträckor som man ändå kör t ex till och från jobbet. Det är bara den eventuella extra bränsleförbrukningen för att köra med släpvagn eller med större bil än vanligt, som behöver belasta byggbudgeten.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #54 skrivet: 17 nov-19 kl 12:29 »
10.000kr m2, bygger du då själv? Jag ska snart bygga ut med 20m2 och räkmat med max 100.000 kr och det är med toalett i den utbyggnaden men då är ena väggen mot befintlig byggnad.  10.000 m2 låter dyrt om du bygger själv.
om man bara räknar materialkostnader är 10000 i överkant. räknar man in marknadsmässig arbetskostnad är det i rejält underkant. Xlabs planerade bygge är ett flerfamiljshus och faller således inte in i ramen hemmabygge. senaste basbo huset i min kommun landade på 20000 + oredovisade markarbeten (yttre miljö) . kostnad för normal standard (t.ex bostadsrätt) landar oftast kring 25-28. kostnaden för lägenheten blir därefter. Att bygga hyresrätter med den kostnaden går inte. ingen har råd med hyran. tänker inte dra xlabs tråd i repris men det är mycket feltänk och  faktaförvridning i den.
Jag planerar också ett utbygge hemma,vinterträdgård 15 m2 enl. nya lagen om bygglovsfritt. Materiallistan hamnar på c.a 15000 + fönster. Då det skall vara i stort sett 10 m fönster i husets stil,dvs småspröjsade träfönster är det här den stora kostnaden kommer. 8 fönsterpartier a 6000:- (riktiga dubbelkopplade träfönster med lågemissionsglas i innerbåge och bägge bågarna spröjsade) tillverkas i Lettland av snickerifabrik under svensk ledning. Svenska offerter låg ungefär 50% dyrare. Total budget ligger då på runt 70000 för 11 m2 bruksyta. Då förutsättes allt arbete utfört av mig själv med undantag av elektriker som har att dra kabel tvärsöver vinden och koppla i skåp och några uttag. Kompletterande el gör jag själv. M2 kostnad hamnar då på runt 6400. Skulle jag överlåta arbetet på företaget skulle det tillkomma c.a 40 tusen för uppförande. Inredning skulle dock saknas. lägger vi till detta hamnar vi på just 10000M2. det är dock inte jämförbart med lägenhetsbygge då här saknas grund/platta,vatten,avlopp,kök,bad ,komplett el,värmesystem,vitvaror,dörrar,förråd,sopsortering,tvättstuga/alt egen maskin i lägenhet m.m . + yttre miljö.
mitt eget bygge skulle dock kunna bli betydligt dyrare. T.ex skulle jag vilja ha ett bandfalsat plåttak med gammaldags vattenavrinning,lätt + 30000. Nu blir det papptak som mer stämmer med husets äldre stil. Orginal var det spåntak,numera eternit. Skulle ju också gärna vilja ha ut vatten o avlopp då vinterträdgården skall vara ett blomsterhav men då tillkommer en massa grävarbeten då både vatten o avlopp ligger på motsatt gavel.  Så m2 kostnad bestämmes alltid av ambitionsnivån. ett nybygge med bygglov,anslutningsavgifter och i ett flerfamiljshussammanhang det regelverk som måste följas kan inte hamna under 18 som är den lägsta siffran jag sett gångna året. då ett basbohus i en mindre kommun uppfört av en polsk firma. Företaget är seriöst och med utbildade yrkesarbetare,upphandlat enl lagar o avtal. Bygget blev också uppmärksammat pga den höga kvaliten i byggprocessen som visades upp.
Kan ju då också lägga en reflektion på bygget i min kommun,basbohus 20000+. utfört av svenskt företag med uteslutande letter o polacker,de flesta utan utbildning. Ett rejält fuskbygge som redan 1 år efter färdigställandet orsakar problem,t.ex mögeldoft pga att man satte in isolering som var blöt. man hade dessutom bara masonit på taket när man isolerade. Det regnade in .Skattebetalarna får stå för kalaset.
« Senast ändrad: 17 nov-19 kl 12:42 av malarmaster »

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #55 skrivet: 17 nov-19 kl 12:54 »
om man bara räknar materialkostnader är 10000 i överkant. räknar man in marknadsmässig arbetskostnad är det i rejält underkant. Xlabs planerade bygge är ett flerfamiljshus och faller således inte in i ramen hemmabygge. senaste basbo huset i min kommun landade på 20000 + oredovisade markarbeten (yttre miljö) . kostnad för normal standard (t.ex bostadsrätt) landar oftast kring 25-28. kostnaden för lägenheten blir därefter. Att bygga hyresrätter med den kostnaden går inte. ingen har råd med hyran. tänker inte dra xlabs tråd i repris men det är mycket feltänk och  faktaförvridning i den.
Jag planerar också ett utbygge hemma,vinterträdgård 15 m2 enl. nya lagen om bygglovsfritt. Materiallistan hamnar på c.a 15000 + fönster. Då det skall vara i stort sett 10 m fönster i husets stil,dvs småspröjsade träfönster är det här den stora kostnaden kommer. 8 fönsterpartier a 6000:- (riktiga dubbelkopplade träfönster med lågemissionsglas i innerbåge och bägge bågarna spröjsade) tillverkas i Lettland av snickerifabrik under svensk ledning. Svenska offerter låg ungefär 50% dyrare. Total budget ligger då på runt 70000 för 11 m2 bruksyta. Då förutsättes allt arbete utfört av mig själv med undantag av elektriker som har att dra kabel tvärsöver vinden och koppla i skåp och några uttag. Kompletterande el gör jag själv. M2 kostnad hamnar då på runt 6400. Skulle jag överlåta arbetet på företaget skulle det tillkomma c.a 40 tusen för uppförande. Inredning skulle dock saknas. lägger vi till detta hamnar vi på just 10000M2. det är dock inte jämförbart med lägenhetsbygge då här saknas grund/platta,vatten,avlopp,kök,bad ,komplett el,värmesystem,vitvaror,dörrar,förråd,sopsortering,tvättstuga/alt egen maskin i lägenhet m.m . + yttre miljö.
mitt eget bygge skulle dock kunna bli betydligt dyrare. T.ex skulle jag vilja ha ett bandfalsat plåttak med gammaldags vattenavrinning,lätt + 30000. Nu blir det papptak som mer stämmer med husets äldre stil. Orginal var det spåntak,numera eternit. Skulle ju också gärna vilja ha ut vatten o avlopp då vinterträdgården skall vara ett blomsterhav men då tillkommer en massa grävarbeten då både vatten o avlopp ligger på motsatt gavel.  Så m2 kostnad bestämmes alltid av ambitionsnivån. ett nybygge med bygglov,anslutningsavgifter och i ett flerfamiljshussammanhang det regelverk som måste följas kan inte hamna under 18 som är den lägsta siffran jag sett gångna året. då ett basbohus i en mindre kommun uppfört av en polsk firma. Företaget är seriöst och med utbildade yrkesarbetare,upphandlat enl lagar o avtal. Bygget blev också uppmärksammat pga den höga kvaliten i byggprocessen som visades upp.
Kan ju då också lägga en reflektion på bygget i min kommun,basbohus 20000+. utfört av svenskt företag med uteslutande letter o polacker,de flesta utan utbildning. Ett rejält fuskbygge som redan 1 år efter färdigställandet orsakar problem,t.ex mögeldoft pga att man satte in isolering som var blöt. man hade dessutom bara masonit på taket när man isolerade. Det regnade in .Skattebetalarna får stå för kalaset.

för det först anv jag inte träfömster (gillar inte att underhålla), bara för att man inte har utb inbär inte att dte blir sämre (har min morfar som bevis, hans hus håller fortfarade fast han inte hade någonutb. medans dom andra husen på dom olika öarna börja falla isär lite.) han byggde merparten av husen på 3 öar) och det ända som behövdes på den tiden var sunt bondförnuft och inte din föreläsning som inte stämmer på en del punkter så.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #56 skrivet: 17 nov-19 kl 14:11 »
för det först anv jag inte träfömster (gillar inte att underhålla), bara för att man inte har utb inbär inte att dte blir sämre (har min morfar som bevis, hans hus håller fortfarade fast han inte hade någonutb. medans dom andra husen på dom olika öarna börja falla isär lite.) han byggde merparten av husen på 3 öar) och det ända som behövdes på den tiden var sunt bondförnuft och inte din föreläsning som inte stämmer på en del punkter så.

Nä... 
träfönster behöver underhålla vart 20:de år om man använder rätt färg.
Annat skir byter man ut när det är kast till 3 ggr underhållskostnader.

Om det anses vara sunt förnuft kan man diskutera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #57 skrivet: 17 nov-19 kl 14:56 »
För det första finns det inga fönster i gammal modell i något annat material än trä. för det andra väljer jag trä just för att det är enklare att underhålla. underhållsfria material finns inte. Plast: livslängd beror på vilken kvalitet det är i plasten.ju billigare fönster desto sämre plast. I europa håller de 15-20 år beroende på hur länge kasetten håller. Det är inte lönt att byta kasett på ett gammalt plastfönster. Därav det bytande som görs i Europa.Miljövidrigt och ekonomiskt förkastligt.  Alu håller ju längre men där uppkommer problemet med att även dessa åldras. Ommålning är besvärligt och industrifärg åldras lika fort som annan färg. även här är det kassett som kostar pengar att byta ut. Alu kräver dessutom massor av energi i tillverkning.
Vanliga dubbelkopplade träfönster. Kan fås i precis vilket utförande som helst. Med lågemissionsglas har de nästan lika bra värde som fönster med kasett. med rätt färgval och underhåll är det nästan obegränsad livslängd. Man byter aldrig material/glas i ett sådant fönster. Finns massor av fönster i hus som är 100 år och äldre.
Alla uträkningar jag sett visar att gamla fönster har bättre ekonomi än nya. Både ur underhåll samt energisynpunkt. Du kan aldrig räkna hem ett fönsterbyte . Endast i det fall det gamla fönstret är oreparabelt finns det anledning att byta. Sedan finns det ju nya träfönster på marknaden med kassett. Nackdelen med dem är att de är målade med vattenbaserad industrifärg=röta. Kasseten håller inte längre i dessa än motsvarande plastfönster. Högsta antal garantiår jag sett är 10. Att jämföra med ett väl underhållet i trä. Mina yngsta fönster i huset är från 20-talet,de äldsta från 1878. Då jag målar mycket fönster har jag varit på byggnader som är betydligt äldre med orginalfönster. Växjö regemente,byggår sent 1800-tal. 1200 fönsterbågar. Alltid målade med linoljefärg. ytterst få reparerade. gransholms herrgård. byggår 1804. orginalfönster ,linoljefärg,aldrig några reparationer pga röta. virestad prästgård,linoljefärg,kärnfriska fönster från 1910. Kan räkna upp fler objekt som jag gjort. Har ett 100-tal o plocka från. Det jag vill visa är att dessa objekt när det gäller fönster inte lämnat några negativa klimatavtryck sedan de tillverkades. Samma trä,samma glas. ny färg var 50-de år. Både ekonomiskt,miljömässigt och utseendemässigt är dessa överlägsna nya.
xlab,du lever en annan verklighet än jag. Jag är i byggbranschen,sitter i bolag,driver företag och dessutom fritidspolitiker med intresse av miljöfrågor. Medlem i byggnadsvårdsföreningen ,en timmerhusförening. föreläsare om äldre material och färg,kursledare inom färgtillverkning,måleri och äldre tekniker. dekorationsmålare.  Jag har lite svårt att ta till mig dina synpunkter då de inte stämmer med verkligheten,lagar,regler och annat. När du dessutom av och till hittar på så blir ju trovärdigheten låg.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #58 skrivet: 17 nov-19 kl 16:57 »
För det första finns det inga fönster i gammal modell i något annat material än trä. för det andra väljer jag trä just för att det är enklare att underhålla. underhållsfria material finns inte. Plast: livslängd beror på vilken kvalitet det är i plasten.ju billigare fönster desto sämre plast. I europa håller de 15-20 år beroende på hur länge kasetten håller. Det är inte lönt att byta kasett på ett gammalt plastfönster. Därav det bytande som görs i Europa.Miljövidrigt och ekonomiskt förkastligt.  Alu håller ju längre men där uppkommer problemet med att även dessa åldras. Ommålning är besvärligt och industrifärg åldras lika fort som annan färg. även här är det kassett som kostar pengar att byta ut. Alu kräver dessutom massor av energi i tillverkning.
Vanliga dubbelkopplade träfönster. Kan fås i precis vilket utförande som helst. Med lågemissionsglas har de nästan lika bra värde som fönster med kasett. med rätt färgval och underhåll är det nästan obegränsad livslängd. Man byter aldrig material/glas i ett sådant fönster. Finns massor av fönster i hus som är 100 år och äldre.
Alla uträkningar jag sett visar att gamla fönster har bättre ekonomi än nya. Både ur underhåll samt energisynpunkt. Du kan aldrig räkna hem ett fönsterbyte . Endast i det fall det gamla fönstret är oreparabelt finns det anledning att byta. Sedan finns det ju nya träfönster på marknaden med kassett. Nackdelen med dem är att de är målade med vattenbaserad industrifärg=röta. Kasseten håller inte längre i dessa än motsvarande plastfönster. Högsta antal garantiår jag sett är 10. Att jämföra med ett väl underhållet i trä. Mina yngsta fönster i huset är från 20-talet,de äldsta från 1878. Då jag målar mycket fönster har jag varit på byggnader som är betydligt äldre med orginalfönster. Växjö regemente,byggår sent 1800-tal. 1200 fönsterbågar. Alltid målade med linoljefärg. ytterst få reparerade. gransholms herrgård. byggår 1804. orginalfönster ,linoljefärg,aldrig några reparationer pga röta. virestad prästgård,linoljefärg,kärnfriska fönster från 1910. Kan räkna upp fler objekt som jag gjort. Har ett 100-tal o plocka från. Det jag vill visa är att dessa objekt när det gäller fönster inte lämnat några negativa klimatavtryck sedan de tillverkades. Samma trä,samma glas. ny färg var 50-de år. Både ekonomiskt,miljömässigt och utseendemässigt är dessa överlägsna nya.
xlab,du lever en annan verklighet än jag. Jag är i byggbranschen,sitter i bolag,driver företag och dessutom fritidspolitiker med intresse av miljöfrågor. Medlem i byggnadsvårdsföreningen ,en timmerhusförening. föreläsare om äldre material och färg,kursledare inom färgtillverkning,måleri och äldre tekniker. dekorationsmålare.  Jag har lite svårt att ta till mig dina synpunkter då de inte stämmer med verkligheten,lagar,regler och annat. När du dessutom av och till hittar på så blir ju trovärdigheten låg.

Men du.....    dom där andra som inte är av trä är faktiskt underhållsfria  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #59 skrivet: 17 nov-19 kl 17:43 »
För det första finns det inga fönster i gammal modell i något annat material än trä. för det andra väljer jag trä just för att det är enklare att underhålla. underhållsfria material finns inte. Plast: livslängd beror på vilken kvalitet det är i plasten.ju billigare fönster desto sämre plast. I europa håller de 15-20 år beroende på hur länge kasetten håller. Det är inte lönt att byta kasett på ett gammalt plastfönster. Därav det bytande som görs i Europa.Miljövidrigt och ekonomiskt förkastligt.  Alu håller ju längre men där uppkommer problemet med att även dessa åldras. Ommålning är besvärligt och industrifärg åldras lika fort som annan färg. även här är det kassett som kostar pengar att byta ut. Alu kräver dessutom massor av energi i tillverkning.
Vanliga dubbelkopplade träfönster. Kan fås i precis vilket utförande som helst. Med lågemissionsglas har de nästan lika bra värde som fönster med kasett. med rätt färgval och underhåll är det nästan obegränsad livslängd. Man byter aldrig material/glas i ett sådant fönster. Finns massor av fönster i hus som är 100 år och äldre.
Alla uträkningar jag sett visar att gamla fönster har bättre ekonomi än nya. Både ur underhåll samt energisynpunkt. Du kan aldrig räkna hem ett fönsterbyte . Endast i det fall det gamla fönstret är oreparabelt finns det anledning att byta. Sedan finns det ju nya träfönster på marknaden med kassett. Nackdelen med dem är att de är målade med vattenbaserad industrifärg=röta. Kasseten håller inte längre i dessa än motsvarande plastfönster. Högsta antal garantiår jag sett är 10. Att jämföra med ett väl underhållet i trä. Mina yngsta fönster i huset är från 20-talet,de äldsta från 1878. Då jag målar mycket fönster har jag varit på byggnader som är betydligt äldre med orginalfönster. Växjö regemente,byggår sent 1800-tal. 1200 fönsterbågar. Alltid målade med linoljefärg. ytterst få reparerade. gransholms herrgård. byggår 1804. orginalfönster ,linoljefärg,aldrig några reparationer pga röta. virestad prästgård,linoljefärg,kärnfriska fönster från 1910. Kan räkna upp fler objekt som jag gjort. Har ett 100-tal o plocka från. Det jag vill visa är att dessa objekt när det gäller fönster inte lämnat några negativa klimatavtryck sedan de tillverkades. Samma trä,samma glas. ny färg var 50-de år. Både ekonomiskt,miljömässigt och utseendemässigt är dessa överlägsna nya.
xlab,du lever en annan verklighet än jag. Jag är i byggbranschen,sitter i bolag,driver företag och dessutom fritidspolitiker med intresse av miljöfrågor. Medlem i byggnadsvårdsföreningen ,en timmerhusförening. föreläsare om äldre material och färg,kursledare inom färgtillverkning,måleri och äldre tekniker. dekorationsmålare.  Jag har lite svårt att ta till mig dina synpunkter då de inte stämmer med verkligheten,lagar,regler och annat. När du dessutom av och till hittar på så blir ju trovärdigheten låg.

1:a har aldrig sagt något om g:a modeller och andra mat.
2a PVC-fönsrer lämnar inga klimatavtryck, helt återvunen PVC från kemiska ind.
3:dj Dagens träfönster håller inte så länge som 50 år, dom flesta är helot slut efter ca 30 år
4.e Du borde läsa på om färg, om du är så duktig som du säger vet du att ett par lager färg gör fasaden helt tät och man ska inte ha 2 st  täta skick på en fasad.
Vad exakt hittar jag på ?? ta fram den meningen  där jag ljuger!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser