Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa guld?  (läst 2245 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Köpa guld?
« skrivet: 14 apr-19 kl 10:19 »
Frågan är om man ska köpa guld för alla sina pengar, då guldet är i stort sett emunt mot inflationen som jag får till runt 5% om året.
Men det är inte lätt att köpa, då det tas ut enorma avgifter och säljs till överpris om man köper det i fast form.
Eller ska man försöka gå ner till halvtid på jobbet så man får ett mindre överskott, och slipper betala ränta (kallas inflation) till banken på pengar som ligger på banken.
Säg att man har 1.000.000 på banken och inflationen ligger på 5%.
Det betyder att man betalar 50.000kr i ränta till banken årligen.
Hade man haft 0 kronor hade man betalat 0 kronor.
50.000 hur många månadslöner är det?
Den som har 0 kronor kan då bara ledig 2 månader extra från jobbet varje år.
Hörde när man var liten att den som har några miljoner på banken, kan leva på räntan och behöver inte arbeta.
Vilket är en av dom större lögnerna.
Är ganska lätträknat att om några arbetare har sparpengar på sitt konto.
Så räcker det för att en banktjänstemän ska kunna kamma hem en årslön.
Och sitta med sina äckliga fingrar och knäppa (göra ingenting) på ett tangentbord.
Medans andra sliter sig, och slutligen blir offer för sjukvården. (Mer eller mindre långsamt slaktade levande)..

« Senast ändrad: 14 apr-19 kl 10:31 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Köpa guld?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-19 kl 12:13 »
Jag kan inte mycket om ekonomi men detta ser ganska konstigt ut i mina ögon. 5% inflation? Vi ligger på runt 1,8%. Och det är ju inte banken som får de pengarna, det är förlorat värde som ingen får. Tvärtom får du ränta på dina sparpengar, ränta som i bästa fall överstiger inflationen.

Guld kan vara en bra investering men guldpriset är relativt högt just nu. Vänta till det sjunker, om det gör det.

anders_83

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Köpa guld?
« Svar #2 skrivet: 13 nov-19 kl 13:11 »
Nu ett halvår senare är guldpriset uppe på ännu högre nivåer, index uppe på 1450.
Guld som investering är svårt, visst det skyddar mot inflation och många söker sig till guld som placering när det är oroligt på börsen.
Men frågan är om vi kommer få en högre inflation än 2% i framtiden, som det är nu lär det ju bli låg ränta en lång tid framöver. Men man ska aldrig säga aldrig.
Min erfarenhet är att guld är en ganska dålig investering jämför med fastigheter eller aktier. Möjligtvis att du skulle kunna satsa på en guldfond isf. Här hittade jag några tips på bra guldfonder http://placerapengar.nu/guldfonder.

Har man guldsmycken som ligger hemma och skräpar så kan man ju passa på att sälja till guldköpare nu när priset är ganska högt.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Köpa guld?
« Svar #3 skrivet: 13 nov-19 kl 15:35 »
själv investerar jag i fastigheter. utan banklån. ett hus i taget som man sedan hyr ut. det mest lönsamma jag någonsin gjort med tanke på den lilla arbetsinsats man behöver sätta in. Guld i all ära,när det kniper vem köper och för vad?

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Köpa guld?
« Svar #4 skrivet: 13 nov-19 kl 23:10 »
jag tror inte det är värt att ta lån för att köpa guld, men en "vacker" dag så lär det nog vara det såklart, dvs snart innan samhället eller ekonomin kollapsar. dock vet vi ju inte när den dagen är och så är det bra att komma ihåg att det finns en djävulsk fälla i begäret att vilja bli rik och den heliga bibeln förtäljer om det. ©

men att ha besparingspengar i form av guld kan såklart vara värt. papperslapparna vi har idag som de tryckt massa nollor på, eller mynten som de på sin höjd har belagt med ett tunt lager koppar och kallar det guld, dess värde kan givetvis försvinna lika fort som de uppkom.

sen kan jag tipsa om vad jag såg på youtube för någon vecka sedan. de visar hur man får guld till pulver och vätskeform. det påstods i kommentarerna att tullen inte lägger märke till att det är guldpulver och det såg verkligen ut som krossad sten eller koppar på sin höjd , om man tänker på blänkheten. dessutom lär man väl kunna dricka upp vätskan och sen pissa ut det. men det bör man nog passa sig för förresten då det var ganska mäktiga kemikalier de pysslade med.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Köpa guld?
« Svar #5 skrivet: 14 nov-19 kl 05:06 »
är det olagligt att ha guld? varför skulle man smuggla det? inom EU är det dessutom tullfritt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser