Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga Hermelin/Lekatt  (läst 39388 gånger)

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #60 skrivet: 11 jan-12 kl 21:27 »
   Vill man ytterligare tänka på moraliska aspekter, så tycker jag att man kan fråga sej hur pass etiskt rätt det i så fall är att fånga en hermelin (tillåtet enligt jaktlagen om hermelinen vistas på din gårdsplan, annars är den fridlyst) oavsett årstid. Tänk om hermelinen har ungar, som sedan svälter ihjäl i boet då föräldern /föräldrarna flyttats bort ? Hur etiskt är det ? Hermelinens dräktighetstid är 11 månader, så man kan inte alls säga vilken månad i året den har ungar. Tänk på det, ni moralens väktare !  ;)

Från viltfakta.se:

• dräktighet: hos hermelin går det befruktade ägget in i en vilofas efter ett par veckors utveckling och återupptas först efter det att dagarna börjat bli längre nästa vårvinter då äggen fäster (implanteras) i livmoderväggen. Därefter tar fosterutvecklingen 28 dagar. Småvesslans dräktighet omfattar 35 - 37 dagar.

• födsel: ungarna föds i bon som fodrats med hår och fjädrar plockade från bytesdjur. Boet övertas ofta efter ett annat djur som smågnagagare eller kanin och är gärna beläget i något stenröse eller liknande.
• hermelinernas kullar kommer till världen i april - maj eller 22 - 25 dagar efter det att de första bruna hårstråna syns på honans nos. Både pälsbyte och fortplantning styrs av förändringar i dagslängden.


Knappast troligt att den har ungar nu.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #61 skrivet: 12 jan-12 kl 09:47 »
Följer med intresse denna tråd.
 Man lär sig så mycket här.

Var det ngn som såg NORSKA filmen om duvhök.
Nu när vi iaf har en tråd om djur som gillar hönsm.m.
Den var i mitt tycke verkligen sevärd.
Hedemorahöns

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #62 skrivet: 13 jan-12 kl 17:58 »
Attans också!  :)

Jag var in och hämtade fällan som kommit med bussgods i dag.

Tänkte att jag väntar med att rigga den tills vädret lugnat sig lite....det har blåst och drivit kraftigt här i dag....och gör så fortfarande.

Var precis ut en sväng. Hunden sätter nosen i vädret och springer bort till hörnan på lagårn. Alldeles färska hermelinspår. Som dessutom går precis förbi där jag tänkt ställa fällan!  ::)

Jajja.....nu är den iaf utställd och nödtorftigt laddad med det jag hade för handen....lite leverpastej, så får jag väl göra om det i morgon när vädret förhoppningsvis har lugnat sig lite  :)

Räven hade dessutom nyss patrullerat här bakom precis som den brukar.....och två rådjur hade också nyss promenerat över tomten   :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #63 skrivet: 13 jan-12 kl 18:14 »
God jaktlycka.
Hedemorahöns

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #64 skrivet: 13 jan-12 kl 18:16 »
Tack!  :)

...och ja, jag såg den fina filmen/berättelsen om duvhöken :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #65 skrivet: 13 jan-12 kl 19:04 »
Citat från: Levnadsglad
Har en rovdjurssäker hönsgård med nät-tak, nergrävt nät och el-tråd. När de är lösa på tomten, så är antingen jag och/eller min hund ute tillsammans med de (har mycket duvhök här).

Varför skall du då fånga den? Sannolikheten att den tar något är i så fall mycket liten, plus att det är ingen katastrof att mista en höna heller. Låt de vilda djuren leva ifred.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #66 skrivet: 13 jan-12 kl 19:10 »
plus att det är ingen katastrof att mista en höna heller. Låt de vilda djuren leva ifred.

Kanske inte för dig.....men jag älskar alla mina höns och vill verkligen inte mista en enda av de.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #67 skrivet: 13 feb-12 kl 15:40 »
Hur går det har du fått fatt i "odjuret"  ???
Hedemorahöns

Bunnykit

  • Inlägg: 121
    • Hälsingland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #68 skrivet: 16 feb-12 kl 03:21 »
Jag hade höns förut, och en vinter såg jag en hermelin springa runt på gården. Jag blev glad, men precis som du rädd att den skulle ta hönsen då jag vet att de är kapabla att ta både hare och tjäder. Pappa undrade vad jag ville göra, om jag ville kalla in folk vi kände för att fånga den och transportera bort den, men jag sa att vi avvaktar. Vi hade ingen katt just då, så vi hade fått mycket sork, ladan är jättestor och det bodde mycket sork under hönshuset.

Hela vintern hade vi den lilla krabaten där, den sprang till och med i hönsgården, men la aldrig så mycket som en tass på varken ägg, höns eller foder. Den tog dock mycket sork, när man märker skillnaden bara så där, då vet man att man har en polare.

Mitt tipps: Avvakta. Tar den djur, isolera alla tänkbara hål, tar den ännu mer djur, kalla på jägare eller sök hjälp av kommunen där du bor. jag är säker på att man kan levandefånga den och transportera den några kilometer eller några mil bort. Att döda ska vara den ultimata, sista, nödlösningen, och i min åsikt bara om du har välldigt dyrbara djur - genbank eller på annat sätt individ viktiga djur där man inte har råd att förlora fler. Om det är "vanliga" höns, visst fan gör det ont att förlora dem, det är ju ens bäbisar, ens kompisar, men hermelinen har en funktion i vår skog, det har inte hönsen.

Att döda en hermelin, eller vad det nu är för rovdjur, "bara ifall att den get sig på ens egna djur" det är fel metod.  :) jag gillar inte alls när folk gör så.

Och för den inte så humana åsikten att det är helt ok att dränka djur - jag har nästan druknat, jag har sett djur drunkna/vara nära att drukna, och det är en JÄVLA panik man har, för man är medveten om att man kommer dö om man inte får luft, och man kämpar, kämpar, kämpar för att få det, och känner hur tiden bara försvinner, paniken bara blir värre, och till slut bränner det allt syre man hade i sig.

Det är ett HEMSKT, och SJUKT sätt att döda djur på, det finns SKÄL till att det är straffbart med fägelse i sverige, och det är inget man ska överväga! En yxa och hugga av huvudet/nacka djuret hade varit mycket mer humant om det är ett så litet djur och man måste döda det. Föredraget över allt är skjutvapen.

Kan man inte döda djuren med deras minimala lidande i åtanke då har man ingen rätt att jaga. Då är det daggs att kalla in andra som gör det år en. Jag är shockad att någon ens försöker försvara den tortyren av djur -_____-
« Senast ändrad: 16 feb-12 kl 03:38 av Bunnykit »

 

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #69 skrivet: 14 okt-16 kl 12:21 »
lekatter är ena lustiga ena små som bara den men de finns flera fall där dem försökt ta fullstora tjädertuppar ( med olika lyckade utgångar) så fara för fjäderfän är dem absolut ;) men vad ni kan göra är att köpa en vanlig råttfälla modelstörre dvs gamla modelen som ni sedan bygger en låda till där lekatten kan sticka in huvudet garanterad död lekatt ;) annars köp minkfällor ^^ angnas med att lägga fjädrar och blodskvättar i lådan och llite runt i kring och själva fällan kan betas med en räka eller något ^^
tänkare och älskare

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #70 skrivet: 15 okt-16 kl 10:51 »
Vet inte hur långt i från mig ni bor (Jag är också i Ångermanland nu när jag arbetar, trots min signatur), men Om det är en levandefälla så kan jag flytta den till mina föräldrar lång, långt härifrån, de har inga höns nu och vill bli av med sorkar som gnager på rötterna till äppelträden.  :)

Alla katter kan duktigt slänga sig i väggen, det finns inga bättre råttfångare än hermeliner!  :)
Så jag räddar den gärna!

(Dock är de inte vidare bra att ha nära fåglar, kaniner och liknande då de tar i princip allt sådant, oavsett storlek på några sekunder...)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser