Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Alternativ till duk för att nattäcka  (läst 2185 gånger)

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Alternativ till duk för att nattäcka
« skrivet: 28 apr-11 kl 08:12 »
Hej!

Nu är amatörodlaren igång. Har anlagt två odlingsytor och en stor, djup låda med massor av hästskit i botten och jord ovanpå. Nu är jag ohyggligt ivrig att köra igång, men här, vid norra delen av Höga Kusten, är det fortfarande nattfrost, trots sommartemperaturer på dagarna. Det vore ju ypperligt att ta tillvara på det härliga vädret och köra igång någonting i alla fall*otålig*

Det jag egentligen undrar är; Vad annat än duk kan man täcka över på natten med? Jag har läst granris, men gör inte barr marken sur? Under tall och gran växer ju inte mycket.. I hagen går gödselmaskiner, så hästskit har jag i överflöd, men det är ju ett himla meck och flytta skit fram och tillbaka morgon och kväll.

Någon som har något tips, för nu vill jag börja odla i min stora låda i alla fall!
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Alternativ till duk för att nattäcka
« Svar #1 skrivet: 28 apr-11 kl 08:52 »
http://www.hemmakanalen.se/1.1584374/2010/04/06/sa_gor_du_bosses_varmbank

Det är kanske vad du menar? För OM du skulle täcka med hästskit blev det nog "för bra".
Värme underifrån och skydd på ovansidan.
Jag har transparenta plastpresenningar med glasfiberarmering. Fått gratis på byggen. De slänger den
efter en användning.
Du kan täcka med lakan, halm, vad som, men det är ju pilligt att ta på varje kväll, och av varje morgon. Profsodlare har jättedukar som blåser av ibland.. då kan de hittas en bit bort för flitiga återanvändare. Motorvägen utanför Lund tex. Fast det är ju lite långt för dig och inget att vänta på..

Ta vad du har!!!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Alternativ till duk för att nattäcka
« Svar #2 skrivet: 28 apr-11 kl 13:02 »
Tack för svaret, Tinna :)

Jo, det känns så dumt att köra tio mil fram o tillbaka till stan för att köpa någonting som jag kanske redan har hemma.. jag har förvisso mycket gammalt hö, men jag är allergisk. Har för mig jag sett en stor plast någonstans på gården som är vit på ena sidan och svart på den andra. Det kanske duger då de endast ska ligga där under frostnätterna.

Tack igen!
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser