Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till avmaskning  (läst 1414 gånger)

Skogssus

  • Inlägg: 13
    • Uppland
Alternativ till avmaskning
« skrivet: 10 okt-11 kl 15:42 »
Hur gör ni som har får och inte vill använda avmaskningsmedel?

Vad är bra sätt att förebygga angrepp, "välkomstbete" för lammen, sam/växelbete med andra djurslag, bete på vallåterväxt mm. Har hört att man kan ha vissa arter i höt som motverkar parasitangrepp, någon som har erfarenhet?

Skogssus

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Alternativ till avmaskning
« Svar #1 skrivet: 10 okt-11 kl 17:00 »
Kärringtand o cikoria är vanliga i förebyggande syfte i grovfodret.
Se också till att det finns löv: framförallt asp, sälg, ask, pil i beteshagarna. På naturbeten finns en större artrikedom än i direkt åkermark. Välkomstbete är bra, även växelbete, inte för många djur på för liten yta. Gärna en "ren" hage till lammen vid avskiljning. Inte för fuktiga marker (kan vara svårt ett sånt här år).

Se till att lammen får dia tillräckligt länge, det underlättar och ger dem bättre resurser att klara sig själva. Tackor som ofta drabbas av parasit/magproblem, slå ut dem. Behåll inte lamm som växer dåligt.

Ja, det var några tips.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Alternativ till avmaskning
« Svar #2 skrivet: 10 okt-11 kl 18:28 »
Jag har skaffat fåren för att växelbeta med mina hästar nu när jag "fick" nya beten, jag kommer försöka vara stenhård en sommar ett djurslag per hage.

Sen om träckprov visar mask och vid import av nya djur då avmaskar jag för att inte importera problem, jag hoppas att jag lyckas att få väldigt låga halter mask på mina beten på detta sätt både för får och häst.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser