Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hantverk av kaninskinn  (läst 5053 gånger)

Bergbo

  • Gäst
Hantverk av kaninskinn
« skrivet: 26 feb-07 kl 18:38 »
Hej! Jag har funderat på att bereda kaninskinn och använda dem på olika sätt. Finns det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter? Någon som har sytt ihop skinn till en värmande pläd? Åkpåse till barnvagnen? Fodrat och kantat kläder? Är skinnen hållbara?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hantverk av kaninskinn
« Svar #1 skrivet: 28 feb-07 kl 10:07 »
Jag har sytt en pengapung av överblivet skinn (från ett ungdjur vars päls bara var delvis användbar)

Det finns en bild på www.alternativ.nu/skanetraff men den syns dåligt.

Den är både användbar och prydsam.

Nästa projekt är att sy en liten "handväska", en väst och inomhustofflor.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Shadow

  • Gäst
Re:Hantverk av kaninskinn
« Svar #2 skrivet: 02 mar-07 kl 09:13 »
Jag har använt kaninskinn till lite av varje i mitt hantverkande!
Kantat mössor o även fodrat några hättor, lock till skinnväskor. Något som var uppskattat var s.k. pulsvärmare! Ylletyg eller tunnt tovad ull utanpå och varm o gosig kaninpäls inuti.
Jag håller även på med ett "fälltäcke" med kaninskinn istället för fårfällar som jag hoppas bli färdig med till marknadssäsongen börjar!

Shadow

icko

  • Inlägg: 138
    • Skåne
    • Ickos
Re:Hantverk av kaninskinn
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 13:20 »
Hejsan Shadow!
jag undrade bara hur de gick med "fälltäcket".........nyfiken

                                   
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Shadow

  • Gäst
Re:Hantverk av kaninskinn
« Svar #4 skrivet: 02 apr-07 kl 15:55 »
Har kommit halvvägs med fälltäcket! Lägger in bilder på min hemsida så fort jag blir färdig!
Men... i förrgår lade min digitalkamera bara av...  :-\
Liiite småfrustrerande nu när marknadssäsongen närmar sig o anmälningstiderna börjar gå ut.... meeen, men... Det ordnar sig säkert!

Shadow (www.freewebs.com/evendim_hantverk)

Shadow

  • Gäst
Re:Hantverk av kaninskinn
« Svar #5 skrivet: 23 maj-07 kl 21:38 »
Har nu fått igång min kamera, så bild på fälltäcket kommer inom en snar framtid!

Shadow

Ostschnitzeln

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Re:Hantverk av kaninskinn
« Svar #6 skrivet: 15 aug-07 kl 18:49 »
Blir det väldans tjockt om man fodrar med kaninskinn? Typ ylletug och kaninskinn, blir det så att det känns klumpigt att ha på sig, och går det göra knapphål genom både kaninen och yllet och ändå få det att funka och vara snyggt?

Shadow

  • Gäst
Re:Hantverk av kaninskinn
« Svar #7 skrivet: 17 aug-07 kl 17:24 »
Nej, det blir inte väldans tjockt om man fodrar ylle med kaninskinn. De är så tunna o lätta  att sy i! Inga problem alls att göra knapphål rakt igenom alltihopa!

P.s.
Har ju totalt glömt bort att ta kort på mitt "fälltäcke"..... :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 4 användare
Stengrim, LimJans, Hans Hultén, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser