Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Murstocken sjunker, riva den?  (läst 754 gånger)

mib

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
Murstocken sjunker, riva den?
« skrivet: 18 aug-23 kl 09:39 »
Jag har ett äldre hus med två våningar. Murstocken står på marken under huset (djup torpargrund /plintgrund typ) och det är sandbotten under. Marken sluttar en del.
För ca 25 år sedan sjönk murstocken och sprack på några ställen. Sedan har det varit rätt oförändrat. Jag köpte huset för 3 år sedan, nu har det blivit värre rätt fort.
Jag har fått rådet att knacka ned hela murstocken - finns det någon här med erfarenhet eller kunskap om detta? Det är oklart hur mycket av golvbjälklagen som sitter fast i murstocken men den har ändå fått golven att luta eftersom murstocken liksom har sjunkit framåt/nedåt i marklutningens riktning.
Behöver verkligen hjälp!
/Mia

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Murstocken sjunker, riva den?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-23 kl 10:17 »
Dåliga murstockar kan ibland räddas genom att trä i ett stålrör. Jag har en stålslang i min för att den skulle bli gokänd.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: Murstocken sjunker, riva den?
« Svar #2 skrivet: 18 aug-23 kl 12:42 »
Det här är nog värre än att ett rör i skorstenspipan skulle rädda murstocken. Låter som om marken rört sig, förmodligen genom olika vattennivåers påverkan.

Jag skulle nog göra som föreslaget. Man reglar av först (eller gör en provisorisk avbärning) innan man plockar ner murstocken. Sedan sätter du in en stålskorsten (egenbygge eller färdig) om du vill kunna fortsätta att elda. På så sätt kan huset fortsätta att röra sig utan att skorstenen rör sig i annan takt.

Lite oroväckande att det rör sig snett dock. Kolla gärna med någon geolog så du inte råkar ut för skred.

mib

  • Inlägg: 3
    • Jämtland
SV: Murstocken sjunker, riva den?
« Svar #3 skrivet: 18 aug-23 kl 14:10 »
Dåliga murstockar kan ibland räddas genom att trä i ett stålrör. Jag har en stålslang i min för att den skulle bli gokänd.

Tack för svar men tyvärr - det är husets rasrisk som är min oro. :)

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Murstocken sjunker, riva den?
« Svar #4 skrivet: 18 aug-23 kl 14:33 »
med dagens sjunkande grundvattennivåer så rör sig marken mer än förr. Nu börjar ju även fenomenet slukhål bli mer vanligt även i Sverige. Oroande är dock att äldre hus som står på pålad mark (då träpålar) börjat röra sig då grundvattnet sjunkit o pålarna börjar röta. Du bör ta råd av erfaren byggare. Att försöka stabilisera skorstenen kostar nog mer än det smakar. Enklaste o billigaste är troligen att montera ner bef. murstock och om du har behov av skorsten göra som drängen skriver,montera en ny av stål som väger betydligt mindre. Att den lutar betyder just att underlaget gett sig mer på ena sidan. Oroande med det är att om det är så att huset står i en sluttning och lutningen följer den kan också grunden o övriga huset påverkas. Även här bör man undersöka så det inte är en generell rörelse på hela sluttningen precis som drängen föreslår. kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller. Det kan annars bli väldigt dyrt.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Murstocken sjunker, riva den?
« Svar #5 skrivet: 18 aug-23 kl 21:00 »
En del murstockar som står på sandmark har sjunkit pga djur (t ex grävling eller räv) som har grävt gångar under dem. Det är inte säkert att det är grundvattnet man ska skylla på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 2 användare (1 dolda)
fylgja

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser