Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min höna är borta  (läst 2541 gånger)

M

  • Gäst
min höna är borta
« skrivet: 18 apr-05 kl 21:05 »
Hejsan!
Jo, det är så här att min höna är borta. För en dag sen så försvann hon och var borta flera timmar men sen kom hon tillbaka. Nu idag när jag skulle stänga in dom för natten så var hon borta igen  :o kan det vara så att hon ligger och ruvar någonstans  ??? fast jag tycker ändå att det är konstigt eftersom hon hade gått in för natten självmant igår och satte sig på pinnen, skulle hon ha lagt ägg så borde hon väl inte lämna dom så länge....eller....
Jag är nybörjare vad det gäller höns så snälla jag behöver lite råd.

Hönsmor

  • Gäst
Re:min höna är borta
« Svar #1 skrivet: 18 apr-05 kl 22:16 »
Hejsan:-)
Det är mycket möjligt att hon ruvar, men du borde ha märkt att hon ändrat betende, kluckat,burrat upp sig och varit lite stökig??
MVH
Johanna

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:min höna är borta
« Svar #2 skrivet: 19 apr-05 kl 07:34 »
Det skulle kunna vara så att hon ska till att ruva men ännu inte har lagt tillräckligt antal ägg så nu håller hon på att värpa upp ett lämpligt antal på den plats hon valt ut och då hon tycker det är lagom lägger hon sig.
Du kan ju prova att smyga på henne, men det är svårt för de är väldigt vaksamma då de lägger äggen någon annan stans än i redena, för att se vilket ställe hon valt. Då får du chansen att se om det är ett bra och säkert ställe hon valt. Om det är det kan hon ju få ligga kvar där och du håller reda på vilken dag hon försvinner helt , för utom att komma fram en stund och äta, så du vet när kycklingarna kläcks. Efter 21 dagar kan du då ta en korg och hämta in mamma med barn till hönshuset.
Lycka till.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

 

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:min höna är borta
« Svar #3 skrivet: 19 apr-05 kl 10:06 »
Hej!
Som någon skrev kan det vara svårt att hitta det "gömda redet" då hönan är försiktig när hon går dit för att inte avslöja vart det är. Ett knep man kan använda sej av är att vänta med att släppa ut hönsen på morgonen ett tag. Till slut kommer hon att desperat springa efter stängslet eller om du har dem inne kanske efter väggen där öppningen är, eftersom hon vill ut till sina ägg. Då kommer hon att ha så bråttom att hon springer raka spåret dit och det är lätt att följa efter. Brukar fungera bra. Sen är det bara hoppas att hon valt ett bra ställe för sina ägg så hon ocks kan få ligga och ruva på den plats hon valt. Är det inte det kan du behöva flytta henne och äggen när hon ligger och verkligen är "sur". Lättast att flytta dem på kvällen. Hönorna brukar sedan acceptera att ligga där hennes ägg är om det är ett bra iordninggjort rede lite avskilt från de andra.
Lycka till!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser