Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överbliven surdeg?  (läst 9574 gånger)

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
Överbliven surdeg?
« skrivet: 25 mar-13 kl 12:55 »
Håller på med mina första egna surdegar och har snabbt kommit fram till att det blir mycket surdeg. Har kommit fram till att man antingen bara matar på en gång i veckan eller vid bak och då tar ut det man behöver. Vilket i mitt hushåll skulle betyda att surdegen skulle bli större och större och STÖRRE. Eller så använder man sig av metoden att om det inte blir bak så häller man ut allt utom en skvätt varje vecka och matar upp så man alltid har en lagom klimp i kylen att starta upp vid bak. Något som tilltalar mig.

Det som inte tilltalar mig är att jag varje vecka jag inte bakar ska hälla ut mat. Jag slänger inte något ätligt och då ha som system att slänga något vill jag inte. Tipsen på nätet är att frysa eller torka, men jag ser inte det som en lösning eftersom jag då bara kommer att bygga upp ett lager med något som inte kommer att gå åt.

Så frågan är om man kan göra något annat än att baka bröd på surdeg?

DrömmarenAlex

  • Inlägg: 43
    • Värmland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-13 kl 13:40 »
Inte svar på din fråga men..

Hur mycket matar du? Om du bakar regelbundet varje vecka ungefär lika mycket så ska det ju i princip gå runt. Går det lite längre tid innan bak så ska det tydligen gå med en glasburk som ställs kallt. Hur länge det går att spara så vet jag inte, men testa. Men att du ska hälla bort en del förstår jag inte, annat än vid enstaka sällsynta tillfällen. Eller bakar du på exakta mått av surdeg?

Bakar på surdeg i perioder med blandade resultat..
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 13:52 av DrömmarenAlex »

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-13 kl 14:55 »

Det är just det att jag inte bakar regelbundet, men om jag förstått det rätt så vill surdegen ha mat ca en gång i veckan och om jag då inte bakar på några veckor så kommer surdegen antingen bli megastor eller så måste jag hälla av lite.
Är ju precis i startgroparna, men har för mig att receptet jag går efter tycker man ska mata med 2 msk (mjöl)/vecka och ungefär lika mycket vatten.

Har inte kommit så långt så att jag börjat baka, men misstänker att jag inte kommer vara så noga med måtten eftersom jag gör det mesta på en höft.  ;D

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-13 kl 19:57 »
Det går bra att torka surdegen. Så gör vi.


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #4 skrivet: 25 mar-13 kl 19:59 »
Man kan även använda betydligt mycket mer surdeg än vad som står i recepten, om man matat upp surdegen för mycket och vill göra av med mer surdeg. Då kommer den ju till nytta. Har man höns eller ankor kan man mata dem med överskottet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #5 skrivet: 26 mar-13 kl 13:22 »
Det går bra att torka surdegen. Så gör vi.

Torkar ni då all och sparar för att väcka till liv eller har ni både torkad och en surdeg i kylen?

Tänkte att om man har i kylen och matar och torkar efterhand så blir det ju bara mer och mer torkad. Men man kanske kunde förvara en lite del torrt och skippa kylförvaringen. Speciellt under perioder jag inte bakar så mycket.

Kanske skulle fungera.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #6 skrivet: 26 mar-13 kl 13:26 »
Man kan även använda betydligt mycket mer surdeg än vad som står i recepten, om man matat upp surdegen för mycket och vill göra av med mer surdeg. Då kommer den ju till nytta. Har man höns eller ankor kan man mata dem med överskottet.

Tyvärr skulle nog hyresvärden (bor i lägenhet) inte gilla höns och ankor på balkongen. Själv skulle jag inte ha något emot höns, men hyresvärdar är ju så kinkiga.  ;)

Att ha i mer surdeg är ju inget problem. Men problemet för mig är att jag är så attans oregelbunden och maken gillar nog inte att jag fyller hela kylen med surdeg tills jag ev får lust att baka.  ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #7 skrivet: 26 mar-13 kl 13:30 »
Annonsera här på alternativ, och skänk bort överskottet. Eller skaffa mer regelbundna bakvanor, hembakt bröd är ju överlägset  :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #8 skrivet: 26 mar-13 kl 13:33 »
Verkar inte vara någon som vet så mycket om alternativa surdegs användningar.

Fick i alla fall en klick surdeg över när jag försökte mata igång min första och den var sur och smakade bra, men ville inte bubbla som den ska. Troligen gammalt mjöl. Tog denna slatt och gjorde pannbröd.

Ca 100 g surdeg
100 g vatten
Vetemjöl och rågmjöl till lagom konsistens
½ tsk salt
½ tsk bakpulver

Blandade ihop, delade i 8 bitar, plattade ut och stekte.

Kan bli ett sätt att göra av med en slatt surdeg. Vet dock inte hur det blir om man har en mycket aktiv surdeg. Återstår att se. Brödet blev gott och det passar bra för mig att göra när jag inte har planerat att baka. Dottern tyckte det var smaskens också. Jag åt till lunch med pannbiff och groddar och hon med smör till mellis.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #9 skrivet: 26 mar-13 kl 13:35 »
Du kan säkert koka gröt på surdegen också. Rågmjölsgröt är ju gott. Jag har inte provat att använda surdeg till detta, men kan tänka mig att det blir gott.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #10 skrivet: 26 mar-13 kl 13:36 »
Annonsera här på alternativ, och skänk bort överskottet. Eller skaffa mer regelbundna bakvanor, hembakt bröd är ju överlägset  :).

Regelbundna bakvanor är det som står högst upp på listan. Jag gillar ju inte köpebröd, får oftast ont i magen av all denna jäst de häver i.

Men att skänka bort är ju också ett alternativ eller byta mot ett ägg eller två.  ;D

Kan man skicka med posten?

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #11 skrivet: 26 mar-13 kl 13:37 »
Gröt måste provas. Rågsurdegsgröt med lingon kanske vore något.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #12 skrivet: 26 mar-13 kl 15:54 »
Jag brukar ställa min surdeg i kylskåpet tills dagen innan jag ska baka. Då tar jag ut den och matar den och efter 24 timmar kan jag baka på den. Efter bakningen så matar jag den och ser till att den kommer igång och så in i kylskåpet. Det är ju bara att mata så att den blir så stor att du använder det mesta av surdegen när du bakar. Jag brukar ha min i en gammal honungsburk i kylskåpet. Har gjort så i flera år, inga problem. Den klarar sig i kylskåpet utan att jag matar den i flera månader. Om jag lämnat den länge så brukar den vara lite trög, men efter två matningar med 12 h imellan är den pigg igen.

Lycka till,
Jacob

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #13 skrivet: 26 mar-13 kl 16:24 »
Ja, jag har ju hört att den måste matas 1 gång i veckan och jag såg framför mig ett monster som bara växte och växte när jag inte hade tid att baka. Men kan den klara sig i månader utan mat så lär den ju inte växa sig över huvudet på mig.  ;D

Får prova mig fram.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #14 skrivet: 27 mar-13 kl 14:14 »
Torkar ni då all och sparar för att väcka till liv eller har ni både torkad och en surdeg i kylen?

Tänkte att om man har i kylen och matar och torkar efterhand så blir det ju bara mer och mer torkad. Men man kanske kunde förvara en lite del torrt och skippa kylförvaringen. Speciellt under perioder jag inte bakar så mycket.

Kanske skulle fungera.

Vi blandar lite (någon matsked kanske) surdeg med så mycket rågmjöl att det blir torra klumpar. Jag brukar smula det och dottern brukar göra tunna plattor. Det hela får torka några dagar i rumstemperatur och sen förvarar vi det i en glasburk. Det tycks hålla nästan hur länge som helst.

När vi ska baka häller vi lite ljummet vatten på det torra, låter det stå till följande dag då det lösts upp. och börjar sen mata, morgon och kväll. Så håller vi på någon dag tills vi tycker det är tillräckligt. Tar undan lite och torkar och bakar bröd  på resten.

Inte så exakt eller vetenskapligt, men det funkar bra. Ursprungsroten lär ska ha varit från 40-talet om jag minns rätt.

Förr så lät man ju också degen torka i degtråget och väckte upp det igen när man skulle baka!

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #15 skrivet: 03 apr-13 kl 23:09 »
Jag har aldrig tänkt på att man kan ha surdegen i matlagningen till annat. Såklart man kan. Jag skall nog ta och testa ha i litet i mina morots- eller potatisbiffar. Säkert jättegott att steka med litet syrligare arom.

Jag matar inte min surdeg så ofta som 1 gng/v. Snarare oregelbundet varannan - till var fjärde vecka. När den står i kylen är den ju lågpresterande.

Torkat har jag provat. Jag brer ut litet tunt på en platt skål eller fat på kvällen och det var torrt på morgonen. In i en plastburk och sen kan man testa när man vill. Jag tycker det är ganska lätt att få igång från dom torra flagorna som blir. Lättare än om man har en trilskande suris. Har man torr reservstart att ta till så behöver man inte krångla. Jag sparar numera alltid torrportioner på surisar som jag tycker är extra goda. Vet inte om det egentligen är någon skillnad, men det gör ju inget. Huvudsaken man har en reserv.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #16 skrivet: 09 jul-13 kl 08:07 »
Jag har två små. En i kylen o en framme. Den som är framme får mat morgon o kväll o används till bröd. Den i kylen används till våfflor. Varje helg byter de plats :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Vigge55

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #17 skrivet: 07 apr-14 kl 13:13 »
Man spar en 1
Dl surdeg till nästa bak från degen du blandat i surdeg för att baka, ta bort 1 dl när det jäst 12 tim o lägi kylen till nästa bak

trashtotreasure

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #18 skrivet: 28 apr-14 kl 22:31 »
Ja surdeg klarar sig läääänge i kylskåp såvida burken är ren, och blir det mycket håller jag med om att man bara häller i mer i degen och minskar lite då degvätskan, kan bara bli godare.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #19 skrivet: 07 maj-14 kl 23:25 »
Nu för tiden blir det ganska regelbundna bak, men innan blandade jag i överskottet i gröt, tortillas, pannkaks- och våffelsmet eller bara stekte överbliven vetesurdeg i smör och åt med glass och honung. Rekommenderas!

seni

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #20 skrivet: 08 maj-14 kl 11:10 »
Surdegen kan du förvara länge i kylskåpen och mata efter behov- som de andra redan skrivit. Jag bakar bröd sen flera år och det hände bara en gång att jag måste slänga surdegen - knappt ett år efter första matande. Lukter den som "fotsvett"  eller gammal ost  :-\ är det dags att börja om igen.

Solsidans gumma

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Överbliven surdeg
« Svar #21 skrivet: 10 maj-14 kl 17:16 »
.
Jag brukar  frysa 9 delar av degen och baka på del 10. Jag kasserar ingen deg. När dom frysta är slut gör jag ju ny och fryser in.
]

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #22 skrivet: 29 jun-14 kl 15:03 »
Jag fryser in överbliven surdeg. Det går alldeles utmärkt.
Jag bakar mycket oregelbundet. När jag har tid en dag bakar jag rejält - hela dagen. När ugnen ändå är uppvärmd och köket tillstökat - bara att köra på. I god tid före min bakdag tar jag upp min surdeg ur frysen, låter den tina och matar upp den. Det tar några dagar för den att komma igång. Sedan är det bara att baka. Jag mäter inte så noga, häller i en slatt. Resten åker ner i frysen igen.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser