Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Botulism  (läst 65690 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Botulism
« Svar #40 skrivet: 01 jul-13 kl 13:01 »
Botulinum är ju ett gift och har väl inget med själva konerveringen att göra - jag menar att tex flugsvamp slulle inte bli ofarligt för att man använder konserveringsmedel vid tillredandet?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Botulism
« Svar #41 skrivet: 01 jul-13 kl 14:06 »
Det finns inga konserveringsmedel som stoppar bakterietillväxt men som ändå är ofarliga att äta! I princip skulle det vara bredspektrumsantibiotika, men dels är det inte nyttigt dessutom är det inte heller stabilt för långtidsförvaring av konserver. Man kan autoklavera eller stråla, det är de enda helt säkra alternativen. Det utvecklas många andra metoder där man använder mikrovågor, UV-ljus, ozon och en massa annat, och de fungerar ofta bra som en sorts pastörisering, där de avlivar de flesta växande bakterier, men de har sällan någon effekt på bakteriesporer!

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #42 skrivet: 01 jul-13 kl 23:46 »
Botulinum är ju ett gift och har väl inget med själva konerveringen att göra - jag menar att tex flugsvamp slulle inte bli ofarligt för att man använder konserveringsmedel vid tillredandet?

nä det begrep till o med jag, nog mer du inte begrep vad jag skrev! ;) fattar säkert alla normaltbegåvade att man inte kan ta tex flugsvamp och få den ätlig med konserverings medel!!! Men efter som det heter att tex söt sylt konserveras naturligt av sockret eller tex att inlagd gurka i ättika skulle ha en inverkan att botulism inte kan växa i o med det är en SÖT SUR eller SALT miljö, så va det mer i upplysningssyfte eftersom många undrar hur det egentligen ligger till!! fattar väl vem som du inte tex kan ta ruttet kött och tillsätta konserveringsmedel så det blir tjänligt igen !!!  men läser man på alla burkar så finns det ju konserveringsmedel i ALLT idag, men lönlöst försöka förklara för vill man inte haja så vill man inte ! ;) varför har man då tex konserveringsmedel i konservburkar om det inte gör nån som helst nytta?? därav frågan OM det finns något att ta till för dom som är oroliga!! Sen ibland, man läser här om det så kan det fattas som att allt innehåller butolism sjuka i dag ät o dö som flugor!!  är ju samtidigt märkligt då att i alla böcker om konservering hemma som är tryckta 20-30-40 50 tal säger det skall räcka med si o så, sen ser man här nä går bara med stora apparaturer  och det måste stå kallt under 3 grader så en sida skriver man, ja man behöver inte ens ha det kallt, kan förstå att en del blir lite förvirrade av olika infon? för inte dog väl alla som konserverade saker förr? man kan få den bilden att folk på landet ramla ihop länsvis för allt man gjorde vatt rena dödsbomberna!! Ja troligen dog säkert nån, men dock inte hela kommuner!!! ser att Kurt åtminstone hajade hela poängen ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Botulism
« Svar #43 skrivet: 02 jul-13 kl 10:08 »
nä det begrep till o med jag, nog mer du inte begrep vad jag skrev! ;) fattar säkert alla normaltbegåvade att man inte kan ta tex flugsvamp och få den ätlig med konserverings medel!!! Men efter som det heter att tex söt sylt konserveras naturligt av sockret eller tex att inlagd gurka i ättika skulle ha en inverkan att botulism inte kan växa i o med det är en SÖT SUR eller SALT miljö, så va det mer i upplysningssyfte eftersom många undrar hur det egentligen ligger till!! fattar väl vem som du inte tex kan ta ruttet kött och tillsätta konserveringsmedel så det blir tjänligt igen !!!  men läser man på alla burkar så finns det ju konserveringsmedel i ALLT idag, men lönlöst försöka förklara för vill man inte haja så vill man inte ! ;) varför har man då tex konserveringsmedel i konservburkar om det inte gör nån som helst nytta?? därav frågan OM det finns något att ta till för dom som är oroliga!! Sen ibland, man läser här om det så kan det fattas som att allt innehåller butolism sjuka i dag ät o dö som flugor!!  är ju samtidigt märkligt då att i alla böcker om konservering hemma som är tryckta 20-30-40 50 tal säger det skall räcka med si o så, sen ser man här nä går bara med stora apparaturer  och det måste stå kallt under 3 grader så en sida skriver man, ja man behöver inte ens ha det kallt, kan förstå att en del blir lite förvirrade av olika infon? för inte dog väl alla som konserverade saker förr? man kan få den bilden att folk på landet ramla ihop länsvis för allt man gjorde vatt rena dödsbomberna!! Ja troligen dog säkert nån, men dock inte hela kommuner!!! ser att Kurt åtminstone hajade hela poängen ;)
Mitt inlägg var en reflektion på ett tidigare inlägg och inte ett påstående. Ruttet eller skämt kött är ju inte giftigt utan mer eller mindre oätligt och det är väl en viss skillnad?
Och visst konserveras sylt med socker men då måste det vara tillsatt och i tillräcklig mängd annars kommer sylten att börja mögla ett tag efter att du öppnat burken.
Och visst konserverade man förr i stugorna utan att avlida av innehållet men jag tror inte heller att man var så medveten om vilka presumtiva faror som fanns och bekymrade sig säkert mindre än vad vi gör som kan ta fram information om allt. Ett exempel på detta, säkert för många okända spädbarnsbotulism som beror på att det späda barnet inte har färdigutvecklade och potenta tarmbakterier.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Artikel: Botulism
« Svar #44 skrivet: 02 jul-13 kl 10:37 »
Ett tiotal fall på typ ett trettiotal år i ett land på ca 8 miljoner pers som ätit betydligt mer konserverat för tjugo år sen än nuförtiden.... Storm i vattenglas??
Det här är ju tidningshysteri. Självklart bör man tex ha nog mycket salt vid torkning av kött, men att göra en så stor sak av något så ovanligt är lite ologiskt tycks det mig.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #45 skrivet: 02 jul-13 kl 12:13 »
Förr så skrevs det i de flesta böcker som talade om att konservera kött att köttet skulle vara helt färskt och att det skulle skäras rent från omkringliggande kött , så man fick en helt ren innerkärna som gick til konserver . Sedan så hängdes inte det köttet som skulle konserveras utan man konserverade direkt efter slakten . Vid hängningen så startar ju nedbrytningen alltså köttet börjar ruttna , det är ju det som gör det mört .

Och då får man ju in bakterier i det köttet som man konserverar vilket kunde vara riskabelt .

Idag så är det inte mycket kött som hängs på gammalt vis utan man mörar det på andra vis istället .

Dessutom så hade men vetskapen om att köttet behövde kokas upprepade gånger dagarna efter varandra så att säga att man inte hade koll förr är att ta i . Man hade kanske inte full koll på det här med bakterier men det var inte så noga utan man hade koll på hur råvarorna skulle behandlas för att vara tjänliga som föda .

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Botulism
« Svar #46 skrivet: 02 jul-13 kl 12:52 »
Ett tiotal fall på typ ett trettiotal år i ett land på ca 8 miljoner pers som ätit betydligt mer konserverat för tjugo år sen än nuförtiden.... Storm i vattenglas??
Det här är ju tidningshysteri. Självklart bör man tex ha nog mycket salt vid torkning av kött, men att göra en så stor sak av något så ovanligt är lite ologiskt tycks det mig.

Ja visst är det så, även farligheten hos t ex  Yersinia pestis och Variola vera är klart överdriven, vad jag vet så har vi inte haft ett enda fall de senaste 30 åren i Sverige.

 

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #47 skrivet: 03 jul-13 kl 11:20 »
Så sent som igår läste jag om ett fall av botulinumtoxin, i rökt sik, tror jag det var.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Artikel: Botulism
« Svar #48 skrivet: 03 jul-13 kl 12:51 »
Kurt, Det är ju kul du har hittat de latinska namnen för pest och smittkoppor på google.
Din poäng är dock bra, bara inte åt det håll du menade.
Jag påstod aldrig att botulism är ofarligt. På samma sätt som smittkoppor och böldpest så är det ju livsfarligt, men på samma sätt som dom är det så grymt ovanligt att det är ologiskt att vara rädd för det och göra det till en jättestor sak.
Går du runt och är jätterädd för att en Y. Pestis smittad råtta ska komma med i en bananlåda från angola med? Det vore ju jätteallvarligt om det hände och den spred pest här (förutom att vi nu har antibiotika men..)

Nettus, det ÄR ju just det fallet som väckt vattenglas-stormen den här gången.

Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Artikel: Botulism
« Svar #49 skrivet: 04 jul-13 kl 03:56 »
Jag vet inte vart du har läst mikrobiologi, jag hoppas att det inte är på något svenskt universitet, för då skulle jag ju få skämmas för mina kollegor!

Skall du bedöma risker, så kan du inte relatera till storleken av befolkningen utan till hur många som i detta fall torkar kött utan nitrit, eller gör inkokningar. Och eftersom det är extremt ovanligt så är det ju inte heller konstigt om det sker få fall

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Artikel: Botulism
« Svar #50 skrivet: 04 jul-13 kl 06:57 »
Ett tiotal fall på typ ett trettiotal år i ett land på ca 8 miljoner pers som ätit betydligt mer konserverat för tjugo år sen än nuförtiden.... Storm i vattenglas??
Det här är ju tidningshysteri. Självklart bör man tex ha nog mycket salt vid torkning av kött, men att göra en så stor sak av något så ovanligt är lite ologiskt tycks det mig.
Speciellt när det dör fler i trafiken, alkohol, tobak om året.   ::)   det e fan livsfarligt att leva helt enkelt.

Men visst man kan inte ta riskerna med en klackspark dom finns där och konserverar man på fel sätt så ökar risken betydligt.   Därför skall man hålla god hygien, salta och koka länge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #51 skrivet: 04 jul-13 kl 08:10 »
Jag har konserverat främst brytbönor i ganska stora mängder i över tjugo år (mest för att jag tycker frysta är som gummi). Jag lever än ;). Jag vet om det här med botulism och har för mig att jag läst  att risken att bakterierna trivs är större i mer proteinhaltiga livsmedel som tex bönor och kött eller fisk. 
Min mormor var en konserveringsfreak en riktig efterkrigsgumma ;). Hon dog inte av botulism.
Jag tror att det är lite hysteriskt att vara rädd för botulism, men visst jag håller med flera här i forumet att man ska vara noggrann. Jag håller mig ALLTID minst till de angivna tiderna och temperaturerna och jag har inte behövt slänga en burk. Dessutom värmer jag alltid bönorna innan vi äter dem, vi äter dem alltså aldrig direkt ur burken.

Man skulle kunna få för sig att utav någon sorts energispar-iver vilja sänka inkokningstemperaturen och tiden. Men det tycker jag är dumt. Jämfört med frysning går det i alla fall åt betydligt mycket mindre energi per kilo i synnerhet ju längre man förvarar varorna och så ökar man riskerna för just botulism.

Nu lämnar jag ämnet något: Minst energiåtgång har man ändå om man mjölksyrar.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #52 skrivet: 04 jul-13 kl 08:46 »
Vid kriget (det andra ungefär) så kom nya rekomendationer om hur man skulle koka in och det kan vara en anledning av fall av botulism .

Nu så lägger vi in varmt på varma glas och kokar direkt . Det minskar risken rejält . Innan dess så skulle varan svalna av och läggas kall på burken som sedan kokades upp sakta . Risken blir ganska tydligt i det fallet , maten får stå längre innan kokningen och utsätts för bakterier i omgivningen och sedan när varan är kall tar det längre tid om alls att få upp värmen mitt i burken .
Finns endel annat med som ändrades under samma period bla med gummiringarna mm .

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #53 skrivet: 04 jul-13 kl 11:43 »
Nettus, det ÄR ju just det fallet som väckt vattenglas-stormen den här gången.

OK, miss av mig!  :-[
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #54 skrivet: 05 jul-13 kl 09:14 »
Roligt med lite debatt i ämnet, :) men jag vet inte riktigt om det framgick vad jag menade, menar så här(eller undrar) man har ju konserveringsmedel i olika produkter man köper, användes ju tex som vi gör hemma med atamon, det tillsätts ju för att saker INTE ska börja mögla, så min tanke var att sporer finns ju överallt men är ofarliga i det stadiet, hindras sporerna att växa och bli till mögel som sen ev kan omvandlas till gift i gynnsamma lägen, för vad jag fattat så är det ju det som sker, sporer växer, bildar mögel som bildar botulism! I korta drag alltså. så det va det jag undra över finns det medel att ta till för att hindra tillväxten, annars borde ju alla konserveringsmedel i alla konserver som tillverkats på fabriker med rätta tryckkokare vara helt onödiga?? Dom sätts väl till för att just förhindra olika tillväxter!!
Hehe är det nån som fattar vad jag försöker säga? Knappt jag själv gör det ju ;)) svårt förklara allt i text!
 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #55 skrivet: 05 jul-13 kl 09:33 »
Mögel kan aldrig bilda botulism .

Botulism eller botulintoxin bildas från en helt vanlig jordbaktere som kommer in i maten om den är dåligt tvättat / omhändertagen innan konserveringens början .

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Botulism
« Svar #56 skrivet: 05 jul-13 kl 11:26 »
Nettus, det ÄR ju just det fallet som väckt vattenglas-stormen den här gången.
Men om media inte bryr sig så insjuknar/dör det ju fler personer - nu håller folk koll så att dom inte köper och äter den där siken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Artikel: Botulism
« Svar #57 skrivet: 05 jul-13 kl 13:33 »
Men om media inte bryr sig så insjuknar/dör det ju fler personer - nu håller folk koll så att dom inte köper och äter den där siken.

Det stämmer bra det där.
Nu var juh inte siken konserverad och då måste man hålla kylkedjan intakt. Och dessutom så äter man inte bara sik.
Det är väldigt mycket i historin som vi inte fått reda på i dagsläget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Artikel: Botulism
« Svar #58 skrivet: 05 jul-13 kl 14:05 »
Mögel kan aldrig bilda botulism .

Botulism eller botulintoxin bildas från en helt vanlig jordbaktere som kommer in i maten om den är dåligt tvättat / omhändertagen innan konserveringens början .

Nja enligt http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/ "Clostridium botulinum är en strikt anaerob bakterie, d.v.s. den tillväxer endast i syrefri miljö. Den är sporbildare. Såväl bakterier som sporer finns i jord, i djurexkrementer och i bottenslammet i olika vattendrag. Sporerna förekommer därför ofta i födan men förstörs i regel vid tillredning och konservering. Om tillredningen/konserveringen är ofullständig kan sporerna överleva och börja växa ut, förutsatt att miljön är syrefri. Toxinet bildas när sporerna växer ut. Det är värmekänsligt och förstörs vid kokning. Toxinbildning motverkas av sur och/eller salt miljö".

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Artikel: Botulism
« Svar #59 skrivet: 05 jul-13 kl 17:43 »
Var väl det jag skrev men inte så utförligt ???



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare
Nina W, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser