Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örtagård!  (läst 6592 gånger)

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Örtagård!
« skrivet: 16 feb-08 kl 19:51 »
Inspirerad av den trevliga artikeln om örtagårdar i senaste Åter så undrar jag om ni har någon örtagård? Även fönsterbräds- och balkongörtagård räknas såklart.  :)

Själv så började jag hurtigt med en stor fin örtagård första året vi flyttade hit. Men, efter ett år så bytte jag jobb och gjorde inget annat än att jobba och örtagården invaderades av ogräs som kvävde det mesta. Nu har jag en liten i en rabatt längs med huset. Där växer, oregano, några sorters timjan, isop, lavendel och rosmarin. I ogräslandet har libbsticka, malva och citronmeliss överlevt.

Så vad har ni i er örtagård?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Örtagård!
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 14:57 »
fram tills förra året så har min örtagård bestått av en gigantisk "hmmm-kommer-inte-på-vad-det-heter-nu" som stått i ett hörn bredvid grovingången... man kan använda den i soppa har jag hört... libbsticka var det kanske den hette

förra året anlade vi en rabatt i det hörnet av huset och planterade ett par olika myntasorter där... mynta är väl rätt så bra på att sprida sig har jag förstått så det känns bra att ha den i ett eget hörn där den kan få ta över helt om den vill

i övrigt så har vi ett par stora krukor med persilja, gräslök som brukar klara av att övervintra, samt att vi planterar några fler sorter i krukor

men helt klart blev man sugen på att anlägga en riktig örtagård när man läste tidningen, frågan är bara hur man ska hinna med allt som man vill göra (vi får antagligen två får snart, och då kommer tiden man skulle kunna använda till örtagården att gå åt att stängsla till fåren känns det som... och resten av sommaren att jaga dem när de smiter :) )

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Örtagård!
« Svar #2 skrivet: 21 jul-08 kl 14:59 »
Jag har väl ingen örtagård än så länge, men sugen är jag, det ska jag medge! Lite fins det väl dock hemma:

Lavendel, rosmarin, salvia, citronmeliss, grönmynta & senaste tillskottet pepparmynta (tack Frances!) står i gamla zinkhinkar, och i grönsakslandet finns gräslök, dill och persilja.

Drömmer om ett jättestort krydd-örtland som sprider sin doft i hela trädgården, men det lär det ju aldrig bli. Vem tusan ska sköta rensingen i ett sådant jätteland  ::) Ngt litet tänkte jag däremot åstadkomma snarast, så de växter jag har får komma till ro innan vintern!

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

jhoberg

  • Inlägg: 44
  • Foto Jenny Hoberg
    • Östergötland
    • www.vikbovalla-gard.dinstudio.se
SV: Örtagård!
« Svar #3 skrivet: 03 mar-09 kl 11:58 »
Jag har

persilja olika sorter
dill
gräslök olika sorter
basilka olika sorter
kummin
fänkål
timjan
oregano
koriander
salvia dragon rosmarin lavendel ringblomma aloe vera renfana riddarsporre jag räknade till 100 arter förra sommaren
 
men i år lär det väl bli fler då jag har investerat i mer fröer i från bland annat impecta

och mycket mer och det är i krukor rabbatter i en örtagård med medicinalväxter m.m

det är så mysigt med alla dofter....

mvh jenny

www.vikbovalla-gard.dinstudio.se www.lantligkreativanda.blogspot.com
wwwvikbovallagardssaga.blogspot.com
Blivande gårdsmejeri getgård och får , minigris fjäderfän katt hund gårdsbutik BO PÅ LANTGÅRD med upplevelser

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Örtagård!
« Svar #4 skrivet: 03 mar-09 kl 12:09 »
Vad härligt det låter med alla dina örter. Kan tänka mig att det luktar gudomligt på sommarhalvåret.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ewalis

  • Inlägg: 9
  • Varats magi
    • Närke
    • www.sinnenasgard.se
SV: Örtagård!
« Svar #5 skrivet: 03 mar-09 kl 12:33 »
Hej vänner

Jag håller på att anlägga en örtagård i Södra Närke. Vi rustar en gammal gård för att om en tid flytta dit.
Bor f n utanför Göteborg.
Min idé med örtagården är att använda den som "grön rehab". Jag påbörjade projektet lite försiktigt förra sommaren och hoppas komma  en bra bit på väg under detta året. För att förhoppningsvis starta nästa år.

Tanken är att kunna återhämta sig i en besjälad trädgård som är till för alla sinnen.  Ta till vara på örterna och framställa produkter av dem.
Skall berätta mera senare.
ewalis


ewalis

ameli_h

  • Inlägg: 143
    • Östergötland
SV: Örtagård!
« Svar #6 skrivet: 03 mar-09 kl 14:02 »
Jag har ingen örtagård, än. Bara ett par stora krukor med dragon och mynta. Jag har dock länge funderat på att göra en riktigt fin örtagård, eller klosterträdgård. I något mönster... Men har nu mer börjat fundera på att samplantera kryddor/örter i trädgårdslandet. Ev en eller ett par bäddar med bara kryddor.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Örtagård!
« Svar #7 skrivet: 29 mar-09 kl 16:45 »
Jag fick gjort min lilla örtagård förra året, nu väntar jag på att den ska vakna till liv igen. Än så länge är det bara timjansorterna och kyndeln som det går att ta av till maten. Här är  par bilder från när det var alldeles nytt:



Detta var vad jag hade förra året. Några av dem är ju inte vinterhärdiga, så det blir spännande att se vad som kommer igång i vår!

Lavendel
Fjärilslavendel
rosa isop
kryddsalvia
guldbrokig salvia
purpursalvia
kungsmynta
kungsmynta compactum
kryddtimjan
citrontimjan
brokbladig timjan
daggkåpa
malört
vinterkyndel
gräslök
persilja
brokbladig äppelmynt
Eau de colongemynta
Krusmynta
Pepparmynta
Vitlöksgräs
Kattmynta
Gul oregano
Mejram
Basilika
Rosmarin
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

SaraSoldotter

  • Inlägg: 19
    • i konstens namn
SV: Örtagård!
« Svar #8 skrivet: 19 apr-09 kl 23:19 »
Oj, vad allt låter mysigt och underbart!
Vi bor på ett nybyggt område, med väldigt liten trädgård, och dessutom är det inte jag, utan mina föräldrar, som basar över den. Men förra året lyckades jag tjata till mig lite plats för en del örter:
Salvia, rosmarin (som nu, hör och häpna, är inne på sitt tredje år ;) ), mejram, isop, dragon, timjan, citronmeliss och körvel. Plus två pepparmyntor i kruka. Drog upp bl.a. basilikan för någon dag sedan. Och så har jag något, som ingen har någon aning om vad det är. Jag funderade på om det kunde vara anis, men det liknar början på ett träd eller en buske.

Någon som kanske har ett bra tips på vad man kan plantera eller så, som trivs bra i västkustklimat och med i genomsnitt ungefär tio soltimmar? :)
As I remain close to the essence of my being, I find myself pondering over the outside world. Is it yet another realm of my mind or is it something regardless of what I want it to be?

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Örtagård!
« Svar #9 skrivet: 20 apr-09 kl 10:21 »
Oj, vad allt låter mysigt och underbart!
Vi bor på ett nybyggt område, med väldigt liten trädgård, och dessutom är det inte jag, utan mina föräldrar, som basar över den. Men förra året lyckades jag tjata till mig lite plats för en del örter:
Salvia, rosmarin (som nu, hör och häpna, är inne på sitt tredje år ;) ), mejram, isop, dragon, timjan, citronmeliss och körvel. Plus två pepparmyntor i kruka. Drog upp bl.a. basilikan för någon dag sedan. Och så har jag något, som ingen har någon aning om vad det är. Jag funderade på om det kunde vara anis, men det liknar början på ett träd eller en buske.

Någon som kanske har ett bra tips på vad man kan plantera eller så, som trivs bra i västkustklimat och med i genomsnitt ungefär tio soltimmar? :)

Anis är ettårig så det är nog något annat du har. Oregano och salvia tycker jag saknas och så lavendel.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

SaraSoldotter

  • Inlägg: 19
    • i konstens namn
SV: Örtagård!
« Svar #10 skrivet: 20 apr-09 kl 21:24 »
Salvia har jag ;) Och lavendel har vi mängder av i hela trädgården. Oregano hade ju faktiskt varit alldeles utmärkt. Mina föräldrar tjatar ofta på att de inte haft användning avmina örter tidigare (som då var medicinalinriktade). Men oregano är bra :D

Och nej, det ante mig att det inte var anis... Får ta och kolla upp det. Tack så mycket! :)
As I remain close to the essence of my being, I find myself pondering over the outside world. Is it yet another realm of my mind or is it something regardless of what I want it to be?

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Örtagård!
« Svar #11 skrivet: 06 jun-09 kl 21:41 »
 
Vi har en örtagård på småländska höglandet. Titta gärna in och se vilka växter vi har. http://norhagen.se/
Inger /Isatis

LillianH

  • Inlägg: 1
SV: Örtagård!
« Svar #12 skrivet: 22 jun-09 kl 08:10 »
Hittade den här sidan av en slump och blev glad när jag hittade någon annan med en stor örtagård. Jag bor i Uppland och har en örtagård som blir större för vart år. Jag använder inte många av dem (utom kryddorna) men älskar att sitta i trädgården omgiven av växter, dofter och allehanda insekter (samt en och annan solande snok; vi har många sådana).

VildaRosen

  • Inlägg: 1
SV: Örtagård!
« Svar #13 skrivet: 24 jul-09 kl 04:30 »
Jag har enbart en liten balkongörtagård men nästa år så ska jag få anlägga en hos mina föräldrar då dom har en mega tomt!Bara längtar dit! :D
Med båda fötterna på Moder Jord står jag stadigt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser