Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Gråhårig" höna  (läst 2791 gånger)

Eulalia

  • Inlägg: 56
    • -
"Gråhårig" höna
« skrivet: 04 aug-10 kl 23:03 »
Har en höna som varit lite konstig en tid. Hon är bara ett år men i början av sommaren satte hon igång att rugga. Fjädrarna flög i skurar när hon rörde sig! Verkade dock som det kunde hända unga hönor som inte ruggat på hösten innan. Nu är det bara det att de fjädrar som växt ut har tappat färgen i spetsarna och blivit grå! Innan var hon en helsvart hedemorahöna med brun krage. Har inte sett den nya färgmixen på nån bild eller levande höna nånstans, så det verkar inte normalt!

Hon har också varit lite svullen runt ögonen och lagt väldigt tunnskaliga ägg under sommaren men det har blivit bättre nu. Hon har varit pigg och ätit normalt och hängt med i flocken hela tiden. Nån som vet vad det är?
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Eulalia

  • Inlägg: 56
    • -
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 23:25 »
Är det verkligen ingen som som varit med om detta eller har en aning om vad det kan bero på?
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Eneborgs fjäderfä

  • Inlägg: 51
    • Skåne
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 23:33 »
Ingen aning.
Men hade en höna som var vit i två år sen blev hon vit och rödspräcklig på ryggen efter ruggning. Märkligt men sånt händer att de bytar färg.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 23:59 »
Nån som vet vad det är?
eller har en aning om vad det kan bero på?
Dålig pigmentering på fjädrarna=blekta färger kan orsakas av koppar, järn, eller  folacin brist.

Men har också läst att blekning av färgen på fjädrar också kan orsakas av en svampinfektion inuti hönan...
« Senast ändrad: 14 aug-10 kl 10:12 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eulalia

  • Inlägg: 56
    • -
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #4 skrivet: 11 aug-10 kl 22:38 »
Har också funderat på nån brist ???. Men de får fullfoder och ingen annan höna är drabbad så jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa bara henne? Nån sa att hon kan ha svårt att tillgodogöra sig kalk men vad gör man åt det då? (de har fri tillgång till snäckskal och går fritt nästan varje dag)
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #5 skrivet: 12 aug-10 kl 18:16 »
Jag har varit med om höns som "ändrat färg". Det har då varit höns i ung. samma ålder. Ung. som om de tar på sig "vuxenskruden" och det har varit efter deras första rejäla ruggning och det har varit höns som "tappar allt". De som ruggar "snyggt" (en fjäder då och då) har aldrig bytt färg.
//Dagg

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #6 skrivet: 12 aug-10 kl 21:03 »
Å , är det en från mig ?   :o   Jag har inte haft någon som bytt färg ? Kan du ta en bild och sätta in ? Om den är från mig, så vet jag ju hur föräldrarna ser ut....  ::)   Men om hon varit svullen kring ögonen, finns det inte någon tråd om det någonstans ? Vi hade en anka som blev det och jag skrev  om det och fick svar minns jag.... hon hade suttit i korsdrag i hönshuset och blev bra då jag stängde igen... :-[ . Men det verkar vara något annat...  har du kollat efter löss ?   Hälsningar M   :) 

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #7 skrivet: 14 aug-10 kl 20:16 »
Vi har en blandras här som var svart med brun krage som blev grå. Ser lite lustigt ut då den bara är 2 år men jag pratade med en som sa att det händer ibland, speciellt om de har olika raser i sig. :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #8 skrivet: 15 aug-10 kl 10:15 »
Jag vet flera fall av svarta dv.kochinhönor  som blivit vitfläckiga efter första fällningen vid 1½ års ålder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Eulalia

  • Inlägg: 56
    • -
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #9 skrivet: 17 aug-10 kl 00:01 »
Hon är en Hedemorahöna (Hej Maddie!) allså ingen blandras men de kan ju ha alla möjliga färger. Trodde jag såg en liten lus på senvintern så då fick alla en droppe Frontline på sig var, sen har jag inte sett nån mer. Ingen höna verkade må dåligt då.

Ska försöka med kameran senare i veckan, kanske kan få till en bild  ;)
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Eulalia

  • Inlägg: 56
    • -
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #10 skrivet: 19 aug-10 kl 22:40 »
Här hoppas jag att jag lyckats bifoga ett par bilder på Agustina med sina gråa fjäderspetsar.[img][img
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #11 skrivet: 20 aug-10 kl 19:29 »
Å  vilken snygg tupp !!!!  :)

Men titta här ! 

Först är det bild på mamma, Viola hedemora , 7 år,  med sina 2 sista barn för året . Sen en ensam bild på Viola- inga grå fjädrar där inte.... MEN när jag började att titta på Violas dotter, alltså syster till din : Ha !   :o   

 4 st fjädrar som var grå i spetsen !!
Så antingen så har syster samma fel som din men i mindre mängd ( Hon har inte ruggat än ) Eller , Så ser de ut så efter Viola  ?

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #12 skrivet: 20 aug-10 kl 19:41 »
Och här hittade jag en bror.... :)   höken tog honom i våras...   :'(

Eulalia

  • Inlägg: 56
    • -
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #13 skrivet: 23 aug-10 kl 21:11 »
TACK igen snälla Maddie :D! Nu hoppas jag att gåtan är löst, den handlar om gener och inte om sjukdom. Det känns skönt att få reda på! Hönan mår fortfarande bra, äter både köpt fullfoder och smått och gott i trädgården. Äggen är också fina numera.

Gråa tuppen var mycket snygg :-*, hoppas det blir såna kycklingar i framtiden...
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Eulalia

  • Inlägg: 56
    • -
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #14 skrivet: 23 aug-10 kl 21:37 »
Förresten Maddie, härligt med en 7-årig höna som ruvar fram kycklingar!

Bonusbild på vår tupp (inte släkt alls)  ;)
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: "Gråhårig" höna
« Svar #15 skrivet: 24 aug-10 kl 19:25 »
Jösses  :o

Han är ju så vacker !!    :-*    :)   



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser