Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har sidventilmotorn någon chans?  (läst 5454 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Har sidventilmotorn någon chans?
« skrivet: 27 jun-17 kl 17:03 »
Sidventilmotorn är väl ett mellanting i enkelhet och driftekonomi/miljö mellan den klassiska tvåtaktaren och toppventilmotorn. Knappt ens i gräsklippare ser man den längre, vilket borde vara ett tydligt svar på min huvudfråga och trådens rubrik. Men så lätt ger jag mig aldrig!  :)

Kan det helt enkelt finnas RELATIVA driftfall där sidventilmotorn överträffar toppventilaren, eller åtminstone inte är sämre än den? Jag tänker närmast på det faktum att sidventilarens största problem är låg kompression till följd av förbränningsrummets form, vilket ger sämre verkningsgrad. Å andra sidan körs de flesta bilar med en motor långt större och starkare än vad som behövs annat än i undantagsfall. Detta innebär i sin tur låg fyllnadsgrad och lågt faktiskt kompressionstryck, med klart sämre verkningsgrad som konsekvens.

Därmed kanske skillnaden mellan en modern bil och en konstruktion från säg 1930-talet skulle kunna vara betydligt mindre med t.ex. fler växlar, insprutning, knacksensor m.m?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-17 kl 17:21 »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #2 skrivet: 27 jun-17 kl 18:46 »
Sidventilmotorn är väl ett mellanting i enkelhet och driftekonomi/miljö mellan den klassiska tvåtaktaren och toppventilmotorn. Knappt ens i gräsklippare ser man den längre, vilket borde vara ett tydligt svar på min huvudfråga och trådens rubrik. Men så lätt ger jag mig aldrig!  :)

Kan det helt enkelt finnas RELATIVA driftfall där sidventilmotorn överträffar toppventilaren, eller åtminstone inte är sämre än den? Jag tänker närmast på det faktum att sidventilarens största problem är låg kompression till följd av förbränningsrummets form, vilket ger sämre verkningsgrad. Å andra sidan körs de flesta bilar med en motor långt större och starkare än vad som behövs annat än i undantagsfall. Detta innebär i sin tur låg fyllnadsgrad och lågt faktiskt kompressionstryck, med klart sämre verkningsgrad som konsekvens.

Därmed kanske skillnaden mellan en modern bil och en konstruktion från säg 1930-talet skulle kunna vara betydligt mindre med t.ex. fler växlar, insprutning, knacksensor m.m?
förbränningsmotorns framtid är ju utmätt. Elen tar över o därmed försvinner förbränningsmotorn .
utvecklingen går fort,inte ens gräsklipparnas motorer kommer att vara kvar.Robotgräsklipparna syns nu på nästan varje plätt och de flesta motoriserade trädgårdsredskap finns numera med batteri.Det 'är väl motorsågen man än så länge inte börjat byta ut.
på bilsidan kommer ju fossilbränslena att försvinna,om det blir genom förbud eller priskrasch återstår att se.men 2030 kommer inga fossilbränslebilar att tillåtas till nyförsäljning och man kommer fram till dess höja skatterna vartefter för att straffa ut oljan.
Så svaret på din fråga är att ingen biltillverkare idag kommer att satsa på förbränningsmotorutveckling,tvärtom har flera redan lagt ner sina utvecklingsavdelningar.
Man sysslar istället med batterier,elmotorer och bränsleceller.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-17 kl 18:59 »
Om vi går 70-80 år bakåt i tiden, alltså till den tid så sid- och toppventilmotorer konkurrerade på personbilsmarknaden, så kan man se att motorer av samma årgång hade ungefär samma kompressionsförhållande oavsett hur ventilerna var ordnade.

Främsta argumenten för sidventilmotorn var att den var billigare i tillverkning, lättare att lyfta av toppen för sotning, toppen var ett mycket enklare gjutgodsstycke och därmed mindre sprickkänsligt och billigare som reservdel. Innan frostfria kylvätskor hade blivit vanliga så var ju sönderfrysningar något som förekom rätt ofta.

Argument mot sidventilmotorn var t ex större kylda ytor i förbränningsrummet, svårare att komma åt för ventiljustering , ofta ganska trångt och besvärligt runt förgasare och grenrör.

Det finns en artikelserie i Teknisk Tidskrift 1939, där Volvos dåvarande motortyper analyseras mycket grundligt. En sidventil bensinmotor, några toppventil bensinare, två hesselmanmotorer. Bl a finns bränsleförbrukningskurvor med för samtliga motortyper. Jag rekommenderar läsning av den!
http://runeberg.org/tektid/1939am/0067.html

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-17 kl 20:57 »
förbränningsmotorns framtid är ju utmätt. Elen tar över o därmed försvinner förbränningsmotorn .
utvecklingen går fort,inte ens gräsklipparnas motorer kommer att vara kvar.Robotgräsklipparna syns nu på nästan varje plätt och de flesta motoriserade trädgårdsredskap finns numera med batteri.Det 'är väl motorsågen man än så länge inte börjat byta ut.
på bilsidan kommer ju fossilbränslena att försvinna,om det blir genom förbud eller priskrasch återstår att se.men 2030 kommer inga fossilbränslebilar att tillåtas till nyförsäljning och man kommer fram till dess höja skatterna vartefter för att straffa ut oljan.
Så svaret på din fråga är att ingen biltillverkare idag kommer att satsa på förbränningsmotorutveckling,tvärtom har flera redan lagt ner sina utvecklingsavdelningar.
Man sysslar istället med batterier,elmotorer och bränsleceller.

Lite nyfiken på vilka som lagt ner sin utveckling, kan du inte ge lite mer info?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-17 kl 21:49 »
För Sveriges del,volvo lastvagnar o Scania,volvo personbilar har nu börjat utveckla en helt ny personbilslinje som inriktar sig på samma system o kundunderlag som Tesla. de kinesiska ägarna håller som bäst på att bygga en batterifabrik som beräknas spotta ut 1,5 miljoner batterier  om några år. allt finns att läsa i div. facktidningar som t.ex ny teknik,dagens industri m.fl. SVT nyheter har också rapporterat om utvecklingen i Kina som berör Volvo i Sverige.
I europa har Daimler projekterat sin batterifabrik,togs första spadtaget häromveckan,BMW köper sin teknik från Toyota och VW/audi håller som bäst på att utveckla sina nya modeller.GM är det däremot tyst om.
fransmännen och italienarna har också batteribilar på gång.fiat har ju sålt sin 500 ev några år nu och såg på blocket ikväll att det fanns faktiskt ett utbud av elbilar som begagnade,ännu något för dyrt men vänta några år..sammantaget innebär det ett jättelyft avseende produktion av just elbilar som kommer att ge en prisnivå på dessa fordon som kan konkurrera med förbränningsmotorn på bilar i samma storleksklass. ihop med väntade kraftiga ökningar på koldioxidskatter (som ju redan påbörjats) kommer konsumenten nog att tänka på driftskostnader.
det är just batterikostnaden som varit problemet men i takt med att man ökar produktionen sjunker ju också priserna.
EU har ju beslutat att fasa ut fossilbränslena (liksom Sverige gjort) till 2030. Det finns helt enkelt varken marknad eller behov av förbränningsmotorer i framtiden.
Lastbilar o tunga fordon kommer att drivas av bränsleceller.äldre fordon körs på biodiesel tills de är förbrukade och bensinbilar får konverteras till etanol såvida det är lönsamt med konvertering.Laddhybrider säljs just nu men blir nog bara ett sidospår då även de får problem med drivmedel så småningom.

Dock har jag inte förstått regeringens politik,man lägger en koldioxidbaserad fordonsskatt nu. Men även de som tankar biodrivmedel betalar alltså denna straffskatt.
hade det inte varit smartare att lägga skatten på pumpen för fossilbränsle istället?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-17 kl 10:26 »
...

Kan det helt enkelt finnas RELATIVA driftfall där sidventilmotorn överträffar toppventilaren, eller åtminstone inte är sämre än den?
..?

Nej.
Sidventilare är ineffektiv, enklare ja men det väger på inga sätt upp dess nackdelar med dålig verkningsgrad.
Det fans en orsak att man övergav konstruktionen, även på småmotorer till gräsklippare mm.
Allt var inte bättre förr.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Pera

  • Inlägg: 13
    • Närke
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #7 skrivet: 29 jun-17 kl 11:04 »
Har för mig att miltära volvosuggan har en sidventilare som originalmotor. Enda fördelen med det påstods vara att den inte var så kinkig över vad som hälldes i tanken.
Vill man prompt syssla med förbränningsmotorer kanske man ska googla på Ranotor och titta på effekter och vridmoment i förhållande till slagvolym.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #8 skrivet: 29 jun-17 kl 11:24 »
Dom här vet tydligen inte om att det är ute med sidventilare eller?

https://www.youtube.com/watch?v=BM9LGvs_j9U

Men lite effekt får dom nog ut ur dom?

http://www.hotrod.com/articles/hdrp-0511-ford-flathead-engine/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #9 skrivet: 29 jun-17 kl 20:26 »
Har för mig att miltära volvosuggan har en sidventilare som originalmotor. Enda fördelen med det påstods vara att den inte var så kinkig över vad som hälldes i tanken.
Vill man prompt syssla med förbränningsmotorer kanske man ska googla på Ranotor och titta på effekter och vridmoment i förhållande till slagvolym.

Postat med Alternativ.nu´s app


Främsta orsaken till att "Suggan" hade en sidventilmotor var att den enda motor i lagom storleksordning som Volvo redan råkade ha i serieproduktion då snabbutveckling av "Suggan" beställdes under kriget, var just en sidventilare, typ EC. Toppventilmotorerna var betydligt större maskiner och skulle ha blivit för tunga för den bilen.

För krigsförhållanden var en fördel med sidventilmotorn att den gick snabbare att tillverka än en motsvarande toppventilmotor - det är mycket färre arbetsmoment att göra i verktygsmaskin för att framställa alla delar till en sidventilare, och om maskinverkstaden är en flaskhals i produktionen kan redan det vara avgörande för vilken motortyp man väljer. Även många amerikanska militärfordon från WW2-dagar försågs med redan då omoderna sidventilmotorer av just den anledningen. Till saken hör också att alla gamla erfarna motorkonstruktörer på den tiden var vana vid att rita sidventilare, och man kunde utgå från att vilken amerikansk eller svensk ingenjör som helst skulle klara av att konstruera en sidventilmotor och få den i produktion utan besvärliga barnsjukdomar eller långdragna försök med prototyper. Toppventilmotorer var lite mer av "rocket science" på den tiden.

Tåligheten mot konstiga bränslen är snarast sämre hos en sidventilmotor än hos en toppventilare med i övrigt samma data (samma kompressionsförhållande, lika stora ventiler i förhållande till cylinderdimensionerna osv.
Det avlånga förbränningsrummet gör sidventilaren olämplig för bränslen som brinner långsamt (t ex gengas och dålig syntetisk bensin).
Den stora kylda ytan i toppen gör att förbränningen av svårförångade eller svårantända bränslen (t ex fotogen eller tvivelaktig bensin som innehåller mycket tunga kolväten, tjäroljor, naturgas, biogas) blir dålig, med hög bränsleförbrukning, mycket sotbildning i motorn och stora utsläpp av oförbrända kolväten som följd.
Sidventilmotorn fungerar som bäst (eller snarare som minst dåligt) om man kör den på bensin av god, modern kvalitet eller för den delen (då med bra luftförvärmning och hög kylvattentemperatur) E85.

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #10 skrivet: 30 jun-17 kl 01:30 »
Sidventilare ja jo,  det även väl fungerande motor,  tuffar oftast och går,  effekt mässigt, jo finns dom som har skrämt Sidventilare ganska duktigt,  men tror mest att vinsten är i att det är en enkel motor, lätt att skruva med man vet vad nån gör

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #11 skrivet: 11 jul-17 kl 14:26 »
Huruvida förbränningsmotorn/kolvmotorn "åker ut" från biltillverkarna och ersätts av el, batterier och bränsleceller är inte ett dugg relevant för denna diskussionstråd.  (*en liten blinkning åt somliga skribenter*)

Nej sidventilmotorn tycks inte ha många fördelar gentemot toppventilaren. T.o.m. på lågprissidan (klassisk gräsklipparmotor) har toppventiltekniken i stort sett trängt undan sidventilaren. Prisskillnaden mellan teknikerna är inte längre stor nog för att motivera det sämre alternativet. Detta skulle kunna ses som svar på min fråga, men jag hittade faktiskt ett intressant område där sidventilmotorn påstås ha en chans, åtminstone ett tag till tills den utveckling malarmaster skriver om ruskar om även inom småflygplanens värld.

Belgiska D-motor har de lätta långslagiga boxermotorerna LF26 och LF39 som genom sidventilskonstruktionen ger låg vikt, enkelhet och inte minst ett kompakt format. Eftersom motorn är avsedd för direktdrivning av en propeller ger sidventilteknikens dåliga effekt vid höga varvtal inga nackdelar. D-motors maskiner är designade för max effekt redan under 3000 rpm och vid dessa låga varvtal är även friktioner och pumpförluster relativt låga.

Så när det behövs en råstark kompakt och lätt motor som inte behöver ha ett så stort varvtalsmässigt arbetsområde kanske sidventilmotorn trots allt kan ha sina applikationer, kombinerat med modern teknik för tändning och bränsleinsprutning.
Jag har ibland hört att gamla sidventilmotorer ofta känns väldigt råstarka, men det antar jag mer beror på förhållandet mellan cylindervolym och att de sällan är speciellt varvvilliga, än att just sidventiltekniken skulle ge extra råstyrka.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #12 skrivet: 18 jul-17 kl 14:07 »
Hej!
Sid-ventilare var ett gott "Alternativ.då" ,som det väl borde heta, för oss som i  syfte att nedbringa driftkostnaderna, körde på fotogen.  Det gick ganska bra bara varmkörning skedde. Några större arrangemang med motorn gjorde vi inte ; varmkörning på bensin skedde, sedan tankades fotogen helt och hållet, speciellt då det gällde långkörning. Ford V-8, 46:a, gick bra !  Chevrolet 1939 var ju toppventilare, men fungerade också tillfredsställande. Full tank fotogen + en dunk spillolja räckte en bra bit på väg till motortävlingarna i Karlskoga. ( Gelleråsen)  Sedan gällde det att äta på något ställe där det gick undan, annars blev det startsvårigheter. Dunkar med fotogen fanns givetvis med för påfyllning när sådan tarvades.
Sommartid startade motorena hyfsat men 50 / 50 . Att / om bilägaren var bondson, eller hade goda kontakter inom lantbruket ,var utmärkt ; fotogenpriset var lågt ; subventionerat som det var!
Mycket mera finns att berätta, men kanske inte tillför något till ämnet/ frågan!

För övrigt kan jag när det gäller "höra till ämnet"  nämna att ett av mina inlägg blev raderat ; det gällde klyvning av ved! Goda vänner hade provat, och detta med gott resultat, att såga ett spår i de gigantiska kubbarna , och ladda med svarkrut och tända på! Berättelsen om detta "hörde (enligt moderator) inte till ämnet, och tillförde inget till det !"

Hälsningar!
G S


« Senast ändrad: 18 jul-17 kl 23:16 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #13 skrivet: 09 aug-17 kl 19:15 »
Eftersom inte så många tror på sidventilare, så är jag intresserad av att köpa Ford V8 sidventilare, så ni slipper skiten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Har sidventilmotorn någon chans?
« Svar #14 skrivet: 09 aug-17 kl 23:18 »
De sidventilmotorer som är överkomliga idag brukar det stå Briggs&Stratton, Tecumseh eller Aspera på.
Nu i sommar har jag faktiskt förmedlat en äldre sidventilmotor (2-cylindrig Penta båtmotor från tidigt 30-tal) till en behövande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 6 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser