Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölkko med fästingar...  (läst 607 gånger)

smallfarmers

  • Inlägg: 67
    • Småland
mjölkko med fästingar...
« skrivet: 14 maj-13 kl 22:00 »
varje dag: många fästingar.
är behandling möjlig?
utan veterinär och kemikalier?

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: mjölkko med fästingar...
« Svar #1 skrivet: 24 maj-13 kl 23:00 »
Patchouli är en eterisk och väldoftande olja som jag just börjat använda mot myggen på mina kor vilket funkar bra mot mygg och ska enligt hon som tipsade mig ("Anette i Bugared" här på forumet) funka även mot fästingar. En grej med patchouli är att den doftar rätt så starkt så min ko skitar ned sig mycket värre än vanligt när hon har olja på sig vilket jag antar att det är ett sätt att bli av med doften. Min stut gör det dock inte så jag antar att det är olika. Vi har så fruktansvärt med mygg så jag bedömer att det är värt det.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, GE202, Tångräkan, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser