Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "jakt pågår" -skylten?  (läst 22915 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #20 skrivet: 31 dec-08 kl 21:21 »
 Egentligen förstår jag inte varför man undrar så över dessa skyltar?
Jag som INTE är jägare tycker det är jättebra att skyltarna sätts upp.
Jag tycker det är att visa hänsyn ifrån jägarnas håll. Jag är uppmärksam utan att tro att jag ska bli skjuten eller överfallen av en galen gråhund.
 Precis samma är det väl med lekande barn skyltarna? Jag är extra uppmärksam där utan att tro att föräldrarna sätter ut ungarna på vägen för att leka.
 Allt som kan förhindra olyckor är väl bra och inget som behöver ifrågasättas?
                           Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #21 skrivet: 31 dec-08 kl 21:41 »
Egentligen förstår jag inte varför man undrar så över dessa skyltar?
Jag som INTE är jägare tycker det är jättebra att skyltarna sätts upp.
Jag tycker det är att visa hänsyn ifrån jägarnas håll. Jag är uppmärksam utan att tro att jag ska bli skjuten eller överfallen av en galen gråhund.
 Precis samma är det väl med lekande barn skyltarna? Jag är extra uppmärksam där utan att tro att föräldrarna sätter ut ungarna på vägen för att leka.
 Allt som kan förhindra olyckor är väl bra och inget som behöver ifrågasättas?
                           Mvh
                         Charlotte
Vi slutade med skyltar efter alla utskällningar man fick av folk som trodde att man tagit över skogen då man ville vara snäll och upplysa dom.

Järvi

  • Inlägg: 23
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #22 skrivet: 31 dec-08 kl 22:27 »
Vi slutade med skyltar efter alla utskällningar man fick av folk som trodde att man tagit över skogen då man ville vara snäll och upplysa dom.
Fan, vad kan folk hitta på egentligen.
Man försöker vara snäll och upplysa dom och så blir man utskälld.
Dom ska ju vara tacksamma!

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #23 skrivet: 01 jan-09 kl 13:14 »
Bara så ingen missuppfattar mitt syfte så vill jag gärna säga att jag är mycket tacksam för dom upplysningar jag fått i denna tråd. Synd om ni jägare slutar skylta men får ni skäll så kan jag ju förstå er. Jag tycker debatten här har varit väldigt klargörande, tack alla jägare för det!
..sen kanske man kan vara lite på skojhumör när man tjuvsmakat nyårs-snapsen..

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #24 skrivet: 02 jan-09 kl 23:29 »
Hej!
Det finns väl ingen seriös jägare som har en hund som jagar hästar. Den som jagar på min mark vänjer till och med sina hundar vid lamor så att hunden vet vad den inte ska jaga.
MVH
Jan

Margit

  • Gäst
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #25 skrivet: 02 jan-09 kl 23:38 »
Jag har på väg till och från jobbet ibland sett att man ställt ut skyltar med "jakt pågår". Vad är syftet med det? Gäller andra trafikregler efter skylten? Har hundar t.ex företräde? Gäller annan hastighet?

..har funderat på detta och är tacksam om någon kunde upplysa?

Vad gäller hastighet så har man ju skyldighet att aldrig köra fortare än att man kan stanna för uppkomna hinder så jag vet inte vad poängen är riktigt.

Poängen är att upplysa dig om att jakt pågår i området, med allt vad det kan innebära som t ex älgar i rörelse och folk/hundar längs med vägar. Jag kan inte förstå hur man kan uppfatta det som provocerande eller ens undra varför skyltarna är utställda.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #26 skrivet: 03 jan-09 kl 00:16 »
Hej!
Det finns väl ingen seriös jägare som har en hund som jagar hästar. Den som jagar på min mark vänjer till och med sina hundar vid lamor så att hunden vet vad den inte ska jaga.
MVH
Jan
Det är oftast hästar som blir rädda när en hund kommer med full fart tvärs över vägen med fulla skall.
Dom mesta hundar brukar inte bry sig om hästarna.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #27 skrivet: 03 jan-09 kl 00:19 »
Dom som vi har fått skäll av har fått för sig at vi satt upp skyltarna för att markera att vi har ensamrätt till skogen. :o
När man sedan försöker förklara för en ilsken naturmupp så ljuger man bara om man hävdar något annat.

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #28 skrivet: 03 jan-09 kl 00:29 »
Visst måste man väl få undra vad skyltarna betyder? Annars kan jag gå omkring och ha en uppfattning medan dom som ställt upp skyltarna har en helt annan.. sånt skapar missförstånd och ont blod. Jag vet mer nu än innan jag startade tråden så frågan var ju så sett inte fel att ställa...

Järvi

  • Inlägg: 23
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #29 skrivet: 03 jan-09 kl 01:58 »
Hej!
Det finns väl ingen seriös jägare som har en hund som jagar hästar. Den som jagar på min mark vänjer till och med sina hundar vid lamor så att hunden vet vad den inte ska jaga.
MVH
Jan

Alla hundar hatar hästar!  ;)

tolle

  • Inlägg: 114
  • live and let live
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #30 skrivet: 03 jan-09 kl 09:33 »
En uppsatt skylt innebär att man kan träffa på folk med vapen, jakthundar och vilt som kommer springandes.
Men man har fortfarande all rätt i världen att rida, plocka bär/svamp, promenera mm.

Men det verkar inte alla jägare fatta. Iallafall inte de som jagar där jag bor. De beter sig som de har ensamrätt till skogen, skäller ut en och hotar med både det ena och andra t ex att införa ridförbud på skogsvägarna, kan man förresten göra det ???
Hellre mångfald än enfald.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #31 skrivet: 03 jan-09 kl 09:53 »
Men det verkar inte alla jägare fatta. Iallafall inte de som jagar där jag bor. De beter sig som de har ensamrätt till skogen, skäller ut en och hotar med både det ena och andra t ex att införa ridförbud på skogsvägarna, kan man förresten göra det ???
Du får kolla upp vad allemansrätten säger om hästar.

Där vi bodde förut var det ett himla liv mellan folk med islandshästar och markägare.
Då islandshästarna förstörde alla fina gångstigar genom att rida där på våren när tjälen gick ur backen.
Så att stigarna såg ut som söndertrampade plogfåror.

En av markägarna köpte till slut granplantor och planterade på alla stigar för att få bort hästarna.
Med motiveringen att kan inte jag längre gå i min egen skog i lågskor och njuta av friden utan att bryta fötterna av mig.
Då skall inte dom heller kunna njuta av friden i min skog.

JoakimS

  • Inlägg: 29
    • -
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #32 skrivet: 03 jan-09 kl 10:47 »
Det handlar väl till sist om att visa en ömsesidig respekt och att visa hänsyn. Jag har sett jägare som beter sig illa men jag har även sett ryttare som sporrar på och förstör mark som inte är deras egen.

Efter en snabb sökning på nätet hitade jag följande på Huddinge kommuns hemsida som i sin tur har hämtat informationen från Naturvårdsverket, Lantbrukarnas Riksförbund och Svenska Ridsportförbundet :

"Ridning och allemansrätten

Allemansrätten bygger på hänsyn och gott omdöme, antingen man tar sig fram till fots, åker skidor eller rider. Som ryttare ute i naturen måste du känna till några enkla regler.

Rid aldrig utan lov över tomt eller över gräsmattor, planteringar (även skogsplanteringar), åkrar, betesvallar och liknande områden som lätt kan skadas. Det är förbjudet.

Undvik att rida också på annan ömtålig mark, t.ex. mjuka skogsstigar, ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker. Under vår och höst när markerna är blöta och mjuka är risken för markskador extra stor. Var rädd om dikeskanter och vägrenar.

Var extra försiktiga när ni är många
Tänk på att risken för markskador är större när man rider många i grupp. Den som leder en utflykt med många ryttare har extra stort ansvar och kan bli skadeståndsskyldig om gruppen orsakar skador.


Fråga om lov

Om du tänker rida ofta och regelbundet i samma område, så tala först med den som äger eller brukar marken. Det bör du även göra om du vill lägga ut hinder som stockar och annat. Detsamma gäller givetvis i ännu högre grad den som driver organiserad ridverksamhet.

Hästen kan lätt skrämma betande djur. Det finns också andra skäl att inte rida i beteshagar.

Lämna hunden hemma när du är ute och rider. Det går inte att ha full kontroll över en hund från hästryggen. På våren och sommaren, 1 mars-20 augusti, får hundar inte springa lösa i skog och mark.

Det är i allmänhet tillåtet att rida på skogsbilvägar och enskilda vägar. Men ta det försiktigt på vår och höst när vägarna är mjuka och lätt kan skadas.

Skidspår är inte ridspår! Titta på skylten hur spåret är markerat.

Rid inte på vandringsleder, i motionsspår eller i markerade skidspår. Undvik att rida även i andra uppåkta skidspår.

Vandringsleder brukar markeras med orange band runt träd och stolpar.
Motionsspår och skidspår har blå, röda, gula eller gröna märken på träd eller stolpar. Men ibland kan spåren markeras på annat sätt. Tag reda på vad markeringarna betyder i det område du brukar rida i.

Visa hänsyn mot gående. En häst med ryttare räknas som fordon och får inte använda gång- eller cykelbanor. "

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #33 skrivet: 03 jan-09 kl 16:57 »
Har man råd att ha häst så kanske man också ska ta sig råd med egna ytor att rida på? Alternativt ställa sin häst i ett stall där överenskomna ridvägar finns med berörda markägare. De flesta hästar används som leksaker och då ska inte omkringliggande markägare bli lidande..
Jag har själv problem med att det rider förbi hästar där jag bor. Min hund vill gärna skälla ut dom och han är ganska stor så det kan upplevas som hotfullt. Det skulle dock aldrig falla mig in att försöka stoppa hästarnas framfart. Dom har rätt att vistas på vägen.
Likadant är det med jägarna. Dom har sin rätt att bedriva jakt. Och jag måste få kunna röra mig i skog och mark med min hund. Det är bara god vilja och hänsyn som gäller...

Hinkeb

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #34 skrivet: 11 maj-14 kl 08:43 »
Står det en skylt att jakt pågår, bör man kanske inte gå in i marken med eller utan hund eller häst och störa jakten.
Det främjar ju inte precis varken grannsämjan eller säkerheten.
Och skall man prompt in i marken, skall man nog se till att ha varselfärger på sig. Man vet ju inte vad det är för jägare som står på pass  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #35 skrivet: 11 maj-14 kl 09:29 »
Eftersom allemansrätten inte går före ägande och brukanderätten av marken, så kan nog skogen i princip avlysas under en jakt, även om det i praktiken blir svårt. Jämför t ex en jägare som sitter och vaktar vid en åtel, och en skogshuggare som fäller träd. I inget av de båda fallen har man, om man uppfattat situationen, rätt att störa arbetet genom att plocka pinnar, svamp eller bär i aktuellt område.


Skogsnatt

  • Gäst
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #36 skrivet: 26 maj-14 kl 20:57 »
En uppsatt skylt innebär att man kan träffa på folk med vapen, jakthundar och vilt som kommer springandes.
Men man har fortfarande all rätt i världen att rida, plocka bär/svamp, promenera mm.

Nja. Rida ingår inte i allemansrätten. Man får rida utmed allmän väg , är vägen enskild och utan bidrag, så är det markägaren som avgör huruvida man får rida, köra bil eller andra fordon. Dock brukar detta väl inte vara något problem, frågar ryttaren, så brukar nog svaret bli "Bara rid du, sålänge du inte gör skada".
Gå däremot, det är nästan aldrig någon som kan klaga på. Tomtmark och odlade fält är inte ok annars är det bara att promenera på

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #37 skrivet: 26 maj-14 kl 22:16 »
Källa på det, som det brukar heta ;)

Saxat från naturvårdsverkets hemsida "Risken för markskada avgör

Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken. Du får därför inte rida på områden där det är risk att skada marken.

Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.

Ett område med nyplanterad skog räknas inte som plantering i brottsbalkens mening. Men skogsplantering med späda plantor är ändå väldigt olämplig att rida över och bör därför undvikas.
Tillåten ridning på enskild väg

Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Om ridningen orsakar stor skada kan markägaren få tillstånd av kommunen att sätta upp en skylt som förbjuder ridning.
"

Så använder du din häst som transportmedel när du är ute i skog och mark, så gäller allemansrätten. Men hänger du en vagn efter den blir det en annan femma

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #38 skrivet: 27 maj-14 kl 03:46 »
Och naturligtvis får man rida på enskilda privata vägar, där finns ju ingen risk att skada marken


http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/

Skogsnatt

  • Gäst
SV: "jakt pågår" -skylten?
« Svar #39 skrivet: 27 maj-14 kl 20:58 »
Läs!

Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken. Du får därför inte rida på områden där det är risk att skada marken.

Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.

Vill gode Kurt hävda att du inte skadar en blöt skogsbilväg med häst, så har han inte sett en blöt skogsbilväg.

ALLEMANRÄTTEN GÄLLER FULLT UT,SÅLÄNGE DU GÅR TILL FOTS.

Ps. jag har god kontakt med hästfolket i grannskapet och vi har trevligt ihop ibland och aldrig något strul, ds


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 3 användare (2 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser