Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?  (läst 33427 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« skrivet: 04 mar-17 kl 16:29 »
Jag har en gjutjärnsgryta och stekpannor som släpper ifrån sig. Har lärt mig att inte diska gjutjärn i diskmedel utan vbara varmt vatten. Vilket jag gör. Torkar och smörjer in med olja. Men när jag torkar bort överflödigt fett med hushållspapper så blir det en rejäl svart beläggning som följer med. Även från min stekpanna!? Nu undrar jag vad detta är och om det verkligen är så "hälsosamt" att använda just gjutjärn? Eller beror det på materialet? Är det någon sämre typ av gjutjärn? Giftigt? Farligt? Eller ska man diska med diskmedel? Gör jag fel? Varför blir det svart och sotigt när man torkar? Känns inte så bra eftersom jag antar att detta också kommer ut i maten som tillagas i detta? Är det någon som vet och har koll på detta? Är det normalt att gjutjärnet släpper ifrån sig "sot"? Eller är det smuts/avlagring? Ska man INTE fetta efteråt kanske!?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-17 kl 17:21 »
Det finns olika bud, som vanligt.
Jag diskar min järnstekpanna med hett vatten och diskmedel eller lite såpa. Sköljer och ställer att torka. Efter en stund tar jag och torkar rent med lite papper, så att det inte ska bildas rost. Papperet blir lite svart då också. Stekpannan luktar nu järn och inget annat. Ställer undan den.

Nästa gång vi steker lägger vi in nytt fett.
Det blir godast så. Inget som kan härskna!

(Det kanske går bra med den andra metoden om man steker så gott som varje dag, men det gör vi inte här hos oss.)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-17 kl 17:35 »
Att fetta in efter disk har jag tagit till mig från andra men vet inte om det är rätt eller fel..... Brukar alltid hälla på vatten och göra ett uppkok innan jag börjar tillreda mat i dock....just för att ta bort "gammalt" fett...... Men det som jag reagerar på är att när jag torkar av gjutjärnet efter disk så blir det alltid svart "sot" som följer med oavsett hur mycket jag skrubbar och sköljer rent? Frågan är då - Följer inte detta "sot" med i grytan när jag tillagar mat? Och vad är det isf? Järnavlagring eller gifter? Är det kanske inte så lämpligt att tillaga mat i gjutjärn även om många rekommenderar det? Jag känner mig osäker och skulle vilja veta mer......Kan det vara skillnad på gjutjärn och gjutjärn och isf vilken typ av gjutjärn ska man använda och vilken undvika!? Jag har ingen lust att laga mat i en gjutjärnsgryta som släpper ifrån sig "sot" in i min mat!? Jag vet inte ens vad det är som lossnar när man torkar?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-17 kl 17:41 »
Det finns de som får svarta avlagringar i andra sorters pannor med.
Har en bekant som jag brukar var hos ibland och varje gång jag kommer dit, så är det tjockt lager på insidan i både hans gjutjärnspanna och teflonpanna. Jag lessnade på att skrapa rent och tar med egen panna när jag är där.
Sist så studerade jag hur han bar sig åt.
Han stekte på 6-an = max och jag steker på 2-an. Jag frågade varför och fick till svar att det tar för lång tid annars.

Jag inbillar mig att det blir för hett och bränner fast för honom och därför blir det svarta avlagringar för honom.

Jag har inte det problemet med att det blir svart efter disk utan diskmedel och inoljning i mina gjutjärnspannor.
Men ibland har det hänt och då har det berott på att det bränt fast.
Jag har bara gamla tunga gjutjärnsprylar inge sånt där nytt som är lättare.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-17 kl 17:55 »
Min gryta är också väldigt tung och jag bränner def. inget i den då jag mest kör långkok i den.....alltså kokar mat länge på låg värme. Så det finns inga avlagringar som måste skrapas bort vid disk utan järnet är rent och lent men när jag torkar av efter disk, så blir handduken alldeles svart!? Jag undrar alltså varför och vad det är? Är det något konstigt med just mitt gjutjärn eller sköter jag det fel? Om detta "sot" kommer på handduk efter disk så antar jag att det också hamnar i min gryta......? Funderar över om det är hälsovådligt och inte så bra.......? Varför släpper järnet ifrån sig "sot", av ngt slag?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #5 skrivet: 04 mar-17 kl 18:05 »
Någon sorts oxid kanske?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #6 skrivet: 04 mar-17 kl 18:15 »
Oavsett vilken värme man kör på så bildas det alltid sot beroende på att de olika ämnena man har i sin matlagning förbränns vid olika temperatur.
Och den varmaste delen är vid metallen.

Självklart är oxå att alla material släpper ifrån sig mer eller mindre. Men får man svart sot beror det endast på det man har haft i pannan och inget annat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #7 skrivet: 04 mar-17 kl 18:27 »
Oavsett vilken värme man kör på så bildas det alltid sot beroende på att de olika ämnena man har i sin matlagning förbränns vid olika temperatur.
Och den varmaste delen är vid metallen.

Självklart är oxå att alla material släpper ifrån sig mer eller mindre. Men får man svart sot beror det endast på det man har haft i pannan och inget annat.
Beror på vad jag haft i pannan......neejj..... Vid torkning efter disk blir det alltid en sotsvart färg på handduken? Oavsett vad jag tillagar!? Skulle gärna vilja veta vad det är och vad det beror på? Lagar jag mat i rostfritt, diskar och torkar finns iaf inga synliga spår på handduken! Men alltid "skit" kvar på handduken när jag torkat gjutjärn - Jag undrar alltså varför och vad det är?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #8 skrivet: 04 mar-17 kl 18:39 »
Beror på vad jag haft i pannan......neejj..... Vid torkning efter disk blir det alltid en sotsvart färg på handduken? Oavsett vad jag tillagar!? Skulle gärna vilja veta vad det är och vad det beror på? Lagar jag mat i rostfritt, diskar och torkar finns iaf inga synliga spår på handduken! Men alltid "skit" kvar på handduken när jag torkat gjutjärn - Jag undrar alltså varför och vad det är?
En rostfri panna har en närapå helt slät yta.
Emedan en gjutjärnspanna har en riktigt skrovlig yta.

Det vill säga att det beror på hur matrialet är uppbyggt.
En panna i tex rostfritt är valsad och sedan pressad till sin form. Och därför är densiteten i matrialet betydligt högre än gjutjärnet som är hällt i en form där det får stelna.

Ganska enkelt faktiskt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #9 skrivet: 04 mar-17 kl 18:47 »
Nu blev jag också lite orolig. Kan tänkas att jag har alldeles fel?

Så gjorde jag ett litet test med min stekpanna. Jag kokade upp lite vatten i den, lät det svalna.
Sen gjorde jag ett Fe-test, som egentligen skall visa om det finns järn i dricksvattnet.
Och visade testet? Järn förstås! Vilket är helt naturligt.

Det finns förresten en gammal tråd om järnpannor, som innehåller mycket nyttigt.




knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #10 skrivet: 04 mar-17 kl 18:57 »
Tja järn är ett livsnödvändigt mineral.  För vegetarianer och veganer kan det vara svårt att tillgodogöra sig järnet ur maten.  En vanlig rekommendation är där att man ökar upptaget av järn med citrusfrukter.   Så det järn en stekpanna släpper ifrån sig bör ses som kosttillskott. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #11 skrivet: 04 mar-17 kl 19:42 »
Så den svarta "soten" på handduken är alltså inget farligt då, menar ni? "Bara" järn och inget annat? Är gjutjärn endast av järn alltså? Inga tillsatser vid tillverkning? Järnet som används kommer det från brytning i gruvor eller har jag noll koll.....?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #12 skrivet: 04 mar-17 kl 19:52 »
Hade det varit farligt hade vi nog hört om det i alla fall.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #13 skrivet: 04 mar-17 kl 19:55 »
Gammaldags gjutjärn innehåller i stort sett bara järn och kol (i form av grafit). Båda är ämnen som människokroppen klarar av.

Nu är jag ingen expert men jag har läst att gjutjärnspannor ger ifrån sig järn i sådana mängder att det passar som kosttillskott så knöcklan har sannolikt helt rätt.
Skulle järn vara ohälsosamt skulle vi inte ha Finlands högsta medellivslängd i svenskbygderna i Österbotten. Numera dricker de flesta vattenledningsvatten som renas från järn men alla äldre människor har halva sitt liv druckit vatten ur egen brunn och nästan alla brunnar ger järnhaltigt vatten här i trakten.

Hos oss är det mest gjutjärnspannor som gäller. De har hängt med i många generationer i släkten och fungerar bra än idag. En kolstålspanna har vi också och en teflonpanna men dem använder vi sällan.
Det svarta som lossnar när man diskar är dels litet vidbrändt fett och dels litet järnoxid.
Jag skulle gissa att det som lossnar ur en teflonpanna är mera ohälsosamt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #14 skrivet: 04 mar-17 kl 20:11 »
Gammaldags gjutjärn innehåller i stort sett bara järn och kol (i form av grafit). Båda är ämnen som människokroppen klarar av.

Nu är jag ingen expert men jag har läst att gjutjärnspannor ger ifrån sig järn i sådana mängder att det passar som kosttillskott så knöcklan har sannolikt helt rätt.
Skulle järn vara ohälsosamt skulle vi inte ha Finlands högsta medellivslängd i svenskbygderna i Österbotten. Numera dricker de flesta vattenledningsvatten som renas från järn men alla äldre människor har halva sitt liv druckit vatten ur egen brunn och nästan alla brunnar ger järnhaltigt vatten här i trakten.

Hos oss är det mest gjutjärnspannor som gäller. De har hängt med i många generationer i släkten och fungerar bra än idag. En kolstålspanna har vi också och en teflonpanna men dem använder vi sällan.
Det svarta som lossnar när man diskar är dels litet vidbrändt fett och dels litet järnoxid.
Jag skulle gissa att det som lossnar ur en teflonpanna är mera ohälsosamt.
Så jag behöver inte oroa mig för lite sot från järnet alltså. Skönt...... Tack för lektionen! Har själv eget vatten med hög järnhalt i så får tydligen min dos av järn tillräckligt då med tanke på gjutjärnsgrytor också...... Då kan jag med gott samvete införskaffa lite större gryta gjutjärn som jag funderat på ;D

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #15 skrivet: 04 mar-17 kl 20:33 »
Gammeldags gjutjärn är alltså bättre än mer modern?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #16 skrivet: 04 mar-17 kl 20:41 »
Gammeldags gjutjärn är alltså bättre än mer modern?

Det är samma tillverkningsprocess så det bör inte skilja alls.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #17 skrivet: 04 mar-17 kl 20:55 »
Modernt gjutjärn från billigländer är ofta omsmält skrot och då kan det ju innehålla alla möjliga sorters legeringsämnen som råkade följa med i skrotlasset som tippades i masugnen.
Jag känner inte till just järnet i grytor och pannor men jag vet att gjutjärnet i billiga importmaskiner kan vara litet konstigt ibland.

Köper man en gjutjärnspanna som är gjuten på ett bättre gjuteri så motsvarar materialet sannolikt gammaldags tackjärn...... det kan kanske till och med vara renare.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #18 skrivet: 04 mar-17 kl 21:07 »
Vad som händer om en människa får i sig för mycket järn vet alla som ätit järntabletter ::) . Inte så kul, men lär inte påverka ens livslängd...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #19 skrivet: 04 mar-17 kl 22:20 »
Precis som redan är sagt så innehåller gjutjärn fritt kol i form av grafit (mikroskopiska grafitflingor). Detta för att kolhalten är högre än vad som kan legeras in i järnet. Och man blir alltid svart om händerna av att hantera så att säga färska gjutjärnsytor.

Det finns dock något som kallas segjärn (eller nodulärt gjutjärn), som dessutom är legerat med en mycket liten aning (några tiondels %) magnesium. Magnesiumet gör att grafiten lägger sig som små kulor istället för flingor i järnet. Jag kan tänka mig att segjärn släpper ifrån sig mindre kol än vad vanligt gjutjärn gör även om kolhalten är densamma. Fördelen med segjärn är att det inte är lika sprött som gammaldags gjutjärn, tål dragpåkänningar bättre osv. Motorblock och andra maskindelar har ofta tillverkats av segjärn på senare år, och det ingår nog mycket segjärn i det gjutjärn som idag tillverkas av omsmält skrot. Så det är inte omöjligt att billigt omsmält gjutjärn idag har mer eller mindre segjärnsegenskaper så att säga på köpet.

Tackjärn är järn som kommer direkt från masugn utan att ha efterbehandlats på något sätt. Det brukar ha ganska ojämn kvalitet, kan innehålla slagg och lite av varje, och duger bara till mycket enkelt gjutgods där man varken ställer krav på hållfasthet, finish eller någonting annat.

Gjutjärn är alltid omsmält, för att skilja bort slagg och annat som man inte vill få med i gjutningen, och inte minst för att man ska få tillfälle att kontrollera kolhalten och justera den om nödvändigt (man tillsätter kol i smältan om kolhalten är för låg, respektive smidesjärnskrot om kolhalten är för hög).

Järnskrot har tagits tillvara för omsmältning åtminstone sedan slutet av 1800-talet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser