Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har shallow-kupa, går det att köpa LN-avläggare?  (läst 1137 gånger)

Toothpaste

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Har shallow-kupa, går det att köpa LN-avläggare?
« skrivet: 11 apr-23 kl 22:25 »
Hej. Jag är helt ny på biodling. Går en kurs men vi träffas för om 2 veckor igen. Lite för många dagar att gå ovetandes.

Bakgrund:
Jag har spontanköpt en kupa som är Langsroth Shallow (höjd på ram: 137 mm, bredd 448 mm). Senare i maj-juni kommer vi kursare få köpa avläggare för en billig peng. Men jag gissar att de kommer levereras på en långnormal-ram (222 mm, 366 mm). Jag ser också att alla som säljer avläggare i min region levererar detta i LN-format.

Jag undrar:
Finns det en smidig lösning på hur man kan få in en LN-avläggare i min Shallow-kupa?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Har shallow-kupa, går det att köpa LN-avläggare?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-23 kl 23:00 »
Var finns du? Det vore så mycket enklare för dig med paketbin. Skicka PM om du är intresserad.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Har shallow-kupa, går det att köpa LN-avläggare?
« Svar #2 skrivet: 12 apr-23 kl 20:46 »
https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/sarg-13r-ln.html

Du kan ha denna lådan som yngelrum/ konverterings låda och shallow lådorna som skattlåda.
Skall du vara en langstroth biodlare så är denna lådan bra om du skall sälja avläggare på LN.
Jag tycker att du skall tänka en gång till ang ramformatet, antingen så kör du dadant i yngelrummet och shallow eller 3/4 langstroth som skatt låda eller så kör du lågnormal rakt över.

https://alltombiodling.se/standardmatt-ramar-och-vax/

Toothpaste

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Har shallow-kupa, går det att köpa LN-avläggare?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-23 kl 18:03 »
Var finns du? Det vore så mycket enklare för dig med paketbin. Skicka PM om du är intresserad.

Tack! Kände till att det fanns paketbin. Verkar vara en smidig lösning på mitt bekymmer. Jag ska kolla med kursledarna om de kan fixa snälla och kakfasta bin på detta sätt.

Toothpaste

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Har shallow-kupa, går det att köpa LN-avläggare?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-23 kl 18:05 »
https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/sarg-13r-ln.html

Du kan ha denna lådan som yngelrum/ konverterings låda och shallow lådorna som skattlåda.
Skall du vara en langstroth biodlare så är denna lådan bra om du skall sälja avläggare på LN.
Jag tycker att du skall tänka en gång till ang ramformatet, antingen så kör du dadant i yngelrummet och shallow eller 3/4 langstroth som skatt låda eller så kör du lågnormal rakt över.

https://alltombiodling.se/standardmatt-ramar-och-vax/

Det var också en bra lösning jag inte kände till! Kanske kan vara en klok investering med tanke på att alla här i mitt närområde kör LN. Nu har jag 10 billiga shallow-lådor, som nybörjare får jag nog bara köra med det jag har och komplettera lite i taget. Tack för hjälpen! :)

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Har shallow-kupa, går det att köpa LN-avläggare?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-23 kl 18:38 »
Hej!
Jag brukar göra så här, ställ Lågnormal ovanpå två Langstroth, lägg en träklots över för att täcka öppningen.
När bina byggt ner sig och du ser drottningen nere på Langstroth, lägg dit spärrgallret. Låt LN-lådan vara överst och bygg på med Langstorth efter behov.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 7 användare (3 dolda)
fylgja, LimJans, beekeepern, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser