Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älskade tupp med kalkben  (läst 6068 gånger)

johannak

  • Inlägg: 63
    • Dalarna
Älskade tupp med kalkben
« skrivet: 21 maj-09 kl 14:59 »
Min tupp har drabbats av kalkben, eller rättare sagt, hade kalkben när han kom till oss och sina fyra hönor.
Har behandlat en gång, torrborstning, såpa, och vaselin.
Nu verkar det som om lite har släppt, men han är röd vid vissa partier.
Vill så gärna ha honom kvar då han är så snäll och bra tupp med sina hönor.

När ska jag behandla igen? efter 5-7 dagar?
Är det omöjligt att få det "läkt"?
Har ni några lyckade bevis på att det går att bli helt botad från efter svår kalkben?

/nybörjare
24 årig djurälskande tjej som bor i strax utanför Leksand med en jaktgalensambo, en liten flock Hedemorahöns och en jämthund.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Kalk
« Svar #1 skrivet: 21 maj-09 kl 15:43 »
Jag har en höna som var så angripen att många hade nog avlivat henne. Fötterna var fulla av tjocka kalklager och det sprack så hon blödde. :'( . Jag var liten och visste inte vad det var då, trodde att vi skulle få döda henne... Tills dem dagen jag fick tips av en uppfödare! *tack!*. Badade henne i varmt såpvatten, torkade och dränkte in fötterna med tjära. Hon är nu 9 år, kutar omkring glad utan smärtor eller klåda. Lägger ägg flera gånger i veckan. Alla kalklager borta, all skabb död. Kom aldrig tillbaka igen. Dock så har hon inga snygga ben, troligtvis ärrad för livet. :( . Men huvudsaken att hon mår bra! Önskar dock man var lika kunnig som 10 åring som idag. Då hade det inte behövt gå så långt. :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #2 skrivet: 21 maj-09 kl 19:55 »
Hej!
Jag har förut kört med badning, borstning och smort med tenutex blandat med helosan men nu har jag gått över till parrafinolja, eftersom de flesta av mina höns har jättemycket fjädrar på fötterna så tar jag bara parrafinolja på en tops och penslar på det. Måste säga att parrafinoljan funkar mycket bättre än tenutexen, efter bara ett par dar ser man skillnaden. Dessutom snabbt och enkelt. Parrafinolja finns på apoteket.
//Torry

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #3 skrivet: 22 maj-09 kl 09:00 »
Jag fick rådet HOVFETT, det verka fungera bara den är ordentligt fet! Jag smörjer både nu och då, som även när en höna ruvar, då det är varmt om fötterna kan det bli inbjudande för kvalster...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #4 skrivet: 22 maj-09 kl 12:11 »
Svavellliniment.
Finns att skicka efter på Hå-Pe import.
Hedemorahöns

Ampeex

  • Inlägg: 6
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #5 skrivet: 24 maj-09 kl 20:02 »
Det finns ett knep som jag har använt till mina höns, och det är SKOMAKARENS LÄDERBALSAM.
Det inehåller bivax. Inga giftiga saker finns i det.
Då ska man smörja in det på deras ben när det har blivit kväll, när de har gått in för att sova.
Man ska smörja in det var annan dag, det finns en litet nackdel med detta, och det är att de kan bli lite kladdiga på fjädrana under till när dom sitter på pinnarna.

Men det fungerar skit bra ;)

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #6 skrivet: 24 maj-09 kl 23:36 »
Jag har haft 'tur' att inte varit drabbad av kalkben på över tio år.

Nu har jag fått det på mitt äldre leghorn par. Tuppen är värst. Eftersom jag inte gärna vill använda feta salvor etc. började jag fundera på vad jag skulle ha.
Att först tvätta benen i ljummet såpvatten och försiktigt borsta dem med en mjuk tandborste var jag klar över att jag skulle göra. Pratade med en kollega som även är försäljare av naturprodukter om problemet. Hon tittade på mig som om inte jag var klok. VADÅ BENKVALSTER??? (hon är INTE en fjäderfämänniska)
Hon fick fundera en stund och kom sen på att jag kunde prova med dödahavssalt. Det finns inget som kan leva i sånt salt vatten. Dessutom badar vi våra egna fötter i det då det är mjukgörande.
Jag bestämde mig för att prova.

Ett par gånger i veckan tvättas tuppens och hönans ben med såpvatten. Därefter doppas alla hönsens ben i det salta vattnet. Jag har inte fått kalkben på resten av djuren men de blir doppade ändå. Ett bra tillfälle att hantera djuren.

På bara en kort tid har benen blivit näst intill ok. Jag kan verkligen rekommendera dödahavs saltet.   
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #7 skrivet: 25 maj-09 kl 07:18 »
Tjärsalva funkar bra, jag använder hästarnas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #8 skrivet: 25 maj-09 kl 07:28 »
ÄNTLIGEN ett användningsområde för hovfett, toppen  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #9 skrivet: 25 maj-09 kl 08:22 »
Hur gör du med de torra hornplåtarna som reser sig.?
Jag tycker saltet borde göra benen knastertorra,om du inte
smörjer med mjukgörande.
Nog smörjer jag in föttrena efter fotbad.
Funkar det så är det toppen. :D
Hedemorahöns

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #10 skrivet: 25 maj-09 kl 12:51 »
Innan de doppas i saltvattnet tvättas fötterna i gott såpvatten.

De blir inte särskilt torra. Brukar smörja in dem om det är riktigt torrt ute med en liten klick fotkräm. Inte för att det behövs egentligen. Det är nog lite för min egen skull. Har man fått fotbehandling ska man självklart få lte massage på slutet. ;)

Det viktigaste med saltfotbadet är att de inte får komma åt att dricka det. Inte riktigt hälsosamt att sörpla i sig så stark saltlösning.

Jag använder 1msk dödahavssalt / 1dl vatten. Koka vattnet, ta av från plattan, häll i salt och rör tills det löst sig. Låt svalna till kroppstemp, ungefär. Ut och doppa hönsfötter. Jag håller djuret så att de står i badet i ca 1 - 2 minuter.
« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 12:53 av katie »
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #11 skrivet: 26 maj-09 kl 11:46 »
Hoppar in och lånar den här tråden lite, hoppas det är ok.
Är så himla ledsen och arg på mig själv!
Vi tog över en liten hönsflock med stuga och allt, tackade och tog emot då jag gärna ville ha dem.
Sablepoot's, friserad dv.cochin och en silkeshöna.
Nybörjare som man är så tyckte jag att jag läst på det mesta om höns, men så fel jag hade...
Tyckte de hade så fula fötter, såg det inte förrän vi installerat dem hemma hos oss,
och började kika runt och nu förstår jag ju att de är ordentligt angripna av kalkben!
Jag har ju inte studerat dem sååå noga under fjädrarna på fötterna, men insåg att jag måste göra nåt.
Köpte parafinolja och igår påbörjade jag behandling, men fasiken vad angripna de är  :'(
Det är stora klumpar och de ser för jäkliga ut. Några av hönorna, de lite yngre såg bra ut, men de andra...
Nu har jag klippt bort stora delar och masserat in rikligt med olja, ska kolla dem ikväll igen.
Det känns så jäkla elakt att man låtit det gå så långt! Förstår att det måste göra ont, de kan ju inte ens gripa klorna ordentligt.
Jag vet inte hur vi ska göra med dem, ska jag försöka få dem fina i benen, så gott det går?
Är det nån idé? Jag vill inte använda gifter på dem.

Jag har möjligheten att få hedemoraägg i morgon, har hönor som ruvar...
Ska jag låta dem kläcka fram hedemora, fortsätta behandling under ruvningen och sen spara några av de hönor som förhoppningsvis blir ok?
Samt spara nya hedemoror förstås :)

Så svårt det här....

Var får man tag på havssalt förresten?
Tror jag ska försöka mig på det oxå.

Mvh Camilla



jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #12 skrivet: 26 maj-09 kl 18:06 »
Jag var och skulle hämta två ankor för ett tag sedan och fick då också med mig två höns på köpet om jag ville ha dom. Den enas fötter såg för j*****liga ut rent ut sagt... Det var stora klumpar och jag tänkte jag tar den annars kommer den dö.... Kom hem och satte henne i karantän och två dagar senare började behandlingen... vi borstade och det bara ramla klumpar från benen, det började till och med blöda... Sen hade jag på tenutex blandat med vaselin. Hon mår nu hur bra som helst, det kommer nog räcka med en behandling till.... Så ge inte upp, med mycket tålamod så fixar sig det mesta.... ;)
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #13 skrivet: 26 maj-09 kl 18:38 »
ach73 jag kan bara säga att du inte är ensam!
Har insett att kalkben är väldigt väldigt vanligt och många är helt enkelt inte medvetna om det, verkar det som. Mina första hönor hade det och jag var lika ledsen som du när jag insåg det.
Två olika grannars hönor visade sig också ha det, och de visste inte om det. Blev sen erbjuden att köpa hönor av en jobbarkompis pappa och oj vilka fula ben de hade! Innan tänkte jag att jag aldrig mer ska köpa höns utan att kolla noga på benen, men sen har jag börjat fundera på om det inte är bättre för hönorna om de bli omhändertagna av någon som vill behandla dem, än att de får fortsätta leva med skiten tills de blir halta och mår riktigt dåligt av det... För detgår ju att behandla. :-\

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #14 skrivet: 28 maj-09 kl 08:12 »
upprepa behandlingen! Det går bort med lite envishet!
Själv har jag kört med såpavatten och ringblommesalva eller skillingaryd hästsalva.

Mina har fått jättefina ben!  :-*

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #15 skrivet: 28 maj-09 kl 08:21 »
Det känns gott att läsa :D
Här på forumet bryr man sig om sina djur.
Kalkben är inte lätt att bli av med.
Hedemorahöns

ach73

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #16 skrivet: 28 maj-09 kl 10:06 »
Behandlade mina pullor med parafinolja i måndags och gjorde om proceduren igår - och de ser MYCKET bättre ut!!!!
Ffa klumpar kvar och sprickor, men jag fortsätter :)

Är det nåt speciellt med parafinoljan?
Eller kan man använda olivolja?

johannak

  • Inlägg: 63
    • Dalarna
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #17 skrivet: 29 maj-09 kl 16:19 »
Tack för era bra svar! ingen som rekomederar vaselin som jag nu använt  två gånger med sju dagars mellanrum, tillsammans med såpatvätt och torrborstning..? Hans fötter börjar se lite bättre ut men det är ingen jättestor förbättring.
Ska jag byta botemedel? vart köper jag parafinolja? är det bättre?

Det verkar som om plåtarna på något vis blivit mindre, men fortfarande kvar..

Usch jag hoppas jag kan hjälpa honom.. han är ju så grann och snäll..
24 årig djurälskande tjej som bor i strax utanför Leksand med en jaktgalensambo, en liten flock Hedemorahöns och en jämthund.

 

ägg

  • Gäst
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #18 skrivet: 29 maj-09 kl 17:50 »
Jag har haft 'tur' att inte varit drabbad av kalkben på över tio år. 

Jag tror inte det drabbar människor ...  ;D

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Älskade tupp med kalkben
« Svar #19 skrivet: 29 maj-09 kl 22:30 »
Tack för era bra svar! ingen som rekomederar vaselin som jag nu använt  två gånger med sju dagars mellanrum, tillsammans med såpatvätt och torrborstning..? Hans fötter börjar se lite bättre ut men det är ingen jättestor förbättring.
Ska jag byta botemedel? vart köper jag parafinolja? är det bättre?

Det verkar som om plåtarna på något vis blivit mindre, men fortfarande kvar..

Usch jag hoppas jag kan hjälpa honom.. han är ju så grann och snäll..

Håll ut! Vaselin har jag använt med stor framgång. Däremot tror jag att du gott kan smörja in benen var tredje dag! Nån gång har jag använt Tenutex, men då har jag låtit det gå en vecka emellan, vaselinet är ju ofarligt och inget man kan "överdosera" precis.

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser